כ־2.4 מיליון תלמידים וכ־205,000 עובדי הוראה פתחו היום (שלישי) את שנת הלימודים תשפ"א, בהתאם למתווה שר החינוך יואב גלנט: כ־90% מכיתות ה'־ו' יקיימו יותר משלושה ימי לימוד בשבוע בבית הספר, ובבתי הספר העל־יסודיים: כ־87%. מתוך כלל התלמידים יהיו כ־169,000 תלמידי כיתות א' וכ־132,000 תלמידי י"ב שיחתמו השנה את 12 שנות לימודיהם במערכת. ניתוח הנתונים לאורך העשור האחרון מצביע על גידול טבעי של כ־27% באוכלוסיית התלמידים בישראל. לצד השמחה הגדולה במסגרת היום, היו גם כמה מוקדים בישראל שלא פתחו את השנה בעקבות בידוד של צוות בית הספר. עדכונים שוטפים בתוך הכתבה. 

חוזרים לבית הספר ב"נטעים" בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

עדכונים שוטפים: 

13:00
נשיא המדינה פתח את שנת הלימודים עם תלמידי כיתה א' בבית הספר החדש "גשר" שבבית שמש ולאחר מכן המשיך לבית הספר העל-יסודי "תפנית" שבעיר. הנשיא אמר במהלך הביקור: "השנה יש לכם תלמידים יקרים שלנו אחריות כפולה ומכופלת, לשמור על עצמכם ועל הבריאות שלכם. אני רוצה לאחל לכל ילדי ישראל, מילדי הגנים ועד השמיניסטים בתיכון, שתהיה לכם שנת לימודים טובה, בריאה ובטוחה ושנחזור כולנו במהרה לשגרה". 

11:57: בביתר עילית מכחישים כי בתי ספר נפתחו בעיר, ומוסרים: "לא ברור כיצד נכנסה ביתר עילית לרשימת הערים האדומות, כאשר על פי כל הנתונים העיר אינה אדומה בהגדרה. אנו פועלים כדי לברר את הטעות מול הרשויות". ראש העיר מאיר רובינשטיין אף שלח הבוקר מכתב בהול לשר הבריאות בבקשה לבחון כיצד נכנסה ביתר עילית להגדרת עיר אדומה.

11:22: שר התקשורת ויו״ר דרך ארץ, יועז הנדל ביקר בבתי הספר עם פתיחת שנת הלימודים. השר ביקר ביה״ס ״קרוב״ בנחם, ובביה״ס מקיף אריאל, בו סיים תיכון.

10:56: בית ספר הממלכתי-חרדי 'בנות ירושלים' בבירה, שבו לומדות 300 תלמידות נסגר כעת, לאחר שאחת המורות נמצאה חיובית לקורונה.

10:30 מנהל "מגן  ישראל", פרופ' רוני גמזו, חזר הבוקר לביה"ס "רביבים" בחולון שבו למד בילדותו. 

9:30
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב גלנט משתתפים בטקס פתיחת שנת הלימודים התשפ"א, בבית הספר "נטעים" במבוא חורון. נתניהו אמר: "בימים נורמלים, היינו מחבקים אתכם כמו שאתם זוכרים בגן. אבל היום לא מותר לחבק, זה השיעור הראשון, אנחנו אומרים את זה. בכל בוקר צריך לזכור שאי אפשר עכשיו להתחבק, צריך לשמור קצת על מרחק וצריך לשמור על מסכה. כי הקורונה זה כמו חרק קטן קטן, שאי אפשר לראות אותו, אבל אם אנחנו לא נזהרים הוא עובר מאחד לשני".

גלנט אמר: ״בהתרגשות ומתוך תחושת שליחות פתחנו הבוקר את שנת הלימודים התשפ"א, בתום מאמץ מרוכז של כל מערכת החינוך בישראל, בדיוק כפי שהתחייבתי לפני חודשיים. הגננות, המורות, המורים והמנהלים שלנו התייצבו באלפי מוסדות חינוך בכל רחבי הארץ, בכלל המגזרים, וקיבלו על עצמם שוב באהבה את המשימה החשובה כל-כך של טיפוח העוצמה האמיתית של מדינת ישראל – הילדים שלנו".

