בחמאס ובישראל מאשרים הערב (שני) כי הגיעו להבנות להפסקת אש. תנועת החמאס פרסמה הודעה רשמית ולפיה "בסיוע השגריר הקטארי הושגו הבנות להפסקת ההסלמה ועצירת התוקפנות הישראלית".

גורמים ביטחוניים בישראל מסרו כי בתום התייעצות בראשות שר הביטחון בני גנץ, הוחלט על החזרת פעילות מעבר כרם שלום לשגרה. המעבר ישוב לפעילות ממחר בבוקר, לרבות הכנסת דלק לרצועה. בנוסף, יפתח מרחב הדיג ברצועה ל-15 מייל.

עוד אמרו הגורמים הביטחוניים כי "הלחץ של צה"ל בתקיפות ובסנקציות, במשולב עם פעולות הגנה וכיבוי יעילות, הוביל בסיוע המתווכים להצהרת חמאס".

תקיפת צה"ל ברצועת עזה. צילום: רשתות ערביות

בחמאס ביקשו להודות ולהביע את הערכתם למאמציו של השליח הקטארי ולתמיכתו בעם הפלסטיני. בנוסף, בחמאס ציינו כי בשל הצלחת המגעים בתיווך השליח, צפויים לקום מספר ברצועה מספר פרוייקטים חשובים בתחום התשתיות. בין הפרוייקטים הצפויים גם הפעלת קו חשמל חדש ברצועה, וכן אספקת דלק במימון קטארי.

בישראל טענו כי הדיווחים הערביים על קו החשמל החדש ברצועה, וכן התקדמות בפיתוח אזור התעשייה בקרבת מעבר קרני אינם נכונים והבנות אלה אינן נכללות בהסכם.

בימים האחרונה התרבו מקרי התחלואה בקורונה ברצועת עזה. על פי חלק מההערכות, לא מן הנמנע שבשל תמונת המצב הבריאותית הקשה, התאפשרה ההסכמה על הפסקת האש. בכלי תקשורת ערביים מדווחים כי במסגרת ההסכמות על הפסקת אש, ציוד רב להתמודדות עם מגיפת הקורונה צפוי להיכנס לרצועה.

שריפה ביער שוקדה שבעוטף עזה

היום פרצו לפחות 16 שריפות ביישובי עוטף עזה, שנגרמו בשל הפרחת בלוני התבערה. אחד מבלוני התבערה שהופרחו ליישובי העוטף נחת בסמוך למסילת הרכבת - מה שהביא לעצירת תנועתה בין אשקלון ובאר שבע.

בסך הכול, בשבועות האחרונים פרצו מאות שריפות בשדות יישובי עוטף עזה בשל הפרחות בלוני התבערה. השריפות פרצו במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון ושער הנגב. בשיא ההסלמה אף נורו מרצועת עזה רקטות לכיוון יישובי עוטף עזה.

לאחר ההודעה על הפסקת האש אמרו הוריו של סגן הדר גולדין, השבוי בידי חמאס: "נתניהו עושה שלום תמורת דולרים לחמאס. שוב ממשלת ישראל נכנסעת לטרור ומותירה את משפחות הנעדרים והשבויים ללא מענה. הבלון הזה עוד יתפוצץ לנו בפנים".