כבר לא משנה אם, כמה ואיך ברסלבים יסעו השנה לאומן כדי להתפלל בראש השנה על קברו של הצדיק רבי נחמן. גם תגובותיהם של עסקנים ופעילים המזוהים עם החסידות, או שהכתירו עצמם כדובריה בנושא הפולמוס לגבי השפעת נגיף הקורונה בהתוועדויות המוניות, לא חשובות ולא משנות מאומה. הנוכחות המפוקפקת של חסידות ברסלב במרכז השיח הציבורי בשבועות האחרונים גרמה לתנועה הדתית הקטנה, ההיסטורית והאיכותית הפסד, נזק והרס בהיקף ועומק בלתי הפיכים.

החמור והנורא הוא שמי שגרמו להרס ולנזק הם חסידי ברסלב עצמם, במו פיהם, במו אטימותם ובמו בערותם. על התנהלותם מאז התלהט הויכוח והמאבק סביב הסכנה והאיום הבריאותיים בקיום אירוע חסידי המוני, ועוד במדינה זרה, בעיצומה של השתוללות גלובלית של נגיף הקורונה הקטלני יש פסוק ידוע: "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו". אף גורם חיצוני, עוין  ומתנכל לא יכול היה לפעול באופן כה הרסני וכה אובדני לחסידות ברסלב כמו הברסלבים בעצמם. 

אלימות נגד ברסלבים בקייב, קרדיט: נחמן קוסטנטינר

נגיף הקורונה אינו מבחין במוצאו של הקורבן, בלאומיותו או באמונתו הדתית. בהתעלמות המתריסה שלהם מההתפשטות הבלתי נבלמת של הנגיף, ובלעג והזלזול שהם מפגינים כלפי הסכנה והאיום שהתוועדות המונית מעניקה לנגיף, מצטיירים חסידי ברסלב כמי שלקחו את הנגיף בידם והפנו, הובילו וניווטו אותו ללבה של חסידותם. לא רק כאויב לבריאותם הפיזית, אלא כגורם בלתי נראה אבל נוכח, רעיל והרסני לרוחה של חסידות ברסלב, להיסטוריה המיוחדת שלה ולמעמדה היחודי בעולם החסידי. גורם ששום חיסון כבר לא יציל.

עסקני ופעילי חסידות ברסלב לא יכולים להצביע על חסידות אחרת, על תנועה דתית אחרת, או על אישיות תורנית המגלות יחס של מתינות ופשרה מול מגיפת הקורונה. מרכז חסידי ליובביטש בברוקלין ביקש מחסידים בישראל לא לבוא השנה בתקופת הימים הנוראים. האדמו"ר מגור משיב לפניות של חסידים בניו יורק ומבקש מהם לא לנסוע השנה לירושלים בתקופת החגים. בתי מדרש ובתי תפילה מבוקשים ופופולאריים כבר הכינו תנאים מיוחדים לתפילות ראש השנה ויום הכיפורים. אבל לברסלבים, הכל כרגיל, הכל שיגרתי, הכל מותר ואפילו רצוי. מה יש? קרה משהו?

החטא הבלתי נסלח של עסקני ופעילי חסידות ברסלב הוא שהם החדירו, שילבו וחיברו את הפוליטיקה לחסידות שלהם. למה צריך ראש הממשלה לדאוג לכך שיוכלו לנסוע לאומן להתפלל על קברו של רבי נחמן? מה זה עניינו? ממתי ראש ממשלה צריך להתערב ולפעול לקיומו של אירוע חסידי? לא יסולח לברסלבים, שפוליטיקאי כמו מיקי זוהר הפך לסניגור שלהם, למי שדואג להם, למי שפועל לאפשר להם לנסוע לאומן. מתי בפעם האחרונה מיקי זוהר ראה בית כנסת מבפנים? מתי החזיק בפעם האחרונה סידור תפילה? הוא יכול לצטט אימרה אחת, דבר תורה, ציווי מוסרי, דרך והנהגה אישית מהמורשה הרוחנית העצומה שהשאיר רבי נחמן? אוי ואבוי לחסידות שמיקי זוהר הוא המגן והדואג שלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו (צילום: טל שחר)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו (צילום: טל שחר)

גם מעורבותו של השר יעקב ליצמן, והשתדלותו להקל ולאפשר את נסיעתם של הברסלבים לאומן היא פוליטית. לליצמן, יהודי חסיד, שאוהב להצטלם כששטריימל לראשו, אכפת כמה חסידים יתפללו באומן בראש השנה עוד פחות מהשלג דאשתקד. ליצמן פשוט נושא עיניו למאגר הקולות של חסידי ברסלב שהוא יהיה צריך לו בבחירות הבאות.

תגובות, התבטאויות ואמירות של רבני, עסקני ופעילי חסידות ברסלב המתאמצים להסביר את החשיבות והמרכזיות של נוכחות פיזית בראש השנה ליד קברו של רבי נחמן, למרות האיום של נגיף הקורונה, הן שטויות והבלים. הם נחשפים יותר ויותר כאטומי לב, נטולי רגש וחפים מכל חוש התחשבות אנושית לבריאותם ולשלומם של אלה שאכן יסעו לאומן. "הנסיעה לאומן לראש השנה היא המצווה הגדולה בתורה", הצהיר אחד מדוברי חסידות ברסלב. זאת לא רק אמירה שטותית, המעידה על בורות ונבערות דתית. זאת אמירה הנושקת לאפיקורסות. 

כבר לא משנה אם, איך וכמה חסידי ברסלב אכן יסעו לאומן לראש השנה. לכל אחד מהם יהיה חלק בהרס שמה ומעמדה של ברסלב.