החדשות אומתו: סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה היום (רביעי) כי מנהיג האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני, הורעל באופן וודאי באמצעות נוביצ'וק, גז עצבים כימי שנמצא בשימוש מאז התקופה הסובייטית. בעקבות הודעה שפרסם הממשל הגרמני, ברוסיה ביקשו לספק הוכחות מוצקות על בדיקותיו של אלכסיי נבלני, כולל בדיקות סמים, רעל, מתכות וחומרים כימיים שונים אשר משפיעים על מערכת העצבים. 

במכתב ששיגרו לממשל הגרמני, נאמר כי החוקרים הרוסים תפסו בינתיים למעלה מ-100 ראיות, בחנו צילומי טלוויזיה במעגל סגור והזמינו למעלה מ-20 בדיקות פליליות, אך עד כה לא מצאו ראיות לכך שנבלני היה קורבן למעשה פלילי מכוון, ודרשו מבית החולים לקבל העתקים של דוחותיו הרפואיים בהקדם האפשרי. בנוסף, ביקשו לקבל העתקים של דגימות מהדם, השתן, השיער, הציפורניים, הרוק ומהחלק הפנימי של גופו של נבלני.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה להתפחות בפרשה ואמרה כי מדובר ב"ניסיון רצח באמצעות גז עצבים" וכי "נבלני הותקף באמצעות הגז". בנוסף אמרה הקנצלרית כי היא מצפה ש"רוסיה תסביר את עמדתה" בעניין נבלני והוסיפה שבכוונתה להתייעץ עם שותפיה בנאט"ו כדי להחליט על אופן התגובה. 

אנגלה מרקל (צילום: רויטרס)
אנגלה מרקל (צילום: רויטרס)

כזכור, נבלני בן ה-44 היה על טיסה בדרך למוסקבה, כאשר חש ברע ומטוסו נאלץ לבצע נחיתת חירום בסיביר. כעבור מספר ימי אישפוז הועבר לבית חולים בגרמניה ביוזמה של קרן הומניטרית פרטית, לאחר שאנשיו ותומכיו חששו כי הרשויות ברוסיה ינסו למנוע את פינויו במטרה להביא למותו ועלה החשד כי הורעל. 

נבלני הוא עורך דין ופעיל נגד השחיתות, אשר נעצר פעמים רבות בשנים האחרונות, בגין ארגון הפגנות נגד הקרמלין. בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי הפעמים בהן נעצר ונאסר בשנים 2012 ו-2014 היו לא חוקיות, והפרו את זכויות האדם שלו. עוד נטען כי פסק הדין שקבע זאת - היה מפוקפק.

זו אינה הפעם הראשונה בה נעשה לכאורה שימוש בחומר המדובר על מתנגדיו של פוטין. במרץ 2018 הורעלו בעבר גם סרגיי סקריפל, סוכן מודיעין עבור בריטניה ועבור רוסיה, ובתו יוליה בסולסברי שבבריטניה. השניים נמצאו במרץ 2018 כשהם מחוסרי הכרה על ספסל בפארק ציבורי. ב-5 באפריל פרסמה הבת, יוליה סקריפאל, הודעה ראשונה על התאוששותה מההרעלה וכחודש לאחר מכן אביה שוחרר מבית החולים. ב-5 בספטמבר, חצי שנה לאחר ההרעלה, פרסמה בריטניה שהחשודים בהרעלה הם שני רוסים, אלכסנדר פטרוב ורוסלן בושירוב, והוציאה נגדם צו מעצר אירופי. כיום מתגוררים השניים בניו זילנד, בזהות בדויה.