סערת אומן: הרב יעקב ג'אן, רב העיר אומן, התייחס היום (ראשון) בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM לסערת המתפללים, הדורשים להגיע לעיר ולהתפלל חרף הגבלות הקורונה, והזהיר מפני כאוס כתוצאה מהאיסור להגיע לעיר לראש השנה. בהמשך דבריו אף הבהיר כי לא ניתן לאסור על כלל החסידים להגיע למקום, והתריע כי עלולות להתרחש מתקפות אנטישמיות כתוצאה מהתנהלותו של פרופ' רוני גמזו.

כספית: אז מה קורה באומן בימים טרופים אלו? 
"המציאות היא שיש כאוס נוראי. עשרות אנשים עם משפחות מנסים להגיע מכל מיני מקומות בעולם, אבל לא נותנים להם להיכנס. הכאוס הזה היה יכול להימנע מראש אם בשלטון בארץ היו חכמים בכדי להבין שהם גוזרים גזרה על הציבור והוא לא יכול לעמוד בה. הרי זה היה ברור, שכן חסידי ברסלב ידועים במסירות הנפש שלהם להגיע ולחוות את ראש השנה באומן. הפלא העצום הוא שהשלטון המקומי, דהינו נשיא אוקראינה, וכל השרים ובפרט שר הפנים, כשישבנו איתם בישיבה לפני חודש היה מאוד ברור שהם לא ימנעו מישראליים ומיהודים שיגיעו מכל העולם להיכנס ולחגוג את ראש השנה באומן. נשיא אוקראינה אמר את זה באופן ברור, אבל אנשי השלטון בארץ מנעו את המטווה שנוצר כאן באוקראינה והכניסו פחד ובהלה שאין לתאר ולשער. אני רוצה שלא תחשבו לרגע שאנחנו, רבני ברסלב, לא חלוקים עצה מה לעשות. אוי לנו אם נגיד לבוא, ואוי לנו אם נגיד להישאר. אנחנו חלוקים ושלרגע לא יחשבו שיש לנו הפקרות על הדבר הזה. אנחנו יודעים את גודל המעלה של ראש השנה, ויודעים שרבי נחמן אמר והבטיח דברים נשגבים".

פרופ' אלדד: הרב ג'אן סליחה שנייה. יש שלושה דברים שעליהם מצווים יהודים ייהרג ובעל יעבור, ועלייה לקבר של רבי נחמן מברסלב איננה אחד מהם. אתה מדבר כאילו הכריחו מישהו להמיר את דתו פה. 
"אני כל הזמן חוזר ואומר שמנהיג צריך לדעת מיהם המונהגים שלו, ולהבין מה טיבם ומה כוחם, והאם הם יכולים לסבול את מה שהוא יגיד או לא. יכול להיות שאתה צודק וזה לא נכון לטוס, אבל מה שקורה כאן הוא לא ריאלי. במקום לגרום לכאוס כזה צריך לחשוב על פיתרון. אנחנו חלוקים כי הרב אמר שעניין ראש השנה באומן עולה על הכל. אתם צריכים להבין שאצל חסיד ברסלב בכל מה שקשור לתיקון אין קלקול. זאת אומרת שאם הרב אמר שראש השנה אצלו עולה על הכל זה אומר שאין חולי, כי הוא יתקן אותו. הם אוחזים במציאות באמונה שאתה לא יכול להתמודד איתה בכלל. הרי כשאנחנו ישבנו עם השלטון המקומי הם הסכימו למתווה".

כספית: אז למה הם שינו את דעתם?.
"הם שינו את דעתם כי כפו עליהם. הנשיא אמר קבל עם ועדה שראש ממשלת ישראל כפה עליו לסגור את הגבולות".

כספית: אתה מאמין לנשיא אוקראינה ולא לנתניהו?
"נתניהו לא הכחיש. עכשיו תבינו את גודל הסכנה שמתרחשת כאן: גמזו שלח מכתב ברוסית, והוא הועתק והודפס בכל עיירת אומן. המציאות היא שהתושבים הפכו בוערים אש מפחד הקורונה, עד כדי איומים נוראיים ומבהילים. זו עיירה שחיו בה בשלום עד כמה שאפשר, מתפרנסים זה מזה. היו מבקרים כל הזמן, והיה איזה שקט, שקט נורמלי למקום שהוא תיירותי מאוד לעם ישראל. תרצה לחלוק על זה או לא, אבל תהיה ריאלי. עכשיו, אנחנו בסכנה כפולה. מה הועילו חכמים בתקנתם?". 

