מהדקירה בראש העין, שהתבררה רק מאוחר יותר כפיגוע לאומני, הרצח של הרב שי אוחיון בצומת סגולה ואתמול הפיגוע בצומת תפוח - בתוך פחות מחודש, שלושה פיגועים שביניהם הרבה הבדלים, גם במאפיינים של המחבלים שביצעו את הפיגועים וברקע שלהם, אבל משותף אחד מובהק: כולם יצאו לעשות את הפיגוע על דעת עצמם, ללא שהם זקוקים לסיוע של תשתית טרור. דווקא המאפיין הזה הוא שהופך את האתגר לעצור את המחבלים הבודדים עוד לפני ביצוע הפיגוע למורכב במיוחד.

פיגוע בשומרון - השוטר שנפצע ונטרל את המחבל משחזר

מוקדם מאוד לסמן גל הסלמה וטרור מתקרב מיהודה ושומרון לאחר שלושה אירועים שאין ביניהם קשר ישיר. אולי יחסית לשנה האחרונה זהו נתון חריג יחסית, מאחר שגם כך רוב הפיגועים נבלמים על ידי מערכת הביטחון עוד בשלבי התכנון. אבל באותה מערכת גם זוכרים היקפי הטרור גבוהים וחמורים הרבה יותר.

אמת, פיגועי היחידים מטרידים מאוד את צה”ל, אבל בהסתכלות רחבה יותר - במערכת הביטחון מוטרדים כיום הרבה יותר מקריסה אפשרית של שלטון הרשות הפלסטינית, לנוכח המשך הנתק ואיהתיאום עם ישראל. זה התרחיש החמור יותר, שאותו מגדירים בישראל כגורם דרמטי שיכול להשפיע על היציבות הביטחונית ועל היקפי הטרור ביו”ש ומחוצה להם. המצב הפנימי ברשות הוא אולי הגרוע והקשה ביותר שהיה מאז ומעולם. היא מתקשה לאכוף את הסדר והחוק, היקף עסקאות הסמים והנשק בתוך הרשות בעלייה דרמטית, המצב הכלכלי קשה והקורונה הופכת את התמונה למורכבת ולמייאשת עוד יותר.

לאחר שנים רבות שבהן התייחסו בישראל לאיומיו של היו”ר אבו מאזן להניח את המפתחות ולפרק את הרשות כאל ריקים מתוכן, יש בישראל גורמי מקצוע שמדברים על כך שזהו תרחיש סביר - עם או בלי השארת מנגנוני הביטחון על כנם. אף שישראל ויתרה דה פקטו על הסיפוח, אבו מאזן לא מוכן לרדת מהעץ. את הקשר עם האמריקאים הוא חידש, עם ישראל לא. בין אם מדובר בעניינים של כבוד ואגו ובין אם בחוסר אמון בינו לבין ממשלת נתניהו.

כך או כך, גורמי ביטחון ונציגים רשמיים ישראלים ממשיכים לקיים פגישות עם גורמים פלסטינים חשובים, חלקם מקורבים לאבו מאזן, בנסיון לחדש את הקשר – או לפחות את התיאום הביטחוני. התחושה בישראל היא שאבו מאזן מתקרב מאוד לצומת החלטה, ושהמצב הקשה ברשות ידרוש ממנו הכרעה אישית ודרמטית. בינתיים, כאמור, במערכת הביטחון מתאמצים לחדש את התיאום הביטחוני בין הצדדים, עד עכשיו ללא הצלחה.

אבו מאזן, כדרך הטבע, יסיים מתישהו את תפקידו. השאלה היא איך זה יקרה. צעד דרמטי מצדו ישפיע באופן מיידי על היציבות הביטחונית, ואת זה במערכת הביטחון הישראלית מעוניינים מאוד למנוע. המוקש בדמות תוכנית הסיפוח אומנם ירד מסדר היום אבל לפחות בשלב זה – מתחם המוקטעה נראה כחומה בצורה שאותה אי אפשר להבקיע.