יו"ר מפלגת יהדות התורה, שר השיכון והבינוי יעקב ליצמן אמר בראיון שפורסם הבוקר (שישי) בעיתון "המודיע" כי אם יוחלט להטיל סגר על ישראל בתקופת החגים כדי למנועת את התפשטות מגפת הקורונה - מפלגתו תשקול לפרוש מהממשלה.

הוא הסביר לביטאון תנועת אגודת ישראל שבראשותו כי "אישור הפגנות המוניות בבלפור לצד פתיחת בתי תרבות, לעומת המשך הגבלות בבתי הכנסת ומניעת הסדרת הנסיעה לאומן בתנאים, הרסו את אמון הציבור במערכת". עם זאת, בכיר במפלגה אמר בשיחה עם מעריב כי "האיום של ליצמן מיצג את עצמו בלבד".

בתוך כך, פרופ' גבי ברבש שוחח עם ניסים משעל על העדכונים האחרונים על היקף התחלואה בקורונה. "אנחנו ממשיכים בקצב עלייה מאוד מאוד איטי, אבל מספרי הנדבקים החדשים, ונגזר מזה מספרי החולים קשים שמאושפזים, הולך ועולה בקצב קבוע במשך יותר מחודש", אמר, "מה שעשינו עד עכשיו לא מוריד את המספרים. מה שעשה רוני הפרויקטור הוא חשוב מאוד מבחינת הערים האדומות, אבל הוא יעזור לנו בשלבים יותר מאוחרים אם נצליח להוריד את התחלואה. אין לו סיכוי לעניות דעתי לשנות את הטרנד הזה".

גבי ברבש (צילום: אביב חופי)
גבי ברבש (צילום: אביב חופי)

כלומר?
"כלומר שאם ירצו להוריד את מספרי הנדבקים החדשים, ולא להגיע למצב שנגדל מ-400 חולים קשים ל-500 ואחרי זה ל-600, שזה יעמיס על המחלקות. יצטרכו לנקוט באמצעים יותר חריפים מזה".

אומר בכיר בקבינט הקורונה ואני מצטט 'זוהי ממשלה מטורללת שהתמכרה לחישובים פוליטיים'. אתה מסכים שהשיקול הפוליטי גובר על השיקול המקצועי?
"יש לך ממשלה של כמעט 30 שרים, אני אפילו לא יודע את המספר האמיתי. אף חברה נורמלית בשוק המסחרי לא מסוגלת לתפקד עם דירקטוריון כזה. ברור שממשלה שוקלת את כל הצעדים שלה לפי שיקולים פוליטיים, במיוחד שיש ממשלה כזאת גדולה שכל אחד מושך לכיוונים שלו. אני לא מצפה מהם למשהו אחר – ככה הם עובדים, זו המערכת הזאת.  לצערי אם אתה מסתכל מה קורה בחלק מהמדינות בעולם המערבי, במיוחד בארה"ב, זו טרגדיה שדו השיח הופך להיות פוליטי במקום מקצועי, אפידמיולוגי, רפואי ובריאותי. תראה מה קורה בארה"ב בין הדמוקרטים לרפובליקניים".

אבל כשאני שומע בכיר במשרד הבריאות אומר שצריך לקבל החלטות קשות אבל השרים לא מבינים את המורכבות, אז אני אומר שיש לנו פה בעיה גדולה.
"אני חושב שיש בעיה בהבנת המורכבות, גם בחלק גדול מהציבור וגם בממשלה. בסה"כ אנחנו עם 2,000 נדבקים חדשים ביום, במקום ה-2 בעולם מבחינת גודל האוכלוסייה שלנו, אבל אנחנו בסדר עם זה. רק 400 חולים קשים, המערכת מסוגלת להתמודד עם זה, למה לא להמשיך ככה הלאה עד שיהיה חיסון?"

