על רקע חוסר הוודאות סביב פתיחת שנת הלימודים בעוד יומיים, הורה היום (ראשון) שר הבריאות יולי אדלשטיין לאפשר להורי ילדי הגנים ותלמידי כיתות א' להיכנס לכיתות בימי ההסתגלות. ההנחייה של אדלשטיין מגיעה לאחר סימני שאלה רבים בנושא, בעקבות הניסיון לצמצם את מספר הנוכחים בכיתות.

במכתב ששלח המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, למשרד החינוך, נכתב כי לאור הצורך לאזן בין השיקול של מניעת הדבקה בקורונה, והצורך לאפשר הסתגלות מתאימה לילדים רכים, נבחן הנושא מחדש. לאור הסיכון הנמוך לתחלואה במסגרות אלה, המסתמך על נתוני משרד הבריאות, נתונים מהעולם, והעובדה שמסכות ושמירת מרחק והיגיינה מספקות הגנה מצויינת כנגד הדבקה, ניסח משרד הבריאות מספר הנחיות לתהליך הסתגלות הילדים.

על פי ההנחיות, ההסתגלות תיעשה בתוך הגן/ כיתה בקבוצות של עד שישה הורים בכל קבוצה קבועה, באופן מדורג כך שבכל עת, לא ישהו בגן/ בכיתה יותר משישה הורים בו זמנית; במהלך ההסתגלות תוגבר ההקפדה על כללי הבטיחות וההיגיינה; מעבר לזמן עם הילדים בתוך הגן/ הכיתה, יוכלו ההורים להישאר פרק זמן נוסף עם הילדים בחצר הגן/ בית הספר, תוך הקפדה על כל כללי ההיגיינה. לבסוף, יוכלו הגננות או המורים להפעיל שיקול דעת במקרה של ילד בעל קשיי הסתגלות חריגים וצורך בליווי נוסף מצד ההורים.

שר הבריאות אדלשטיין אמר על ההחלטה: "כהורה שבעבר ליווה ילדים עם כניסתם לגנים ולכיתה א', אני יודע עד כמה הרגע הזה חשוב לילדים ולהורים. לכן פעלתי על מנת שלא נפגע ברגע החשוב הזה שילווה את הילדים וההורים כל חייהם, ונעשה הכל כדי לאפשר פתיחת שנה טובה ונעימה לכולם. אני שמח שמצאנו פתרון שיאפשר שמירה על בטיחות הילדים, ההורים ואנשי הצוות, אך לא ימנע מההורים את הזכות להכיר את סביבת הלימוד של ילדיהם ואת הצוותים החינוכיים, ולא ימנע מהילדים את נוכחות ההורים, בשעה שהם זקוקים לה יותר מכל".

יניב בר אור, יו"ר התאחדות מעונות היום הפרטיים מסר, כי "אנו מבינים ללב ההורים הרוצים ללוות את הפעוטות בימים הראשונים לגן, אך למרות זאת ולאור סכנות הקורונה אנו מתנגדים לליווי של הורים לגן. מספיק הורה אחד שיגיע ויתברר שיהיה חולה בקורונה בכדי להכניס לבידוד את כלל ילדי הגן, בני משפחותיהם והצוותים שלנו. אנו מבינים את החשש והרצון ללוות את הילדים, אבל במערכת השיקולים וראיית טובת כלל הילדים עדיף שהפרידה מהפעוט תעשה מחוץ למתחם הגן. אנו קוראים לכלל הפעוטונים לעשות כן ולמקבלי ההחלטות לקבל החלטות מושכלות ומחושבות ולא לסכן את הצוותים החינוכיים במעונות היום".

גן ילדים (אין קשר בין הצילום לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים (אין קשר בין הצילום לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחז אגם, יו"ר פורום גני הילדים בת"א העריך בשיחה עם ענת דוידוב ב-103FM כיצד ייראה היום הראשון של שנת הלימודים. "היה צריך להיאבק, והרבה. אני פשוט לא חושב שהשר היה פה המכשול", הסביר, "אנחנו התמודדנו עם שני מכשולים עיקריים ואלה ההסתדרות ומשרד החינוך. אני מקווה שעכשיו הם מבינים שזה הדבר הנכון לעשות".

הוא ציין כי "נתנו אפשרות שמפעיל חוגים יוכל להפעיל בשישה גנים ביום חוג, אז מה בדיוק הבעיה שההורים יכנסו לגנים ליומיים? אני מקווה שהסתדרות המורים תבין שההסתגלות הוא דבר שחשוב לילדים, ולא למה שחשוב באותו הרגע לדרישות השכר שלהם".

עכשיו מה בדבר ילדים קטנים בכיתות גן, כיתה א' ו־ב'? הרי הם לא לומדים בקפסולות. הם לומדים בקבוצות קטנות. עכשיו, השאלה היא האם יש בכיתה 32 תלמידים יוכלו לשבת שם גם 32 הורים? זה מכפיל את מספר הנמצאים בכיתה, ומדובר בכיתה לא גדולה. האם זה בטיחותי? או שיורשו להיכנס מספר מצומצם של הורים בכדי לשמור על הריחוק בכיתה?

"האישור שיצא בשבוע שעבר על ידי משרד החינוך דיבר על כניסה בקבוצות. אנחנו ביקשנו שאם נכנסים לכיתה 6-7 ילדים בכל פעם אז שיאפשרו גם להורים להיכנס יחד איתם. קבוצה אחת תגיע לבית הספר בשעה 8 בבוקר, השנייה בשעה 9 והשלישית בשעה 11. ככה יאפשרו לילדים לעבור את ההסתגלות שלהם בצורה יותר טובה, ואגב חשוב לזכור שתמיד ימי ההסתגלות הראשונים בגנים ובכיתות א'-ב' עמדו על כשעתיים שלוש ביום הראשון והשני. זה רק מתיישר עם מה שהיה תמיד לפני הקורונה".