אתם שואלים, הגננות עונות: שנת הלימודים הקרובה הנפתחת על רקע אירועי האלימות הקשים בגני הילדים אשר נחשפו לאחרונה, מעלה שאלות וחששות רבים של הורים, במיוחד לפעוטות הגיל הרך. המגיפה שהביאה לחיינו את הקפסולות והימים החלקיים רק מחדדת את השאלות הברורות מאליהן. אספנו כמה מהגננות הוותיקות והמוערכות בפעוטוני פורום הגנים הפרטיים כדי לתרום לכם, הורי הפעוטות, מניסיונן, רגע לפני החזרה למסגרות.  

פרשת ההתעללות ברמלה: סרטונים ממצלמות אבטחה

איך להכין את הילדים ליום הראשון בגן?
קרן שניידר, גננת מזה 20 שנה, בעלת גן פשושים באשקלון
"תגיעו עם הילד לגן עוד לפני היום ה-1 בספטמבר, תטיילו בסביבתו, תביטו על חצר המשחקים והסביבה ותספרו לו שזה הגן החדש שנלך אליו. כמה שהילד ידע יותר - כך הביטחון שלו יגדל. תראו לו תמונות, תשתפו אותו שהוא הולך להכיר גננת חדשה וחברים חדשים. חשוב ללמד אותו איך פונים לחבר חדש שלא מכירים: היי קוראים לי דני, איך קוראים לך? רוצה לשחק?". תעודדו את עצמאות הילד, שידע לקנח אף, להיות עצמאי בשירותים, לחטא ידיים באלכוג'ל, לבקש מים ולספר לגננת אם משהו מפריע לו. מומלץ ליצור קשר מקדים עם הורים שהילדים שלהם יהיו באותו גן וליזום מפגש חברתי אחר הצהריים בגן שעשועים או משחקייה".

קרן בובלי, 20 שנה גננת, מנהלת גן "חיבוקי של קרן" בנתניה 
"בצל הקורונה חשוב לבקש מהגננת שכל הורה יכנס לקפסולות של 5 הורים, הורה אחד וילד אחד מכל משפחה, לכמה דקות לגן, על מנת שלא נעקור את הילד מתוך השער. ההורה יעשה סיבוב בגן עם מסיכה ואלכוג'ל, ולתת הרגשה נינוחה לילד. ההורה צריך לשדר לילד המון ביטחון, זה מאוד משפיע, הילד מרגיש הכל. חשוב להכין את הילד מספר ימים קודם לכן, בערב הכניסה לגן, ובאותו הבוקר. לספר לו שהולכים לגן חדש, לגננת חדשה, שיהיה לו כיף ונעים. להגיד לו שאנחנו אוהבים את הגננת ואת החברים החדשים. להסביר לו שמגיעים למעט זמן ואז חוזרים הבייתה. ככל שההורה ישדר יותר ביטחון, כך הילד ירגיש יותר נינוח וההסתגלות תהיה רכה יותר". 


הדר לב רדיע, 5 שנים גננת, בעלת "גן הדר" בגדרה, מדריכת הורים מוסמכת, דור 5 לאנשי חינוך
"תנסו לתת לילדים כמה שיותר פירורי וודאות. דברים שבהם נוכל לתת להם להיאחז ולבנות סיפור לקראת היום הראשון. תחשפו בפניהם את שמות הצוות ואת שם הגן. תבקרו בגן לפני, תביטו בו מבחוץ. תספרו לילדים מה דומה בין המסגרת הקודמת למסגרת החדשה. שהשגרה ממשיכה להיות דומה, תפחיתו מהם חששות, שסיפור המסגרת והשגרה נשארת דומה. תקראו ספרים ביחד על כניסה למסגרת חדשה, הילדים כבר ידעו לעשות את החיבור הטבעי. תעשו ספירה לאחור משותפת, לקראת ה-1 בספטמבר".

