כמו ביתר הערים האדומות גם באום אל פאחם הושהתה היום פתיחת שנת הלימודים. בניגוד לראשי רשויות המתנגדים לצעד, ראש העיר, סמיר סובחי דווקא נמנה בין תומכיו. בראיון לאריה אלדד ובן כספית ברדיו 103FM, הסביר: "חששתי שילדים ממשפחות שיש בהם חולים מאומתים, ילכו לבתי ספר וייצרו הידבקות רבתית".

בן: שלום לראש עיריית "אום אל פאחם". גם אתם עיר אדומה – למדו אצלכם היום?
"לא, לצערי הרב לא למדו במסגרות הרגילות. בחינוך המיוחד כן למדו והייתה נוכחות די נאה ליום ראשון לצד כל הבלגן שהיה. הייתי אתמול בין ראשי הרשויות שהתייעצו ושאלו את דעתם בנושא, ודעתי - על אף שהייתי מורה, מחנך ומנהל, חשבתי שבהיותנו עיר אדומה, לא צריך לפתוח את הלימודים בעירי. יש לי מספר נדבקים ומספר מאומתים פעילים מאוד גבוה, וחששתי, כמו כולם, שגם ילדים ממשפחות שיש בהם מאומתים ילכו לבתי ספר ותהיה הידבקות רבתית".

בן: אריה, איך אומרים שכוייח בערבית?; אריה: מברוק; בן: כיף לשמוע, אך לא כיף מה שקורה. דיברתי הבוקר עם מנהל בית החולים בנהריה, פרופ' ברהום, והוא אומר שהבעיה במגזר הערבי היא שאנחנו בעיצומה של עונת החתונות.
"סלח לי שאחלוק על הפרופ', אבל אצלנו הבעיה הראשונה זה אי-שמירת הבידוד. אנשים שאמורים להיות בבידוד ביתי, מתחבקים עם כל בני המשפחה, מסתובבים ולצערי הרב לא שומרים את הקריטריונים הנדרשים לבידוד. מלבד זאת, אני מסכים איתו שבדרגה השנייה הבעיה היא החתונות. אלה שני הגורמים להתפשטות רבתית של המחלה בקרב הערבים, ובכלל בקרב בני האדם".

אריה: משרד החינוך או הבריאות אמרו מתי תתבצע הערכה נוספת על צבע העיר שלכם?
"ביום חמישי יעשו הערכה נוספת. לצערי הרב יש מחשבות על מגבלות נוספות, אם המצב ימשיך ויחמיר. היום התייעצו איתי על מגבלות נוספות שעלולות להיות לא רק בעירי, אלא גם ביישובים אחרים שהם באותה קטגוריה שלי".

אום אל פאחם (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)
אום אל פאחם (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

בן: כמו מה?
"כמו למשל סגר חלקי, סגר נושם, יש כל מיני מחשבות שנשאלתי עליהם וחוויתי את דעתי".

בן: כמה נפגעה אום אל פאחם מהקורונה, מבחינת הכלכלה?
"אנחנו ניזוקנו מאוד. רק כדי שתבין – עלינו בתקופת הקורונה בכמעט 5,000 מובטלים. היום בעיר יש כמעט 7,500 מובטלים, שזה 33% מבוטלים בעיר. עסקים, רוב העסקים בעיר הם עסקים קטנים, הרבה לא התרוממו אחרי הגל הראשון. לכן אנחנו גם בנישה הזאת, אני נכנסתי אליה כראש עיר, גם המפתחת הכלכלית וגם המנכ"ל וההסברה, נכנסו לנישה הזאת כדי לסייע ולעזור. היום אנחנו גם רוצים להעביר סרטון לעידוד עסקים בעיר, העסקים ניזוקו אנושות. מקווה שנשוחח ושיהיו ימים טובים יותר. שיהיו לימודים, ושהילדים יחזרו כמה שיותר מהר".