עקב הנתוני התחלואה בקורונה ההולכים וגדלים בארץ בכלל ובחברה הערבית בפרט, התראיין ראש מגן הקורונה, איימן סייף, בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. בדבריו מבקר איימן את ההשתהות לקראת יישום המתווה של פרופ' גמזו: "כל עיכוב של המתווה זה פגיעה באסטרטגיה שלו - תנו לתכנית הרמזור להתחיל".

ענת: ראש מגן הקורונה במגזר הערבי מה שלומך? אנחנו שומעים למשל אמא כזו שלא יכולה לשלוח את הילדים מסיבות בריאותיות. במגזר הערבי אחוז התחלואה קרוב ל-30 אחוז, תפתח שנת הלימודים?
"הנתונים בחברה הערבית מאוד מטרידים, כ-26 אחוזים מהחולים המאומתים, ו-30 אחוז מהחולים החדשים כל יום, כ-500 חולים חדשים כל יום. לכן המצב לא טוב. לגבי פתיחת שנת הלימודים זה חלק מתוכנית הרמזור שהיום תוצג בממשלה, שבערים אדומות ולצערי יש הרבה רשויות ערביות שהן אדומות, שם הכוונה של פרופ' גמזו להטיל מגבלות על מערכת החינוך".

גולן: אתה אומר שהפרויקטור יצטרך לחשוב מה עושים עם הערים האדומות האם להגביל או למנוע את הלימודים ואנחנו שואלים איך ייתכן להגביל את מערכת החינוך ביישובים ערביים ולא ביישובים חרדיים שם גם נתוני התחלואה גבוהים מאוד.
"לגבי הערים האדומות הרעיון הוא שאיפה שיש עיר אדומה את הצריך להגביל את התנועה כי אחוזי התחלואה מאוד גבוהים, אני מניח שזה יהיה אותו דבר בעיר ערבית ועיר יהודית, לגבי ערים ערביות אנחנו חייבים לטפל ביישובים אדומים ערבים יש לנו חתונות שקורות כל יום ביישובם ערבים מאות חתונות, בעצם החזרה לבתי הספר, אנחנו דיברנו עם ראשי רשויות בחברה הערבית הם באים ואומרים 'בערים אדומות אנחנו רוצים הגבלות על מערכת החינוך'".

ענת: אתם רוצים שיהיו הגבלות, לא יפתחו את שנת הלימודים?
"אנחנו, ההמלצה שלנו שבערים האדומות לא ייפתחו את שנת הלימודים - "כפר קאסם, דלית אל כרמל, טירה, רשימה די ארוכה מהיישובים הערביים. זה צריך כמובן לבוא לדיון היום בממשלה בשעה 18:00".

כיתה ריקה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

ענת: מידת שת"פ עם הציבור?
"אנחנו ישבנו עם ראשי רשויות, נגיד עם ההנהלה של עיריית טירה, הם אומרים 'אנחנו עיר אדומה אם יסגרו את מערכת החינוך זה דבר שיתקבל בחברה הערבית'. ברשויות האלה כי יש לנו 500 חולים בטירה, יש לנו כל יום חולים חדשים".

גולן: אם תבואו לממשלה ותגידו 'זו ההמלצה של הממונה על הקורונה, זו העמדה של ראשי הרשויות אנחנו בעד' יש מצב שלא יקבלו את זה?
"אנחנו נביא את זה לממשלה ואני מאוד מקווה שהממשלה תאשר. הממשלה זו ממשלה, דיונים זה דיונים".

ענת: סוף סוף התוכנית של גמזו תאושר?
"אני מאוד מקווה שכן, תוכנית טובה, מצוינת, שיכולה לתת מענה למצב שאנחנו נמצאים. כל עיכוב שלה זה פגיעה באסטרטגיה של גמזו, כי אנחנו אומרים 'הצליח או לא הצליח', אבל תכנית רמזור עוד לא התחילה, תנו לה להתחיל".

בדיקות חום לאיתור קורונה בשטחי הרשות הפלסטינית (צילום: רויטרס)
בדיקות חום לאיתור קורונה בשטחי הרשות הפלסטינית (צילום: רויטרס)

גולן: בוא נדבר על החתונות במגזר הערבי, במה אתם מתקשים לשלוט בעניין הזה? חוסר רצון של ראשי ערים? חוסר יכולת שלכם לפעול בעניין?
"סגרו את האולמות וגני אירועים בכול מדינת ישראל, אז אצלנו בחברה הערבית מצאו פתרון - לעשות חתונות ברחובות ובשכונות ובחצרות הבתים. על פי חוק אם אתה עושה התקהלות מעל 30 אנשים, זה עובר על החוק. המשטרה צריכה לאכוף את החוק. היא מתקשה לאכוף את החוק ביישובים ערבים, לכן רואים מאות חתונות שקורות בעצם ביישובים הערביים כל יום, זה מקור הדבקה מאוד מאוד משמעותי. לכן הצעתי מתווה ואני מאוד מקווה שיאושר היום. שנפתח גני אירועים פתוחים בתוך הישובים הערביים, נגביל את מספר המשתתפים ל-150-100 אנשים, ונשים אחריות על בעל העסק ועל המשפחה. יחד עם אכפיה משטרתית, ככה תוכל להעביר את החתונות מהחצרות, שאין פיקוח על זה".

גולן: למה זה לא קורה? אנחנו חודשים בסיפור הזה.
"עשינו דיונים מאוד קשים, עם המון גורמים, כולל בממשלה. אני מאוד מקווה שהמתווה היום יאושר בממשלה, צריך להילחם בתופעה הזו - החתונות הלא חוקיות בעצם קורות ברחובות".