מה חשוב לבדוק?
קרן שניידר
"מאוד חשוב לבדוק מספר אנשי צוות אל מול מספר הילדים בקבוצה. ככל שיש יותר אנשי צוות כך יוכלו להגיע אל הילדים, לשמוע אותם, לתת להם יחס וטיפול ראוי. לשים לב להתפתחות תקנית של הילד: מוטורית, שפתית, חברתית, שהילד מתפתח וצומח בגן ולא נסוג. לעיתים תיתכן רגרסיה בשל מצבים שונים כמו הולדת אח או מעבר דירה, אבל גם חלילה פגיעה בילד עלולה לגרום לרגרסיה ופגיעה בהתפתחות תקינה. לשים לב אם הילד מגיע בשמחה לגן".

קרן בובלי
"תבקשו מהגננת לספר מה המוטו שלה, מה האני מאמין שלה, תתקילו אותה בשאלות, נניח אם הילד שלי לא נרדם, מה עושים? אם היא חושבת יותר מדי, זה אומר שזה לא המוטו שלה.  אם היא בשלוף עונה תשובה שמקובלת על האמא, זה אומר שזו ההתנהלות שלה במהלך היום". 

התנהלות ביום הראשון בגן בצל הקורונה
שרית רונן, גננת מזה 20 שנה, בעלת גן "דיסני" בפתח תקווה
"לחלק מהילדים ימים אלו קשים יותר, ולחלקם פחות, צוות הגן עושה כל שביכולתו להקל על הסתגלותם המהירה של הילדים.  חשוב שהורים ימצאו בקרבת מקום לגן למקרה שלילד קשה להרגע. מאוד חשוב שבשלב ההתחלתי הילדים יגיעו לגן עם הורה אחד ולא עם שני הורים כדי להקל על הפרידה. מאוד חשוב לשדר לילדים רוגע ולא לחץ, מכיוון שהילדים קולטים את מצוקת ההורים מן הלא נודע. גלו סובלנות בימים הראשונים. עליכם להפנים כי התאקלמות הילדים בגן מלווה בקושי ריגשי ויתכנו חרדות נטישה המלוות בבכי".

קרן שניידר
"בגן שלי יש לי מעט מאוד הורים חדשים, רוב הילדים הם ממשיכים. יש לי סך הכל שמונה הורים חדשים, ארבעה בכל קבוצה, ולכן אני כן מאפשרת להורים החדשים להסתגל ביחד עם הילדים. אני מאפשרת להורים להיות בחצר הגן עם מסכה על פי הכללים, לפי התקן, ארבעה ילדים חדשים עם ארבעה הורים, הורה אחד לכל ילד, אפשר להיות בחצר חצי שעה ואז להניח את הילד לתת לו להיות בגן. שלושה ימים של הסתגלות זה אפשרי והכל בסדר. באוויר הפתוח זה מותר ואפשרי, וחשוב שאנשי חינוך יהיו גמישים בעניין הזה. מהורים וותיקים אני כן מצפה שייפרדו מהילדים יפה בשער. הילדים מכירים את הגן ואת הצוות ולא צריכה להיות בעיית הסתגלות".

סימני אזהרה מפני אלימות
קרן שניידר
"ילד נופל בגן, כמו שהוא לעיתים נופל בבית. השאלה באיזה תדירות זה קורה, שלוש פעמים בשבוע זה יותר מידיי. גננת טובה יודעת כמה פעמים כל ילד נופל, מי שובב יותר ומי שובב פחות. אם זה קורה לעיתים קרובות מאוד – זה סימן אזהרה וההורים צריכים לבדוק מה קורה בגן.  חשוב יותר מכל, תרגישו את הילד, תחושו את האינטראקציה עם הגננות והסייעות. ילד שלא רוצה לחזור הביתה, וקשה לו להיפרד מהצוות, זה אומר שלילד טוב בגן וכיף לו. ילד שלא רוצה יום אחרי יום אחרי יום ללכת לגן, והוא מסוגל לדבר, תשבו איתו, תדובבו אותו, תבינו אם יש משהו לא תקין בהתנהלות עם הצוות. תשחקו איתו משחקים עם בובות, שמדמים את הצוות, תשחקו איך משכיבים את הבובה לישון, איך מאכילים אותה, וכך תנסו להבין אם יש בעיות בגן. אם הילד משכיב את הבובה אלימות – זה סימן אזהרה משמעותי. מול תינוקות, תשימו לב שהם מתפתחים באופן תקין, זוחלים, נוגעים בצעצועים, מנסים לתקשר. אם זה לא קורה, או יש נסיגה בהתפתחות, זו נורת אזהרה וצריך לבדוק מהי הסיבה לרגרסיה".  

