לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שהעתיד נמצא מעבר למסך הביתי, בפרט בתקופה שבה שוק ההופעות החיות שבק חיים לגמרי. ערוצי הטלוויזיה השונים, הכבלים והלוויין, ואפילו השידור הציבורי, זכו לפריחה מחודשת בתקופת הקורונה.

מבין פלטפורמות השידור הוותיקות, מנצחת כאן 11 בנוק אאוט: "זהו זה" עשתה קאמבק נהדר, "היהודים באים" חוללה מהומת אלוהים, תרתי משמע, סדרות מקור כמו "טהרן" ו"מנאייכ" זכו לרייטינג מצוין ותוכנית האירוח של גורי אלפי ולוסי איוב זכתה לביקורות טובות.

בעוד תאגיד השידור ממצב את עצמו כגוף רלוונטי בנוף הטלוויזיוני בישראל, נצמדו זכייניות הערוצים המסחריים לפורמטים של ריאליטי. "הישרדות VIP" של רשת התגלתה כקלף מנצח לשעות הפריים־טיים, בעוד "המטבח המנצח" ו"בית ספר למוזיקה" של קשת, קצת דשדשו עת החליפו את "חתונה ממבט ראשון". 

רק שעם כל הכבוד לאלה, מי שבאמת רשמה התחזקות אדירה בשל הנגיף היא פלטפורמת התוכן המקוונת נטפליקס וכמוה גם מיזמי סטרימינג אחרים, של חברות הסלולר, ובעיקר של הוט ויס.

כיכר הבימה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
כיכר הבימה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הקורונה היא משבר עולמי, מה שגרם לכך שבן לילה ממש נעצרו הפקות גדולות. לא רק בארץ, אלא גם בהוליווד, יצרנית התוכן הקבועה שלנו. באיזשהו שלב אף הובע חשש ממחסור בתכנים רלוונטיים, שיגיע לאחר שנצפה בכל מאגרי הסדרות הקיימים.

המציאות, כאמור, מוכיחה שעדיין יש תוכניות מקור שאפשר לבנות עליהן. וגם אם התעשייה עדיין לא מראה סימנים מובהקים של התאוששות, היא לפחות משמיעה קולות של המשך יצירה, שכן צילומים של הפקות ועונות חדשות מתאפשרים לאחר הכנסת צוותי ההפקה לבידוד.

בסופו של דבר, יצירה היא כסף, וטלוויזיה היא אבן שואבת למפרסמים ולהכנסות, כך שהרשתות הבינלאומיות כמו BBC, הולו, HBO ונטפליקס נערכות להתמודד עם הפקות בעידן "הנורמלי החדש". בישראל נערכים לעונות חדשות של ריאליטי. "המרוץ למיליון" היא אולי מאתגרת במיוחד, אבל "האח הגדול", "מאסטר שף" והפורמט החדש "הזמר במסיכה" אמורים להמשיך לשלוט בפריים־טיים של הערוצים המסחריים בישראל. במילים אחרות: סביר להניח שיהיה חיסון לקורונה לפני שנפתח נוגדנים נגד תוכניות ריאליטי.

חברות התקשורת וערוצי הטלוויזיה דאגו לצופים הישראלים במהלך הסגר והקפידו ליצור תכנים ייחודיים המיועדים לילדים שנשארו בבית (סלקום טי־וי, פרטנר, הוט ויס), חלקן אף פתחו ערוצים לטובת אוכלוסיות סיכון שמצוות יותר לשמור על ריחוק חברתי, כאקט של סולידריות ושימור לקוחות. במילים אחרות: הקורונה אולי פגעה בקידום הפקות חדשות, אבל מאחר שהיא העלתה את צריכת הטלוויזיה של כולנו, הצמא לתוכן מצליח לחדש את העשייה.

הבימה והיכל התרבות (צילום: אבשלום ששוני)
הבימה והיכל התרבות (צילום: אבשלום ששוני)

לפי חלק מהמחקרים, מתברר שמסך הטלוויזיה זכה לעדנה מחודשת לאחר מגמה מתמשכת של מעבר לצריכת תוכן באמצעות המכשירים הסלולריים. גם ערוצי הטלוויזיה שנאלצו במשך חודשים להסתפק בשידורים חוזרים (ערוצי הספורט למשל), התאוששו עם שובן של הליגות האירופיות, ליגת האלופות וה־NBA - ובארה"ב מצפים כבר לליגת הפוטבול, שתחזור בסתיו. אומנם רוב המשחקים נערכים ללא קהל, מה שפוגם בחוויה, אבל המכורים לספורט מסתפקים לפי שעה גם בפורמט החדש.

חברות הטלוויזיה צריכות להביא בחשבון שהמשבר הכלכלי ימשיך וייתן את אותותיו גם בחודשים הקרובים, מספר המובטלים לא נמצא בינתיים במגמת ירידה,  ובהנחה שהמצב יימשך, רבים ייאלצו לקצץ בחבילות הטלוויזיה שלהם ולהסתפק במינימום ובמועט - או במה שגרוע אף יותר: יעברו לצרוך תכנים פיראטיים.

טלוויזיה (צילום: ingimage ASAP)
טלוויזיה (צילום: ingimage ASAP)

מפעל הפיס - תרבות לקהילה

במסגרת יוזמה חדשה של מפעל הפיס יתקיימו בחודש הקרוב הופעות של אומני רחוב ומוזיקאים ברשויות מקומיות בכל רחבי הארץ. פרויקט "תרבות פיס ברחוב" של מפעל הפיס יספק תעסוקה לכ־300 אומנים שיופיעו ברחבי ישראל. מאות אומנים מתחומי המוזיקה, תיאטרון הרחוב, קרקס וליצנות יופיעו ברחובות בכל הארץ ויהפכו את המרחב הציבורי למקום מפגש תרבותי. קהל העוברים והשבים יזכה לאתנחתה תרבותית מחזקת, משמחת ומהנה, והאומנים - לפרנסה על רקע ימי הקורונה.

הפעילות תתקיים אחת לשבוע במספר מוקדים במקביל, בכ־110 יישובים בכל הארץ. ההופעות יתקיימו במספר סבבים במהלך היום, כדי לעמוד בהנחיות משרד הבריאות ועל מנת שמגוון רחב של מבקרים ייהנה מההופעות.

"מפעל הפיס פועל זה שנים רבות למען טיפוח המרחב הציבורי והפיכתו למרחב נגיש לעולם התרבות והאומנות הישראלית", אומר אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס, "על רקע התפרצות נגיף הקורונה והמגבלות בקיום הופעות במרחב הציבורי, התאמנו את פרויקט 'תרבות פיס ברחוב' אל רוח התקופה, ובאמצעותו נצליח לחשוף את הקהל הרחב ברשויות המקומיות למופעי תרבות מהנים מצד אחד, ומהצד השני, נסייע לאומנים וליוצרים ישראליים הזקוקים לתמיכה בתקופה לא פשוטה זו. אני רואה חשיבות רבה בקיומו של הפרויקט בייחוד כעת, זמן שבו משפחות רבות מבלות את ימי החופש האחרונים יחדיו ומחפשות תעסוקה המותאמת לרוח התקופה".