פרופ' אלדד: משה רבנו גזר על שמירת שבת ובאו רבנים ואמרו פיקוח נפש דוחה שבת, אז אתה רוצה להגיד שרבי נחמן מברסלב גדול ממשה רבינו?
"אל תוציא ממני מילים שאני לא אוכל לעמוד בהן. בוא נהיה ריאלים ותקרא אתה את המפה: אצל חסידי ברסלב ביקור באומן זו אידיאולוגיה עד לכדי מסירות נפש. זה אומר שהם מוכנים לבוא גם עם סכינים וחרבות. אז מה עושים?".

כספית: מוותרים על הנסיעה לאומן כמו שמשפחות רבות בישראל לא עלו לקברים של יקיריהם ביום הזיכרון לחללי צה"ל. 
"תהיה ריאלי רגע".

כספית: זה להיות ריאלי.
"ואם אני יגיד להם אל תיסעו הם ישמעו לי?".

פרופ' אלדד: אם כל רבני ברסלב כאיש אחד יעמדו ויגידו שזה איסור אז כן.
"בוא אני אלמד אתכם משהו על האידיאולוגיה הברסלבית שתשמעו ותבינו: רבי נחמן אמר שאם הוא בעצמו יגיד לכם לא לנסוע אל תשמעו בקולו".

"אנו גורמים נזק אדיר ליחסים עם אוקראינה"

חברת הכנסת יוליה ילנובסקי (ישראל ביתנו) שוחחה עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM על הסערה המתחוללת באומן. למרות הדעות החלוקות בעניין, מאמינה חברת הכנסת כי מדינת ישראל לא התערבה בהחלטת ממשלת אוקראינה לסגור את הגבולות עבור החסידים הנאמנים, ואף ביקשה מציבור המאמינים של הרב נחמן מברסלב שלא להתעסק בנושא, בטענה שהם גורמים לנזק אדיר ביחסים שלנו עם אוקראינה. 

בואי נדבר על אומן תחילה. קודם הגדרתי את זה שהחרדים קיבלו פרויקטור מיוחד אחרי הלחץ שהם הפעילו על ראש הממשלה, וקיבלו את השר זאב אלקין. אז בעצם אנחנו רואים שזה הניצחון שלהם, ותהיה פשרה שתגרום לכך שהרבה יותר חסידי ברסלב וחרדים יגיעו לאומן השנה. איך את רואה את זה? 
"אנחנו שכחנו דבר אחד קטן, פרט כזה בשוליים, שאנחנו לא מחליטים בשביל האוקראינים. כולם פה קצת, את יודעת, עפו על עצמם יותר מדי. אני מדברת עם אנשים באוקראינה ועם ראש העיר באומן, ותמונת המצב שם היא שכרגע קיימות 14 מיטות עבור חולי קורונה, ויש כבר שני חולים יותר מכמות המיטות בבתי החולים בעיר. בגלל זה, הם לא מוכנים לקבל אותנו שם. הם לא רוצים אותנו שם השנה, והם מפחדים ממה שעלול לקרות, והכל אך ורק בגלל הטעמים הבריאותיים שמייצרים את כל הלחץ הזה. קטונתי מלפרשן את היחסים בין ראש הממשלה שלנו לנשיא אוקראינה, אבל זה עושה עוול ענק לנשיא אוקראינה. מה שנשיא אקראינה שם לנגד עיניו זה את טובת הציבור שלו נקודה. צריך להיכנס לפרופורציות על מה שקורה פה".

מה את יודעת? את הרי מדברת עם ראש עיריית אומן נכון?
"אני יכולה לספר ש־94 אחוז מתושבי אומן פשוט מתנגדים להגעת החסידים השנה. מה יותר מזה? יכול להיות שאם מלכתחילה היו מגיעים עם מטווה מסודר, ומאשרים רק לכמות קטנה של אנשים להגיע ולמובילי דעת קהל, את יודעת ראש העיר אמר לי שאם יגיעו 300 או 500 רבנים בכירים לאומן יקבלו אותם, שכן אפשר לשלוט במספרים כאלה. מלכתחילה הזניחו את זה, וראש הממשלה שלנו חשב שזה יסתדר כרגיל, אבל זה לא קרה. כרגע, אני לא רואה שום דרך לפתור את הבעיה, ואת יודעת מה? לא צריך לפתור אותה. כפי שביטלו את החגיגות במירון ושום דבר לא קרה אפשר לעשות את זה גם כאן. יש קורונה".

