כאשר אנחנו מדברים על תאונות דרכים לרוב הפגיעות הנראות לנו לעין, הינן פיזיות, כגון פגיעות עמוד שדרה, כתפיים, ברכיים, שברים באברים שונים ועוד פגיעות פיזיות כאלה ואחרות.

ברם, לא פעם לפגיעות הפיזיות נלווית פגיעה נפשית. פגיעה נפשית אינה בהכרח נראית לעין, ואינה בהכרח מתפתחת מיד לאחר התאונה. פגיעה נפשית עלולה להיות לא פשוטה בכלל. אנשים רבים נוהגים להדחיק אותה ולא לתת לה את ההתייחסות הראויה.

חשוב לציין שפגיעה נפשית יכולה להישאר אצל נפגעי תאונות דרכים, אף על פי שהחלימו לחלוטין מהפגיעה הפיזית. כלומר יכולה להיות פגיעה נפשית שנלווית לפגיעה הפיזית, וכזו שעומדת בפני עצמה, לאחר ההתאוששות מהפגיעה הפיזית.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד רות פפירוב, לחץ/י כאן

מהי פוסט טראומה? 
הפגיעה הרווחת שממנה נפגעי תאונות דרכים נוטים לסבול, היא מה שמכנים "פוסט טראומה". פוסט טראומה בהגדרתה הינה הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). מדובר בתגובת דחק מתמשכת לאירוע טראומטי, אשר כוללת חודרנות, עוררות מוגברת והימנעות מגירויים המזכירים את האירוע הטראומטי. במידה שהסימפטומים נמשכים למעלה מחודש לאחר האירוע (תאונת הדרכים) מדובר בהפרעת דחק פוסט טראומטית.

תסמיני הפגיעה הנפשית
לפוסט טראומה תסמינים רבים הכוללים: פלאשבקים מהתאונה, הימנעות ממעבר במקום התאונה, שינויים בקוגניציה ובמצב הרוח, בעיות ביכולת להיזכר בתאונה, האשמה חוזרת של העצמי והאחרים בהתרחשות האירוע, רגשות שליליים הקשורים לטראומה, ירידה בהתעניינות בפעילות כזו או אחרת, תחושה של ניתוק סביבתי מהחברה וחוסר פעילות חברתית. 

נוסף על כך ניתן לציין עוררות יתר הכוללת חוסר שינה, דריכות יתר, התנהגות רגזנית או תוקפנית, חוסר סבלנות, קושי בריכוז ועוד. ההפרעה גורמת למצוקה נפשית משמעותית או לפגיעה בתחומי תפקוד משמעותיים בתחום החברתי או התעסוקתי.

יש לשים לב לתסמינים אלה זמן קצר לאחר התאונה, אבל תיתכן גם התפתחות מאוחרת יותר שלהם. לעיתים תחילת הופעת הסימפטומים מושהית, כך שהתסמינים יכולים להגיע עד שישה חודשים מיום הטראומה. כלומר, חלק מהתסמינים יכולים להופיע לאחר התאונה וחלק יכולים להתפתח בחלוף הזמן. חשוב לזכור, כי בהפרעה פוסט טראומטית צריך לטפל ולא להתעלם או להזניח. 

בכל הנוגע לתאונת דרכים, במידה שנפגעתם ואתם מרגישים אחד או יותר מהסימפטומים שלעיל, ייתכן שאתם סובלים מפוסט טראומה או מפגיעה נפשית אחרת הקשורה לתאונת הדרכים. עליכם לפנות לטיפול נפשי וכן לבדוק את זכויותיכם המשפטיות וברות הפיצוי מול עו"ד.

פיצוי בגין פגיעה נפשית
פעמים רבות לקוחות שואלים אותי האם מגיע להם פיצוי על פגיעה נפשית? הרי על פגיעה פיזית ברור לכולם שמגיע. אז מדוע שאדם לא יקבל פיצוי על פגיעה נפשית שנגרמה לו בעקבות התאונה?

כתוצאה מכל תאונת דרכים, אדם עלול לסבול מפוסט טראומה בדרגה מסוימת. יש שיסבלו מפוסט טראומה בדרגה גבוהה ויש שיסבלו בדרגה נמוכה יותר. 

בכל הנוגע לפן המשפטי של העניין, בסמוך לאחר התאונה, הדבר החשוב ביותר הוא לגשת לקבלת טיפול רפואי. פעמים רבות נפגעים רבים בתאונות נמנעים מלפנות לטיפול נפשי בעקבות סטיגמות ומוסכמות חברתיות כאלה ואחרות, דבר אשר בסוף פוגע רק בהם ובטיפול בבעיה הקיימת. 

