בעקבות הנורמליזציה הצפויה ביחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות שטף את הארץ גל מידע על החיים באיחוד האמירויות - מניהול עסקים באמירויות ועד לאתרי הנופש, בתי מלון וקניונים במקום. אחד המאפיינים הבולטים בתיאור החיים הוא העושר הגדול באמירויות. אנחנו ביקשנו השבוע להתעמק קצת באוכל ובתזונה שם, וגם הסיפור הבא מתקשר לעושר איחוד האמירויות.

רבים מבעלי עודף המשקל משלמים כדי להשיל מעליהם קילוגרמים. חלקם אף היו מוכנים לשלם יותר ממה שהם נדרשים. באיחוד האמירויות מצאו שיטה ובה לא רק שאין צורך לשלם עבור ירידה במשקל, אלא מי שהשיל ממשקלו - לפחות שני ק"ג בחודש - יוכל לקבל תגמול. עיריית דובאי, הנסיכות הגדולה ביותר באיחוד, השיקה בשנת 2013 מבצע בשם "המשקל שלך בזהב". התושבים המקומיים שהורידו ממשקלם זכו במטבעות זהב. במבצע זה שלושת הזוכים הראשונים גם קיבלו מטבעות זהב בשווי 20 אלף דירהם (כ־18,500 שקל). העלות הכוללת לתושבים המקומיים שהשילו ממשקלם הייתה 762,340 דולר (כ־2.5 מיליון שקל).

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

יש להדגיש כי במבצע השתתפו רק תושבים מקומיים, שכן באיחוד האמירויות כמעט 10 מיליון תושבים, ומרביתם, כ־85%, אינם מקומיים אלא עובדים זרים או מהגרים.

שנה אחר כך, ב־2014, מבצע "המשקל שלך בזהב" כלל גם ילדים - מגיל שנתיים ועד 14, שזכו לתמורה כפולה, שני גרם זהב על כל ק"ג שאבד. ערכו של גרם זהב אחד היה אז 42 דולר.

דיאטה (צילום: אינגאימג')
דיאטה (צילום: אינגאימג')

עודף משקל עודף
לא בכדי הגורמים הממלכתיים נדרשים להציע תגמול חומרי לתושבים המקומיים, שכן נתוני משרד הבריאות באיחוד האמירויות מצביעים על שיעורים גבוהים של עודף משקל והשמנה. 34% מהמבוגרים בעודף משקל, ו־41% סובלים מהשמנה. גם בקרב ילדים הנתונים מטרידים: 14.7% בעודף משקל ו־18.9% סובלים מהשמנה. זו כנראה גם הסיבה לכך שאחוז החולים בסוכרת סוג 2 גבוה ומכביד על התקציב הלאומי, גם במדינה עתירת ממון.

נראה כי המגמה של אורח חיים בריא, שנפוצה זה זמן מה בעולם המערבי, הגיעה אל איחוד האמירויות מאוחר יותר ובקצב אטי. ניתן לראות הבדל משמעותי בין הזרים שגרים במדינות אלו לבין התושבים המקומיים. האוכלוסייה המקומית היא ברובה אוכלוסייה דתית שנהנית מצריכה של מזונות מסורתיים ומטבע הדברים בחברות מסורתיות השינויים מחלחלים לאט יותר.

ייתכן שהלבוש המסורתי מהווה חסם לירידה במשקל. כאשר הנשים, וגם הגברים, לבושים בגלביות ובבגדים רחבים, כשקווי המתאר של הגוף אינם ברורים וחשופים, העלייה ההדרגתית במשקל עם השנים אינה בולטת לעין, וניתן לחיות איתה "בשלום".

זאת ועוד, אולי נדרש היה לתמרץ את התושבים גם משום שאינם חשופים לשלטי חוצות או לפרסומות במדיה וברשתות החברתיות, שבהם מככבים מובילי דעה בבגדים צמודים, בבגדי ים (לעתים גם צילומים שעברו עיבוד מחשב), במקביל ללבוש המסורתי המקובל. אף אחד לא צריך "להיכנס לג'ינס" או להפיץ צילומי סלפי בחוף הים בלבוש מינימלי. 

לצד החופש המבורך מהתעסקות ב"איך אני נראה" ו"מה משקלי" יש גם מחיר בריאותי גבוה לעלייה משמעותית במשקל - מחיר שבמקרים רבים לא משלמים אותו מיד, אלא לאחר מספר שנים: עלייה בלחץ הדם, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, סרטן ועוד.

איחוד האמירויות (צילום: חיים אתגר)
איחוד האמירויות (צילום: חיים אתגר)

איך זה קרה?
ההכנסות הגבוהות של אזרחי איחוד האמירויות הן אחת הסיבות לתאוצה בממדי ההשמנה. אבל יש סיבות נוספות. מאס וותד היא דיאטנית קלינית ישראלית, בעליה של רשת מאס קליניקס ישראל. וותד גם יסדה חברה בינלאומית תחת המותג דאווסאת. בשש השנים האחרונות עובדת וותד גם באיחוד האמירויות.

"התפריט הערבי הים תיכוני כולל הרבה אורז לסוגיו, בשר כבש עתיר שומן, לעתים מבושל בחמאה, פיתות לרוב מקמח לבן מעובד, חומוס, מאפים עשירים בשומן ובסוכר כמו כנאפה ובקלאווה וצריכה גבוהה של משקאות מתוקים. גם שיטות הבישול במטבח הערבי פחות בריאות. רוב התפריט מבוסס על מזון מטוגן, ובכלל ארוחות עיקריות ביום שעשירות בקלוריות אופייניות למדינות הערביות ולא רק לאיחוד האמירויות".

פרט לארוחות בבית, באיחוד האמירויות שפע של מסעדות, מהן רבות המציעות מזון מהיר, שאינו בעל איכות תזונתית גבוהה. "עם זאת", מוסיפה וותד, "הבעיה הראשונה בקרב התושבים המקומיים היא מיעוט בפעילות גופנית. יש פחות מודעות לספורט, ולכן בשנים האחרונות התחילו משרדים ממשלתיים להשקיע בקידום פעילות גופנית על מנת לשפר את הסטטוס הבריאותי".

מאס וותד מעידה שבישראל המודעות לתזונה נכונה גבוהה ביחס לאמירויות. עם זאת, במהלך השנים היא רואה כי המודעות הגוברת לאורח חיים בריא והשינויים בעקבותיה מתחילים לחלחל. "העבודה באיחוד האמירויות רבה", היא אומרת.

באמצעות קשר עם משרדים ממשלתיים, מקומות עבודה וארגונים, כמו גם קבוצות לירידה במשקל, מעסיקה וותד אנשי מקצוע מקומיים שעוברים גם הכשרה של "תוכנית דאווסאת", שפירושה בערבית "לעיסות", וגם ראשי תיבות של קלוריות, חלבונים, שומן ופחמימות. כל מזון, מאכל ותבשיל "מתומחר" במספר דאווסאת - פטנט בינלאומי רשום של וותד. בתוכניות לירידה במשקל בשיטת דוואסאת תפריטים, מתכונים והמרת תבשילים מסורתיים לתבשילים דומים אך בריאים יותר ודלים יותר בקלוריות.

וותד השיקה אפליקציה המותאמת לנשים ולגברים, ובקרוב גם לילדים, כמו כן תתורגם גם לשפה האנגלית. היא מעידה כי בתקופת הקורונה עלה משמעותית השימוש באפליקציה.