בראיון שערך היום (שלישי) דובר צה"ל, תת אלוף הדי זילברמן עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, סיפר על האתגרים איתם מתמודדים בצה"ל בגזרה הצפונית, על רקע המסר של נסראללה לישראל בתחילת השבוע ועל האיום להרוג חייל בתגובה להרג של אחד מאנשיו לפני כחודש. "הוא ראה את התגובה שלנו עכשיו לאירוע במנרה שלא היו בו נפגעים והבין שתקיפת המטרות של עמדות התצפית והירי הארטילרי שיצר שם שריפות, הוא מבין שאנחנו רציניים", הדגיש והתייחס גם לגזרה הדרומית ולטרור הבלונים: "הגבנו בסנקציות מאוד משמעותיות". 

תקיפה ישראלית בלבנון

הדי זילברמן בוקר טוב.
"בואו נפתח ונאחל לכל תלמיד מדינת ישראל שנת לימודים פורייה ומוצלחת".

עדכון ביטחוני בתור מי שמקורב לרמטכ"ל, איפה אנחנו עומדים מבחינה ביטחונית?
"אני כדובר של הצבא, הצבא מתמקד עכשיו למעשה בשתי זירות מרכזיות. אחת בדרום ואחת בצפון. בדרום הצהרת חמאס אתמול בערב על הפסקת הפעילות החבלנית העוינת נובעת מארבעה דברים. שתי פינות של המרובע הזה - בגלל פעולות שלנו בצה"ל, שינוי מדינות שלנו בתגובות על פגיעה בריבונות, גם של בלונים. זה בא לידי ביטוי בשני כלים. אחד, זה התקיפות של כ-100 מטרות לאורך השבועיים האחרונים ברצועת עזה; השני זה סנקציות קשות, אני מדבר גם על סגירת המעברים, הכניסות לרצועה, הפסקת הכנסת הסולר שפגעה בחשמל וגם על אזור הדיג. שני אלה זה צה"ל; שניים נוספים שצריך להגיד בהוגנות זה התפרצות קורונה שהייתה ברצועה במהלך השבוע האחרון והביאה למאות מקרי תחלואה, אחרי שהיו כמה חודשים ארוכים של עשרות; השני זה הכסף הקטארי שלמעשה בתיווך קטארי הוסכם עליו אתמול בלילה".

מאשר שיש הסדרה?
"אני מאשר שהחמאס הוציא הודעה שהוא מתכוון להפסיק את הפעילות החבלנית, ואנחנו נצטרך לראות את זה במבחן המציאות". 

האמת היא שזה הכסף הקטארי, לא שום דבר אחר.
"לא, הכסף הקטארי היה גם לפני זה".

אבל הזרם קצת נפסק, זה אותו דבר.
"אני חושב שהצבא שינה כאן מדיניות, אתה יודע מה הייתה המדיניות שלנו על הבלונים בשנת 2018. אני חושב שהגבנו בסנקציות מאוד משמעותיות, סגירה מאוד מהירה של אזור הדיג באמצע עונת הדיג, הנושא של אי הכנסת סולר לרצועת עזה, אנחנו לא נגד התושבים ברצועת עזה".

בואו נעבור צפונה, מתי ייהרג חייל?; מה עם השבויים והנעדרים?
"אני חושב שאנחנו מסתכלים אחורה ורואים פה שנוכח השריפות וצריך להגיד בהוגנות שהדונמים שנשרפו לא גדולים, בטח בהשוואה למקרים קודמים, זה מצער מאוד".

שבויים ונעדרים?
"השבויים הנעדרים הוא נושא לא צבאי, יש לו נגיעה צבאית אבל הוא מנוהל על ידי דרג מדיני. תרשה לי לאפשר לדרג המדיני לענות על זה".

נסראללה ממשיך לאיים שהוא יהרוג לנו חייל, וגם יאיר גולן אתמול והיום נפתלי בנט אומרים שאנחנו צריכים להודיע – תהרוג לנו חייל? ניפגש בביירות.
"המקצוע שלנו בעניין של פיקוד הצפון זה הגנה והתקפה, אנחנו יודעים להגן, זה מה שאנחנו דרוכים ועושים כבר מספר שבועות. אנחנו נעשה את כל המאמצים להמשיך ולהכשיל את הניסיונות של חיזבאללה לפגע בנו. נסראללה יודע שאם ייפגע חייל התגובה שלנו תהיה חריפה, אני לא רוצה לתת את היעדים ביירות וכו', אבל תהיה תגובה חריפה, זה ברור. הוא ראה את התגובה שלנו עכשיו לאירוע במנרה שלא היו בו נפגעים והבין שתקיפת המטרות של עמדות התצפית והירי הארטילרי שיצר שם שריפות, הוא מבין שאנחנו רציניים".