יצוין כי הטיפול הנפשי שניתן לנפגעי פוסט טראומה שנגרמה עקב תאונת דרכים, הוא נקודתי ונוגע לתאונה. זאת אומרת שאדם יכול לעבור טיפול נפשי הנוגע לפוסט טראומה בעקבות תאונת דרכים, על מנת להמשיך ולתפקד בחייו בצורה הטובה ביותר מבלי שהדבר יפגע בעבודתו ובחייו האישיים. 

עצות להתנהלות נבונה לאחר תאונת דרכים 
במידה שאדם מעוניין לקבל פיצוי על הנזק הנפשי שנגרם לו בעקבות תאונת דרכים, עליו להקפיד לפנות לטיפול נפשי במהירות האפשרית וכמה שיותר בסמוך לתאונה. עליו להקפיד ככל שניתן לפנות למומחים רפואיים בתחום הרפואה הציבורית. ניתן לפנות גם למומחה פרטי במידת הצורך אם אין זמינות של תורים דרך קופת החולים שלכם. 

יש להקפיד ליטול טיפול תרופתי על פי הוראות הרופאים על מנת שהטיפול יצליח ולהקפיד להוציא את התרופות בזמן. כמו כן, יש להקפיד לשמור קבלות על הוצאות רפואיות שהוצאו בעקבות הטיפול הרפואי. חשוב לציין כי יש להתמיד בטיפול הרפואי גם לאחר שמרגישים קצת יותר טוב, על מנת לשמר את השיפור במצב וכדי שלא להידרדר שוב לנקודת ההתחלה. 

במצב של פגיעה נפשית כדאי להיעזר בבן משפחה שסומכים עליו, על מנת שיעזור לכם מול הגורמים המעורבים, וכן בכל טיפול פרוצדורלי שנוגע לתאונה.

פגיעה נפשית הינה ברת פיצוי בתחום דיני הנזיקין, אך נטל ההוכחה הוא על הטוען לה. כלומר, יש להביא מסמכים רפואיים המעידים על פגיעה נפשית כזו או אחרת, ויש להתמיד בטיפול שמוצע על ידי הרופאים. 

טיפול משפטי
נכות נפשית כאמור הינה נכות מוכרת בתחום דיני הנזיקין בכלל, ובתחום תאונות הדרכים בפרט. יש לפנות לייעוץ רפואי בהקדם לאחר תאונה, אם מרגישים תסמינים או שינוי בהתנהגות, במצב הרוח או באיכות השינה. כמו כן, יש לפנות בהקדם לייעוץ משפטי על מנת לקבל הכוונה נכונה. 

פעמים רבות נפגעי תאונות נוטים להתעלם מהפגיעה הנפשית, ולא לטפל בה כך שהדבר עלול להשפיע גם בתחומי החיים האחרים. 

תאונת דרכים שהינה תאונת עבודה
פגיעה נפשית מוכרת כנכות בתקנות המוסד לביטוח לאומי, גם במסגרת תאונות עבודה. קרי, אם התאונה אירעה בזמן העבודה, בדרך לעבודה או בדרך חזרה מהעבודה, הנכות הנפשית תיבחן מול המוסד לביטוח לאומי. במקרה כזה ביטוח לאומי הוא זה שיבדוק את מצבו הנפשי של הנפגע ויקבע את אחוזי הנכות שלו. 

המוסד לביטוח לאומי נוטה לדקדק בבדיקות הללו, ועל כן יש להגיע מוכנים לוועדה הרפואית. במסגרת הוועדה הרפואית המוסד לביטוח לאומי יכול למנות מומחה אשר יערוך לנפגע בדיקה נפשית.

במסגרת הפניה למוסד לביטוח לאומי, ניתן להביא הערכות נכות וחוות דעת מהפסיכיאטר המטפל בכם. במסגרת תביעה רגילה שאינה תאונת עבודה, האפשרות הזו חסומה, והנפגע ייבדק על ידי מומחה שיתמנה מטעם בית המשפט. 

כמו כן, על החלטה של ועדת ערר של ביטוח לאומי, ניתן לערער לבית הדין לעבודה, בעניין שהינו משפטי.

עורכת דין רות אמילי פפירוב עוסקת בתביעות נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תביעות מול המוסד לביטוח לאומי וייצוג תובעים בוועדות רפואיות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות דרכים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.