סקר שמתפרסם היום (ראשון) מטעם המכון לדמוקרטיה בוושינגטון חוזה ניצחון גדול לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בבחירות לנשיאות ארה"ב שצפויות להיערך ב-3.11.20. על פי הסקר, הנשיא, שעד עתה פיגר אחרי יריבו ג'ו ביידן בסקרים, מוביל עם 48% לעומת 45% לביידן. במדינות המפתח זוכה טראמפ ל-49% לעומת 42% להם זוכה סגנו של אובמה לשעבר.

החודש האחרון היה משמעותי למדי במערכת הבחירות האמריקאית, עם קיומן של הוועידות של שתי המפלגות. הסקר מלמד אותנו כי 21% הודו כי השתכנעו להצביע לטראמפ בעקבות הופעותיו בוועידת המפלגה הרפובליקאית, בעוד 8% הודו כי יצביעו לביידן בעקבות הופעותיו בוועידה הדמוקרטית.

ג'ו ביידן מקבל את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות. צילום: רויטרס

טראמפ זוכה ליתרון מובהק במינסוטה, פלורידה וניו המפשייר, שם ערכה המפלגה הרפובליקנית את ועידותיה לאחרונה. 9% מהנשאלים שהצהירו שיצביעו לביידן הודיעו כי הם למעשה מתנדנדים וכלל אינם בטוחים בבחירתם, לעומת 3% בלבד מהמצביעים הפוטנציאליים של נשיא ארה"ב.

פטריק בשאם, ראש המכון לדמוקרטיה, אמר לאחר פרסום הסקר כי המפלגה הדמוקרטית כשלה בהבנת האפקט של מחאות "Black Lives Matter", שפרצו לאחר מותו של ג'ורג' פלויד. עוד אמר כי ראשי המפלגה לא מבינים כי מרבית האוכלוסיה מעוניינת לשקם את החוק והסדר הציבורי במדינה, על רקע המחאות, שרבים רואים בהם כפעולות אנרכיסטיות.

בשאם הסביר את המהפך בסקרים בכשלונו של ביידן להתמודד עם הפגנות המחאה ברחובות: "בכל מערכת בחירות, יש את הרגע המסוים שאומר לך לאן באמת נושבת הרוח הפוליטית. במערכת הבחירות הזאת, הרגע הגיע ביום רביעי האחרון. ביידן ניסח מחדש את תמיכתו במפגינים, אבל גינה את האלימות ששולטת בהן. כאשר מועמד משנה את עמדתו בכמעט 180 מעלות במהלך הקמפיין, זה לא מכיוון שיש לו יד מנצחת, אלא מכיוון שהקרקע קורסת תחת רגליו".

מרבית המצביעים בארה"ב מתנגדים למה שמכונה "האנרכיה המאורגנת", לרבות ביזה, ונדליזם, מהומות ורצח של חפים מפשע. לדברי מומחים במכון לדמוקרטיה, רבים רואים את המפלגה הדמוקרטית כמעודדת פעולות אלה. חוק וסדר מהווה את הערך המוביל עבור האוכלוסיה האמריקאית בבחירות הקרובות, כאשר 37% מהנשאלים השיבו כי יצביעו לפי ערך זה. 27% השיבו כי יצביעו לפי שיקולים כלכליים. כמעט שני שלישים מהמשיבים טענו כי ביידן כשל בגינוי האלימות במחאות לאחר מותו של פלויד. בנוסף, הסקר מלמד כי הודעתו של ביידן על מינויה של קמלה האריס לסגניתו, לא הביאה לשינוי משמעותי בתמיכה בו.