עד לפני התפרצות נגיף קורונה היינו אני ובעלי הולכים באופן קבוע לעשות דיקור סיני. אנחנו בתחילת שנות ה־70 לחיינו, ומאוד רוצים לחזור למדקר שלנו, אבל חוששים מהקורונה. אם נגיע אליו לקליניקה ראשונים על הבוקר ונעטה על פנינו מסיכה, זה יכול למנוע הדבקה בקורונה?
"נגיף קורונה יכול להימצא על משטחי בד ופלסטיק כמה שעות טובות, ועל זכוכית ופורמייקה הוא יכול להישאר גם שלושה ימים, ויותר. העניין הוא שאנחנו עדיין לא יודעים באופן בטוח אם אפשר להידבק מהנגיף שנמצא על המשטחים הללו. מה שכן, אם מישהו חולה בקורונה התעטש על משטח, הנגיף עדיין יכול להיות פעיל, ומי שנוגע במשטח יכול להיות בסכנת הדבקה. אני באופן אישי דואג להיגיינה של חדר הטיפולים אצלי במרפאה. ברגע שמטופל יוצא מהחדר, אני דואג לאוורר את המקום ולנקות את כל המשטחים ואת מיטת הטיפולים. אני ממליץ לכם לבקש מהמדקר הסיני לעשות את אותו הדבר, וכך תוכלו להישמר בצורה הטובה ביותר".

אני בת 66 ולאחרונה גיליתי שאני סובלת מאוסטיאופורוזיס. אינני אוכלת מאכלי חלב כלל, אבל אני מטופלת ונוטלת ויטמין די בטיפות. האם אתה ממליץ לי ליטול גם תוסף סידן?
"כל תוסף סידן יכול להיות טוב עבורך. בגלל שאת לא אוכלת מוצרי חלב בכלל, אני מציע שתגדילי את הכמות ותיטלי לפחות שני כדורי סידן בכל יום. מעבר לזה, אם את לוקחת כל יום ארבע טיפות של 200 מ"ג ויטמין D, כדאי שתכפילי את הכמות, שכן עלייך לקבל ביום כ־2,000 מ"ג ויטמין לפחות. בנוסף, ההמלצה היא להיות במעקב אצל רופא מטפל ולבקש ממנו הפניה לבדיקת צפיפות עצם פעם בשנה, ולא אחת לארבע שנים".

לפני כ־20 שנה ביצעתי צילום חזה, שבו התגלה שיש לי ציסטה קטנה באזור. לימים, היא החלה לגדול בצורה לא פרופורציונלית, עד שהתחלתי ללבוש חולצות שגדולות לפחות בשתי מידות מהמידה שלי כדי שלא יראו אותה. אני כבר בן 70 ומאוד חושש מהעניין. האם לדעתך עליי לעבור ניתוח?
"מדבריך עושה רושם שמדובר בגידול שומני שפיר שנקרא ליפומה. גידול זה הולך וגדל עם הזמן, ובעזרת ניתוח פשוט אפשר להסיר אותו. אם זה מפריע לך במיוחד, אני חושב שכדאי שתפנה לרופא המשפחה ותבקש הפניה לכירורג. אין סיבה שתסבול סתם, קל וחומר כשמדובר בניתוח מסוג זה".

אני בן 71 וסובל מאוד מוורידים ברגליים. בשנתיים האחרונות עברתי אי אילו הליכים רפואיים, החל מסטריפינג ועד להזרקת חומר מיוחד ברגליים. מאז הטיפול האחרון נהיו לי סימנים כחולים ברגל שלא עוברים, כואב לי מאוד, וקשה לי לבצע הליכה ממושכת. מה דעתך?
"בניתוח סטריפינג מוציאים את כל הווריד החוצה. עושים חתך קטן במפשעה, חתך קטן בכף הרגל, מוציאים את הווריד החוצה, והגוף בונה את הווריד מחדש. במהלך ההזרקה חוסמים את הווריד עצמו בעזרת קצף ייחודי, וכך הגוף מייצר וריד חדש. אי אפשר לדעת אם הכאבים שאתה מתאר הם בגלל ההליך הרפואי שעברת או בגלל שיש לך בעיה בזרימת הדם, שכלל לא קשורה לוורידים עצמם, אלא דווקא לעורקים. אם בנוסף לכל זה יש לך לחץ דם גבוה, שומנים בדם ומשקל עודף, ייתכן שאתה סובל מטרשת עורקים. אנא פנה לרופא כלי דם ובקש לעבור בדיקת אקו־דופלר כדי לברר אם יש לך סתימה או היצרות של כלי הדם העורקיים ברגל. אם מדובר בבעיה באזור אחד, יוכלו להתקין לך סטנט, ממש כמו שמתקינים בלב. אם לא, יוכלו לבצע ניתוח ולנקות את העורקים. אתה חייב להתחיל לטפל בעצמך ברצינות שכן כלי הדם של הרגליים, כלי הדם של הלב וכלי הדם של המוח הם בדיוק אותם כלי הדם. זאת אומרת שאם כרגע אתה מתלונן על בעיות בכלי הדם ברגליים, יכול מאוד להיות שיתפתחו גם בעיות בכלי הדם של הלב או המוח".