חגי תשרי מתקרבים, ולאור מחאת חסידי ברסלב על ההחלטה שלא להתיר את הטיסות לאומן הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת וועדה מיוחדת. בראשות הוועדה יעמוד השר להשכלה גבוהה ומשלימה ושר משאבי המים זאב אלקין (הליכוד), ויחד עמה הוא ינסה לגבש מתווה אשר יאפשר את ההגעה לאומן. אלקין התארח הבוקר (שני) על הנושא עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM, שם טען כי נתניהו מעולם לא ביקש מנשיא אוקראינה לסגור את השמיים, ובנוסף מתח ביקורת על פרויקטור הקורונה, הפרופ' רוני גמזו.

יוכפז: אתה אמור לשבת לגבש מתווה לפתרון הבעיה של ההגעה לאומן, למה בכלל צריך לגבש מתווה? באוקראינה אמרו שהם לא יכניסו.
"האוקראינים לא אמרו שאין כניסה לחסידי ברסלב, הם סגרו את השמיים לחודש לכל המדינות מכל המטרות, לאו דווקא בנושא של אומן. זה נכון, זו כרגע העמדה האוקראינית. נתחיל מזה שיש כבר באומן 2,000 ישראליים שנמצאים שם".

יוכפז: הקימו את הועדה כדי לנסות לפתור את המשבר הפוליטי שקם בעקבות האירוע.
"מינו את הוועדה כדי שמדינת ישראל תדבר בקול אחד ברור עם האוקראינים. הם ביקשו את זה ובצדק כי הם קיבלו מפה קולות שונים ואי אפשר לעבוד ככה בצורה רצינית".

יוכפז: אבל קיבלו החלטה, האם זה לא מוכיח את הטענה של החרדים שמי שמקבל את ההחלטות זה רה"מ ולא הנשיא האוקראיני?
"אני מבין את הרצון לייחס לרה"מ 'מושך בחוטים' גם של נשיא אוקראינה אבל אם נהיה יותר רציניים זה ברור שהאוקראינים מדברים איתנו".

יוכפז: אל תכניס למה שאמרתי נופך אנטישמי.
"ברור לך שנשיא אוקראינה עם כל ידידותו לישראל ועצם היותו יהודי ובחבורה סביבו יש לא מעט יהודים, ברור שמקבלים החלטות לפי מה שרואים לנכון לטובתה של אוקראינה, לא מה שטוב לישראל".

יוכפז: נשיא אוקראינה אמר בעצמו שביבי ביקש ממנו. נתניהו הכחיש – 'לא התערבתי'.
"נתניהו לא אמר לא התערבתי, הוא אמר לא ביקשתי לסגור את השמיים וזה נכון. לא הייתי בשיחה בין נשיא אוקראינה ובין רה"מ אבל אני מכיר את הרישום של השיחה הזו ואני יכול לומר שבשום שלב ראש ממשלת ישראל לא ביקש לסגור את השמיים. סוכם שיפרסמו אזהרות לציבור ויקראו  לכל מי שיכול לא להגיע השנה שלא יגיע, כי לא יוכלו להתקיים חגיגות באותו היקף. מה הבעיה שאנשים שכבר חלו בקורונה יגיעו? גם לדעת משרד הבריאות אין עם זה שום בעיה, זו קבוצה לא מבוטלת ואין סיבה לפגוע בהם. לקחו את השאלה מעבר לפרופורציה. יוצאים מגבולות הארץ כמה עשרות אלפי ישראליים וחוזרים. הסיפור של אומן הוא סדר גודל של 5% מכלל האנשים שיוצאים לחו"ל, נמצאים במדינות אדומות וחוזרים לארץ".

דוידוב: אבל כשהם יחזרו יש סוגיה של מלוניות. אי אפשר לדעת מה יהיה מצבם הבריאותי, זה לא 500 איש.
"אני חוזר ואומר, עשרות אלפי ישראליים יוצאים את הארץ וחוזרים לארץ בכל חודש. אלה הנתונים לכן לא משנה אם יצאו אנשים לאומן או לא, והם יהיו 5% מכלל האנשים שיוצאים וחוזרים מחו"ל. כמובן אם ייסעו יהיו מחויבים בבידוד מלא".

יוכפז: פתרון?
"אני חושב שעוד מוקדם לדבר על זה. רק התחלנו לעבוד אתמול בערב, הוועדה הוקמה רק במוצ"ש. יש כרגע שיח, יש כל מיני נוסעים שגם משרד הבריאות לא מתנגד למשל אנשים שחלו בקורונה. אין שום סכנה בריאותית בזה שיסעו ויחזרו".

