המרצע יצא מהשק. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח במשימתו. לאחר חודשים ארוכים של ניסיונות חוזרים ונשנים, הצליח נתניהו במשימתו ואילץ את הממונה על התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור להניח את המפתחות ולהתפטר מתפקידו.

המוח אחר המהלך היה ראש הממשלה, אולם המוציא אל הפועל הוא לא אחר משר האוצר ישראל כ"ץ. על האחרון הופעלו לחצים כבדים ובלתי־פוסקים לפטר את מרידור, וכדי לעשות זאת, פעל השר בבוטות, תוך הטחת עלבונות בממונה במהלך ישיבות האוצר.

אם תרצו, מרידור עבור נתניהו ובנו יאיר הוא הסמל ל"שלטון הפקידים", המחבלים בכלכלת ישראל בעיצומו של משבר הקורונה. הם היו שמחים לו היו שומעים על מהלכים דומים בצמרת משרד המשפטים או המשטרה.

במכתב ההתפטרות יוצא הדופן בחריפותו הטיח מרידור ביקורת חסרת תקדים בשר האוצר ובהתנהלותו, כולל טענות על יצירת נתונים פיקטיביים על התקציב והתעלמות בוטה מהדרג המקצועי. מרידור אומר כעת באופן פומבי את מה שהושמע עד היום בחדרי חדרים.

זו אינה עוד התפטרות של בכיר בהנהלת האוצר. מהלך כזה, בשיאו של משבר הקורונה והמשבר הכלכלי הקשה ביותר בתולדות ישראל, הוא לא פחות מדרמטי, ובהקבלה לעולם הצבאי - כמו רמטכ"ל המתפטר בעיצומה של מלחמה.

שר האוצר לא נותר חייב לביקורת, ובתגובתו (כפי שמופיעה בידיעה בעמ' 2) רמז לכמה דברים, כמו השמועות על כך שמרידור תדרך ערב הבחירות האחרונות את ראש הממשלה החליפי בני גנץ - עוד בזמן שהיה באופוזיציה - על מצבה הקשה של הכלכלה והמשק הישראליים.

זאת ועוד: באמצע חודש יולי, בשיאו של משבר הקורונה, הזהיר מרידור מפני הידרדרות נוספת במצב הכלכלה, על רקע תוכנית המענקים הכספיים שחולקו לאזרחי ישראל בהובלת נתניהו ובגיבוי שר האוצר.

כ"ץ הבטיח אתמול כי מחליפו של מרידור יהיה איש מקצועי איכותי. ייתכן שיצליח, אבל אני תוהה מי יעז להיכנס לנעליים האלה בזמנים שבהם הדרג המקצועי, מקצועיותו, ניסיונו וחוות דעתו לא נספרים.

הדברים הקשים שכתב מרידור במכתבו עלולים לשמש את חברות דירוג האשראי בבואן לבחון את מצב המשק הישראלי. במצב הנוכחי אין תקציב כבר שלוש שנים, יש הוצאות לא מתוכננות ופזרנות תקציבית - ואף אחד אינו משלם את החשבון.