הדר לב רדיע
"אלימות יכולה לקרות בכל גן, אסור לנו לטאטא זאת מתחת לשטיח. בעבודה כה תובענית, במשך כל כך הרבה שעות ביום, בשבוע, עם ילדים חסרי ישע, שלא יכולים להתגונן- יש סיכון! ומנהלי גנים צריכים לנקוט בפעולות שישללו אפשרות כזו. בכל יום ובכל שעה. שימו לב האם המטפלת/ הסייעת/ הגננת נמצאת לבדה בכיתה. קשה מאוד לשמור על קור רוח, על שלווה ורוך לאורך זמן, ללא סיוע של אשת צוות נוספת אחת לפחות וגם אין פיקוח הדדי (זו על פעולתה של זו). תבדקו האם הצוות מקבל ימי חופש- האם מקפידים על כך? זוהי פרוביוטיקה חשובה מאוד למניעת שחיקה בכל עבודה ובטח בגן ילדים. כמו כן מומלץ לשאול האם מתקיימות פעולות הפגה וגיבוש לצוות והשתלמויות. גם כאן מדובר בכלי למניעת שחיקה, מפתח ברמה האישית ומחזק שיתוף פעולה צוותי- שכולו רווח נקי לילדים".

"תשימו לב האם במרבית ימי השנה ישנה הקפדה על איוש מלא בגן, על פי התקנים. חשוב להבין שאיוש חסר לאורך זמן מביא למרמור, לקושי אמיתי בתפקוד ולתסכול שעלול להיות מופנה כלפי הילדים. אל תפחדו מחילופי צוות- לעיתים זה נראה שצוות קבוע הוא המתכון הבטוח. מנסיון אישי, אומר לכם בכנות, שסייעת שנראה שכבר אין לה סבלנות לילדים - נכון להעזיבה באמצע השנה ולא להמתין לסוף שנה רק כדי שלא יהיו חילופים. תוודאו כי ביכולתכם להיכנס לגן בכל שעות היום, מבלי צורך של הצוות לפתוח לכם את השער/ הדלת. מבלי זמן להיערך לכניסתכם. כך תדעו שהצוות בטוח שאין לו מה להסתיר ואתם- תחושו רגועים ובטוחים יותר".

שרית רונן
"קרוב לוודאי שבימים הראשונים הילדים שנכנסים למסגרת חדשה יגלו סימני חרדת נטישה - יקיצות בלילה, חרדה כשההורה נפרד מהילד - אין זה מעיד על אלימות בגן חלילה, זה חלק טבעי מתהליך ההסתגלות לגן. אך אם כעבור שבועיים-שלושה הילד עדיין מסרב בתוקף להיכנס למסגרת ואינו רגוע בגן בשום שלב, זה מדליק נורה אדומה שצריך לבדוק עם הגננת מה הגורם לסירוב הילד להתאקלם בגן".

קרן בובלי
"חשוב מאוד להיות עם היד על הדופק. תבחנו את האינטראקציה של הגננת עם הילדים, אל תסתפקו בחיוך להורים. תגידו לגננת שאתם סומכים עליהם, וקיבלתם עליה המלצות, אבל כהורה חדש, אתה רוצה לראות מחוץ לגן, איך הילדים מקבלים את הגננת, את הסייעת, לבחון את השיח, את החום, את החיבוקים. לראות איך הילד הותיק נותן מעצמו חיבוק לגננת, מרגיש ביטחון. זה מה שמשדר האם הגן מתנהל בצורה טובה. תשימו לב, אם הגן מסודר מידיי, נקי מידיי, זה אומר שהגן לא פעיל מספיק. גן שיש בו קשקושים על הקירות,  גן שיש בו משחקים שחוקים, זה אומר שהגן פעיל.