מה אתה אומר לגישה הזאת?
"אם הייתי בטוח שאפשר לעבור את החורף ואת פתיחת שנת הלימודים, במגזר החרדי, הערבי והכללי עם כזאת התפשטות במדינת ישראל בלי להיכנס לקטסטרופות - הייתי אומר יופי, נלך על זה. אם תשאל מתוך 100 מומחים באפידמיולוגיה אם אפשר לחיות ככה – הם יגידו לך שזה בסוף יתפוצץ. זה יתפוצץ לנו בצורה כזאת שעוד חודש יתחיל חורף ועוד שבועיים שלושה נראה את התוצאות של פתיחת שנת הלימודים שלדעתי היא נפתחת בחוסר אחריות. דיברנו על היכולת של הפוליטיקאים לקבל החלטות – לפוליטיקאים יהיה מאוד קשה לקבל החלטה את ההחלטה על הסגר, כי הם מרגישים את חוסר האמון בצדק כלפי מקבלי ההחלטות. אני מהמר שההחלטה ללכת לסגר תבוא רק אחרי שהמחלקות הפנימיות יתחילו לזעוק שהן לא מסוגלות לטפל בחולים, וזה כשנגיע 500 600 חולים קשים ביום".

אם הסמכויות היו אצלך ואתה רואה את התמונה והעלייה המתמדת. היית אומר שאנחנו חייבים סגר?
"הייתי מתכנן סגר כדי להוריד את רמת התחלואה במדינת ישראל למספרים של עשרות ולא מאות נדבקים חדשים ליום. ובהנחה שנדע איך אנחנו יוצאים מהסגר ויהיו את המנגנונים שנבנים כרגע על ידי פיקוד העורף לשלוט בתחלואה אחרי הסגר הזה, ולצוד את הנדבקים החדשים ולבודד את מי שצריך מיד. מה שהיום הם לא יכולים לעשות עם המספרים האלה".

כרופא מומחה - היית מטיל את הסגר בחגים? 
"מבחינה רפואית אני אומר שלא נוכל לצאת לשגרה סבירה, כולל כלכלית, בזמן קורונה בלי סגר. ההחלטה על מועד הסגר בהחלט יכולה לקחת בחשבון שיקולים פוליטיים. כמו למשל איך יפעילו את בתי הכנסת בראש השנה ויום כיפור. כשאתה מדבר על החלטה כזאת אתה צריך לענות על הצרכים של אוכלוסיות שונות. צריך לתכנן סגר כמו שצריך, מה יהיה בכל אחד מהמגזרים במשק בזמן הסגר הזה. אבל כן, צריך לתכנן את הסגר. מבחינתי אין הבדל ברמה הבריאותית אם הסגר יקרה בעוד שבוע או בעוד 3 שבועות אחרי יום כיפור. יש פה שאלות כלכליות ופוליטיות".

רמזת בחצי משפט על מערכת החינוך
"העמדה של כל מערכות הציבור בעולם היא שאי אפשר לפתוח מערכת חינוך נוכח כזאת רמת תחלואה באוכלוסייה. אי אפשר לפתוח את מערכת החינוך מול כאלה מספרים של נדבקים חדשים, שמצביעים על בערה בכל הארץ – לא רק במגזר החרדי. אני חושב שעושים טעות ולוקחים סיכון לא מחושב בפתיחת הגנים והכיתות הצעירות ללא קפסולות. להכניס 30 ילדים בכיתות א' ב' זו שערורייה ויעלה לנו ביוקר. אני בטוח שהילדים האלה יהיו בסדר אבל הם כן יהוו פקטור שנדבק ומדביק את המבוגרים. אם אתה כבר פותח את הכיתות האלה, תדגום את המורים והגננות באופן אקראי על מנת לזהות אם יש שם מבוגרים שנדבקו ועלולים להדביק את הילדים ואחרי זה תתחיל שרשרת. יש לנו מספיק דגימות בשביל לבדוק את בתי הספר, צוותי ההוראה והגנים".

מחסום משטרתי בבני ברק

אני לוקח ממך זה שהיית מתכנן סגר, כי אי אפשר לצאת לשגרה בלי סגר, ולא היית פותח את מערכת החינוך.
"לא הייתי פותח את מערכת החינוך מול 2000 נדבקים חדשים ביום. חד משמעית".