החגיגות במירון לא בוטלו לגמרי, זה היה מוגבל, וגם פה מדברים על אירוע מוגבל.
"צריך להפסיק להתעסק בזה. הרי כמו שאמרו לנו יש קורונה פעם במאה שנה, וצריך ללמוד להסתדר. עם כל הכבוד ראש הממשלה שלנו לא יכול לקבוע לנשיא אוקראינה מה לעשות, הסיפור הזה יצא מכל פרופורציה, ואם היו רוצים לטפל בזה כמו שצריך היו מתעסקים בזה בשקט לפני חודש. אגב, בסביבות חודש אוקטובר יש באוקראינה בחירות לשלטון המקומי. כשראש העיר באומן מקבל כאלה נתונים מהתושבים שלו, ומבין שיש כמות כל כך גדולה של מתנגדים הוא לא יכול לפעול אחרת, ותוסיפי לזה את ההגבלות שיש מבחינה בריאותית. ברשותך, תעזבי אותי מאוקראינה, זו מדינה עצמאית והם יסתדרו. אני יודעת, שעכשיו התקבלה החלטה שכל מי שיחזור מאומן יהיה מחויב לשהות במלוניות קורונה, אבל כידוע, בכל העסק הזה כל דבר עולה עוד כסף. עד עכשיו, מלוניות קורונה עלו למדינת ישראל 400 מיליון שקל, וזה בזמן שעובדי המעבדות שובתים ולא מבצעים היום בדיקות קורונה. עכשיו, יגיעו אנשים בכמויות מאומן והם יהיו חייבים לשבת בבידוד שבועיים. מי ישלם את זה?".

אבל אם נוסעים חייבים לשבת בבידוד. זה לא מצחיק. 
"אבל למה שמדינת ישראל תשלם על הבידוד הזה? אני פונה לכל המאזינים שלנו, ומבינה את החשיבות של הנסיעה לאומן, יש אנשים שזאת ציפור נפשם, אבל יש קורונה ויש נסיבות אחרות. יתרה מזאת, אנחנו גורמים לנזק ביחסים שלנו עם אוקראינה, וגם לקהילות היהודים שמתגוררות באוקראינה, ויש שם כבר תקריות. האנטישמיות תמיד קיימת, אבל כששמים שמן על המדורה היא מרימה את הראש. המקומיים לא רוצים אותנו שם עכשיו, וכולנו ראינו את זה בערוצי התקשורת השונים, ואני מאמינה שזה ילך ויגדל, שלא יהיה לכם ספק בכלל".

התחושה האיומה שהיהודים שמגיעים לשם הופכים להיות מפיצי מחלות.
"זה לא מפיצי מחלות, ואין לזה קשר בכלל. הרי גם מדינת ישראל סגרה גבולות. כשהייתה כאן התפרצות קורונה עם קבוצת תיירים מדרום קוראיה אנחנו אספנו אותם, שמנו אותם במעצר ובידדנו אותם עד ששלחנו אותם חזרה לארצם. אף מדינה לא רוצה לקחת סיכון יתר בתקופה הזו, וגם כן בישראל יש משפחות שלמות שלא יכולות להתאחד. זאת אומרת, שאם יש לך בן זוג מחו"ל והוא מתגורר במדינה אדומה את לא יכולה לפגוש אותו. יש משפחות שלמות שלא נפגשו כבר חצי שנה. מה לעשות? יש קורונה ויש גם הגבלות. זה לא קשור ליהודים ולא לשום דבר. עכשיו, אוקראינה סגרה את הגבולות שלה ליותר מ־70 מדינות. אין לזה קשר ליהודים".

יש הערב קבינט קורונה. יש מצב שלא יקבלו את התוכנית של גמזו בפעם הרביעית?
"כן. אני חושבת שכן. יש גורמים בממשלה שאינם מרוצים מהתוכנית הזאת, ורוצים לחבל בה. אני תומכת מאוד בפרופ' גמזו. התוכנית שלו הגיונית וסדורה, וכולנו צריכים לתמוך בה. לצערי הרב, ראש הממשלה גם פה משחק בנדמה לי בכדי לרצות את השוטפים הקואליציוניים שלו".

האם את חושבת שגמזו צריך להתפטר?
"לא לא. הוא הקול השפוי, ובשום פנים ואופן הוא לא צריך להתפטר מתפקידו. אם הוא יתפטר מתפקידו אף אחד אחר לא ירצה להיכנס לדבר הזה. אני פונה לראש הממשלה ולממשלה ומבקשת שישימו בצד את כל האינטרסים האלקטורלים. הרי למה כל הסיפור של אומן בכותרות? כי זה מנדטים של ראש הממשלה והוא נלחץ מכל הסיפור הזה".