למרות שיוסי יהושע נתן דוגמה שנסראללה הגיב בעבר בהרג של חייל שלנו ובזה צה"ל העדיף לסגור את הפינה.
"אנחנו כל אירוע לוקחים לגופו, יש את האירוע של לפני שנה אבל עכשיו זה אירוע אחר. בסוף אתה מסתכל על החודש האחרון - שלוש פעולות בחמישה שבועות שנכשלות".

זה כל הזמן הגנה, אנחנו נחטוף גול בסוף. במקום שהוא יידע שהוא יישלם אם יפגע לנו בחייל.
"הוא יודע והאמן לי שהוא מורתע. הוא יודע מה אנחנו נעשה אם ייהרג או ייפגע חייל וזה חלק מהקלקולציה שנעשית בצד השני. המקצוע שלנו זה להגן. ב-1 לתשיעי כל התלמידים בבתי הספר, כל שגרת החיים נמשכת. הייתי בסוף השבוע האחרון במרחב של הצפון, אתה לא יכול לזרוק מטבע בלי לפגוע במטייל וזה מה שחשוב. יש לנו סדר עדיפות ברור ואנחנו עובדים לפיו".

לא רוצים להדליק את הזירה סתם והתמונה מורכבת?
"שני הדברים נכונים ואנחנו רוצים להמשיך ולהגן ולשמור קודם כל על תלמידי ישראל שמתחילים היום את בתי הספר ועל כל אזרחי ישראל".

מה לגבי הדיווחים על תקיפות בסוריה?
"לא אתייחס לפרסומים הזרים הללו, רק אומר שיש לנו יעדים ברורים למה אנחנו רוצים לעשות בפעילות במערכה בין המלחמות שנקראת המב"ם. אנחנו נמשיך ונעשה את כל מה שצריך כדי לעמוד ביעדים האלה".

איך אתם עם הקורונה?
"נחלק לשניים, פנים צבאי ובסיוע למדינה. אנחנו היום ממבצעים את המפקדה שנועדה לסייע לקטיעת שרשרת ההדבקה. מפקדה שהוקמה בפיקוד העורף וסך הכול מסייעים לממונה הקורונה בכל הכלים שצה"ל יודע לסייע. באירוע הפנים צבאי לשמחתי כמות החיילים שחולים היא בירידה, עד כה גם בגל הראשון וגם בגל הנוכחי לא היה לנו חייל שלא היה חולה קל, כולם חולים קלים. סך הכול הצבא ממשיך להתאמן ולהיות דרוך גם בתוך הקורונה".

יש חיילת שעפה מקורס טייס ורוצה ללכת לסיירת מטכ"ל, הגישה בג"ץ.
"אני חושב שהיא לא הגישה בג"ץ, אני חושב שהיא הגישה מכתב לרמטכ"ל. שמה הדר, חיילת מצוינת, באמת עשתה בקורס טיס נפלאות, ואנחנו נדע למצות אותה בתוך צה"ל. אנחנו הגשנו את עמדתנו בתגובה לבג"ץ הלוחמות שהוגש, הוא לא קשור להדר החיילת".

תגיד שאתה בעד בנות בסיירת מטכ"ל, אני רוצה להטריל את ינון.
"אתה יכול להטריל את ינון אחרי שארד מהקו בשמחה, אני רק רוצה לומר – הקמנו צוות בראשות יואל סטריק מפקד זרוע היבשה שבוחן בצורה רב־זרועית את אפשרויות שילוב לוחמות בתפקידם נוספים בצה"ל. הצוות הזה יעשה מחקרים גם רפואיים, גם פיזיולוגיים, גם ילך לבדוק בצבאות זרים, יעשה עבודה רצינית ויניח אותה על שולחנו של הרמטכ"ל. לאחר שהמסקנות יוגשו, נדע לאן פנינו".