דוידוב: שחלו בעבר?
"כן, לפי כללים ישראליים אפילו פטורים מבידוד כי חושבים שהם לא מהווים סכנה, ישנם כל מיני הסברים, לחייב את עצמם בצורה מבודדת ולדאוג למקומות בשונה מהחוזרים הרגילים. ישנם פתרונות, נקיים שיח עם משרד הבריאות וברגע שנגבש עמדה ישראלית מסודרת נדבר איתם".

דוידוב: למה צריך את המתווה אם נשיא אוקראינה סגר את השמיים, תכינו מתווה ובסוף כלום?
"ההחלטה הסופית תהיה של האוקראינים אבל בסופו של דבר כמו שהיום יש שיח בין ארה"ב למשל לאוקראינה שיש שם לא מעט גורמים בקונגרס שלא מרוצים מזה שנסגרו השמיים ופועלים מול האוקראינים. יש מקום לשיח בתנאי שהוא אחראי ומסודר, ולא בריבוי הקולות שמדינת ישראל השמיעה קודם. הייתה תקלה בכל ההתנהלות עד עכשיו בסוגיה הזו ואני מאוד מקווה שעכשיו נפעל בצורה מסודרת. יש כמות לא מבוטלת של ישראליים שכבר נמצאת באומן, הם צריכים לחזור? יכנסו לבידוד? כשהם שם צריך לדאוג שחס וחלילה לא ירצח או יפגע מהטפות אנטישמיות שיש שם? ולצערי קיבלו חיזוק בעקבות המכתב הלא מוצלח ששלח גמזו".

יוכפז: המכתב של גמזו עורר אנטישמיות?
"הוא לא עורר אנטישמיות אבל הוא הפך ללהיט בארגונים אנטישמיים רבים באוקראינה".

יוכפז: יהודים מפיצי מחלות?
"כן. הישראליים עצמם אמרו שהאנשים שמגיעים לאומן מפיצי מחלות וצריך להיזהר מהם'. היו כמה התנגשויות פיזיות באומן בימים האחרונים והתקפות על הישראליים שנמצאים שם וגם בזה צריך לטפל מול שלטונות אוקראינה. כדי להגן על אזרחים ישראליים שנמצאים שם. אין לי ספק שפרופ' גמזו לא התכוון לתוצאה אבל זה מה שקורה כשעושים פעולה שלא מתואמת, בלי לשאול אף אחד, בלי לבדוק איך זה יכול להשפיע במדינה כמו אוקראינה".

דוידוב: עד כמה רה"מ חשש לאור האיומים של החרדים כמו ליצמן שברית החרדים הולכת להתפרק? כשהוא ראה את החסידים מגיעים להפגנות?
"קודם כל ברית החרדים עם הליכוד לא בנויה על חסידי ברסלב ,עם כל הכבוד היא קבוצה חשובה".

דוידוב: ליצמן לא ברסלב.
"בעיקר על העובדה שיש פעולה לא מתואמת והאשמות של הציבור ובצדק, לצערי ליצמן צדק. באמת היו גורמים באוקראינה שלקחו את המכתב למקומות שברור לי שפרופ' גמזו לא התכוון אליהם, אבל זה מה שקורה כשכותבים בצורה לא זהירה. ההחלטה להקים את הצוות הייתה עוד לפני ההפגנות, בשיח שהתקיים לאור זה שמצאנו את עצמנו במשבר עם מאות ישראליים מעוכבים בשדות תעופה באוקראינה כי גם כאן הטיפול בהתחלה היה לא מסודר".

ענת: עצם הקמת הוועדה שאתה עומד בראשה מונעת את המשבר עם החרדים.
"אין משבר עם החרדים על סוגיית אומן, לא צריך להפריז בחשיבות הסוגייה. היו ויכוחים אחרים בין פוליטיקאים חרדים לגמזו, הם נפתרו והגיעו להסכמות בסוגיית אומן. יש רצון של אזרחים ישראליים לנסוע, אתה לא יכול למנוע מהם לצאת לחו"ל. צריך לדאוג שכל הדבר יהיה מפוקח, שנדע בידוק מה קורה, שלא יפגעו פיזית, ולראות מול האוקראינים האם יש קבוצות להם כן יתנו להיכנס".