9:00 שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיע לבית הספר "אורות עציון בנים" באפרת. אדלשטיין אמר: "קיבלנו החלטה לא פשוטה - לפתוח את מערכת החינוך בישראל למרות השתוללות הנגיף. לא בכל המדינות בעולם התקבלו החלטות כאלה, אבל הצורך להחזיר את הילדים למערכת החינול ולתת להורים להמשיך לעבוד היה לנגד עינינו. צריך לחיות בצל הקורונה, לעשות הכל לדכא את הנגיף, לשטח את העקומה ולזכור שהקורומה עדיין כאן. לא מקובלות עלי הגישות של "אין קורונה" או של "לסגור הכל".

08:00 שערי בתי הספר ברחבי הארץ נפתחו, ו-2.4 מיליון תלמידים שבו ללימודים.

‏7:30: בבית הספר היסודי מכבים בגן יבנה לא יתקיימו היום לימודים, לאחר שמורה בבית הספר אובחנה כחולת קורונה מאומתת, שבאה במגע בימי ההערכות ל-1 בספטמבר עם כל צוות בית הספר.
 

ראש הממשלה בבית הספר ''נטעים'' (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה בבית הספר ''נטעים'' (צילום: מרק ישראל סלם)

פרופ' רוני גמזו בבית הספר ''רביבים'' (צילום: רועי כץ)
פרופ' רוני גמזו בבית הספר ''רביבים'' (צילום: רועי כץ)


שר הבריאות אדלשטיין בסיור בתי ספר באפרת וגוש עציון  (צילום: מאיר אליפור)
שר הבריאות אדלשטיין בסיור בתי ספר באפרת וגוש עציון (צילום: מאיר אליפור)



חי עמר, אביה של נעמה שעולה לכיתה א', סיפר היום בראיון עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על ההתרגשות והפרפרים בעקבות החזרה למסגרות ועל חוסר הוודאות ששרר עד השבוע האחרון, בו לא ידעו האם ואיך יוכלו ללוות את ילדיהם ביום הראשון. "זה עדיין בספק, לא מותר לנו להיכנס איתם עד לכיתה, אנחנו מלווים אותם עד ההסעה ושם נציג מבית הילדים שהם כבר מכירים הוא זה שיקח אותם עד לשער בית הספר. משם יכניסו אותם המורים שלהם".

נפרדים בשער בית הספר (צילום: אבשלום שושני)
נפרדים בשער בית הספר (צילום: אבשלום שושני)

פתיחת שנת הלימודים  (צילום: אבשלום שושני)
פתיחת שנת הלימודים (צילום: אבשלום שושני)

לרגל פתיחת השנה, מעמיד המשרד ארבעה מוקדים טלפוניים ייעודים לשאלות ותשובות בנושאי אורחות חיים בתקופת הקורונה, הנחיות והיבטים פדגוגיים ללמידה ומענים רגשיים. עוד הצהיר גלנט כי במהלך השנה הקרובה תתנהל מערכת החינוך בסימן של גמישות ניהולית ופדגוגית למנהלי בתי הספר, חיזוק הלמידה הדיגיטלית, חיזוק הערכים הציוניים וקידום אורח חיים בריא.

תלמידות ביום הראשון ללימודים  (צילום: מרק ישראל סלם)
תלמידות ביום הראשון ללימודים (צילום: מרק ישראל סלם)

בשנת הלימודים הקרובה תמשיך מערכת החינוך לפעול בתרחיש מונע התפרצות קורונה. לשם הפעלת המערכת בשנה הקרובה, יקצה המשרד תוספת תקציב מיוחדת של 4.2 מיליארד שקלים - מתוכם 1.2 מיליארד לקידום הלמידה מרחוק ו־3 מיליארד לתוספת כוח אדם, למיגון והיגיינה ולמתן מענים להיבטים רגשיים באופן פיזי ומקוון. 

