טוענים לאפליה: כ-50 זכיניים של ענקית המזון המהיר מקדונלדס הגישו היום (שלישי) תביעה נגד החברה בטענה כי נהגה כלפיהם באפליה על רקע גזעם, ומניעת הזדמנויות שוות עבורם, מה שגרם לתובעים להיפלט אל מחוץ למערכת. 

התובעים הם 52 אזרחים אפרו-אמריקאים, שטוענים כי הרשת הפרה חוקים פדרליים נגד אפליה ועל כן פגעו בחוזה שנחתם מול הזכיינים. כלל התובעים ניהלו כאלפיים ממסעדות הרשת, ועבדו בין השנים 2010-2020. התביעה הוגשה כאמור היום לבית המשפט במדינת אילינוי, שם שוכנים המשרדים הרשמיים של הרשת. 

מקדונלדס (צילום: רויטרס)
מקדונלדס (צילום: רויטרס)

בתביעה נכתב כי הרשת הקצתה באופן מכוון סניפים שצפויים להכנסה נמוכה יותר בשל מיקומם הגיאוגרפי בשכונות נחשלות, למנהלים אפרו-אמריקאים, ובכך מנעה מהם להגיע להישגים מקצועיים, מה שגרם בסופו של דבר לכלל התובעים להיפלט אל מחוץ לרשת ולחפש תעסוקה אחרת, חלקם בשל הפסדים כלכליים וחובות שנצברו מול החברה. 

"המיקום הגיאוגרפי עבור סניפי מקדונלדס הוא הממד המרכזי והחשוב ביותר", אמר עורך הדין של הזכיינים לשעבר, ג'יימס פרארו. "אין להצלחה של הסניף קשר לטעם של הביג מק. אתה לא תלך לסניף מקדונלדס אחר בגלל טעם אחר של מוצרים, אתה הולך לסניף הקרוב ביותר אליך, נקודה", הסביר. 

מקדונלדס TLV (צילום: יוני רייף)
מקדונלדס TLV (צילום: יוני רייף)

בתגובה, נמסר מהנהלת הרשת כי גם אם ההמלצה על סניפים במיקומים שונים מגיעה מההנהלה, בסופו של דבר, זכיינים רשאים לבחור האם הם מעוניינים בסניפים שהוקצו להם. בנוסף, הדגישו בחברה כי לרשת סניפים רבים בכל רחבי המעצמה, כך שרבים מהזכיינים הם אנשים מהקהילה השחורה. 

"הטענות נגדנו עומדות בניגוד מוחלט לכל מה שאנחנו מאמינים בו כארגון. בשנות פעילותנו אנו פועלים כשותפים מלאים לקהילות בהן אנו פועלים, לעסקים קטנים, ולבעלי עסקים ברחבי העולם. מקדונלדס דוחה את ההאשמות נגדה, ואנו בטוחים כי העובדות בשטח יעידו על המחויבות של הרשת לגיוון בקרב עובדיה, חתירה לשוויון הזדמנויות והתמיכה שאנו מעניקים לעובדים שלנו בכל רחבי העולם", נמסר בהצהרה הרשמית מטעם החברה.