למידה מקוונת (צילום: דוברות משרד החינוך)
למידה מקוונת (צילום: דוברות משרד החינוך)

מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי אמר: "הפכנו כל אבן, פעלנו ועשינו כל שנדרש, כדי ששנת הלימודים תיפתח כסדרה. שנת הלימודים הנוכחית אינה שנה של מתווה כזה או אחר, והיא אינה שנה של תורה תפעולית, אלא שנה שבה דווקא מתוך ההכרח והקושי נדע לצאת לכיוון חדש, לדרך חינוכית חדשה, מותאמת למאפייני המאה ה־21".

ברגע האחרון הוסר אתמול איום השביתה של הסתדרות המורים, שעות ספורות לאחר שהודיעו על דחיית השביתה ביומיים. האיום להשבית הגיע בהמשך לסכסוך העבודה של הסתדרות המורים בנושא עובדי הוראה בסיכון, אשר גרר צו מניעה מטעם המדינה ויומיים של דיונים בבית הדיון ומחוצה לו. לפי ההסכמות שנקבעו לחודשיים הקרובים וביטלו את איום השביתה, עובדי הוראה בכיתות א'־ב' וגננות במצב סיכון יוכלו לבקש לצאת לחל"ת בחודשיים הקרובים, בהודעה מראש של ארבעה ימים, ויוקם מנגנון של רופא תעסוקתי או ועדה רפואית שיבחנו מי מעובדי ההוראה שייך לקבוצת סיכון.

תלמידות בית ספר עם מסיכות (צילום: חן לאופולד, פלאש 90)
תלמידות בית ספר עם מסיכות (צילום: חן לאופולד, פלאש 90)

מי שיוכר כעובד הוראה בסיכון יהיה זכאי לחל"ת קורונה ייחודי וייעודי, הכולל תשלום זכויות פנסיה בידי המדינה עד לגובה של 67.5% ותשלום פיצוי בגין הפרשות קרן השתלמות. 

30 מיליון שקלים יתווספו לתקציב למיגון גננות ומורות כיתות א'־ב', ויוקצו 800 מכסות פרישה לעובדי הוראה לכל הפחות. עובדי הוראה במצב, סיכון המלמדים בכיתות ג' עד ט', ישובצו בלמידה מרחוק.

בעוד כשלושה שבועות יתכנסו הצדדים שוב בבית הדין לעדכון ולדיווח על התקדמות התהליך. המשטרה השלימה את היערכותה לקראת פתיחת שנת הלימודים הבוקר. כוחות גדולים ייפרסו באלפי מוסדות חינוך כדי לסייע ולהשרות אווירת ביטחון ובטיחות על התלמידים.

הערים האדומות שבהן לא נפתחו הלימודים

קבינט הקורונה אישר אתמול פה אחד כי ביישובים המסווגים "אזור אדום", פתיחת שנת הלימודים תדחה, למעט בחינוך המיוחד ולנוער בסיכון. מוסדות אלה כוללים: בית ספר יסודי, בית ספר על יסודי, גן ילדים, צהרון, קונסרבטוריון ומרכז העשרה למחוננים. 

ביום חמישי צפוי להתקיים דיון נוסף בקבינט בו ידונו בהגבלות נוספות על ערים אדומות. בהתאם לזאת, בערים שעליהן יוטלו סגרים - לא יפתחו הלימודים. על היישובים הנוספים המוגדרים גם כן כאזורים אדומים יתקיים דיון באשר למתווה לפתיחת שנת הלימודים. 

התקנות נכנסו לתוקף באופן מיידי, כבר מהיום. "השיקולים הבריאותיים מחייבים מניעת פתיחת שנת הלימודים באזורים אדומים, ועל כן, נוכח דחיפות העניין, מוצע לעשות שימוש בסעיף האמור ולקבוע כי התקנות יכנסו לתוקף באופן מיידי", נכתב בהחלטת הקבינט.

הערים האדומות הן דאלית אל-כרמל; טירה; עין מאהל; עמנואל; כפר קאסם; עספיא; לקיה; בין ג'ן; מעלה עירון; אעבלין; כפר ברא; ג'לג'וליה; כפר עזה; אל-בטוף; כעביה-טבאש-חג'אג'רה; ג'דיידה-מכר; אום אל-פחם; ג'ת; טבריה; ביתר עילית; כפר כנא; רכסים וזמר.