"משבר הקורונה צמצם את הפעילות הכלכלית בכל העולם בעשרות אחוזים בחציון הראשון של שנת 2020", אומר יוסי אריה, מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה: "מטבע הדברים, כשהפעילות הכלכלית מצטמצמת, ישנה השפעה ישירה על משק האנרגיה בעולם - וגם על המשק הישראלי - וירידה של עשרות אחוזים בביקוש למוצרים, בעיקר לגז טבעי ולחשמל".

משבר הקורונה ימשיך להשפיע על שוק האנרגיה והתשתיות משני כיוונים מנוגדים, מסביר אריה: "הירידה בביקושים הביאה גם לירידה במחירים, כך שיש למשבר חיסרון ויתרון כאחד. אפשר לומר שהמשק הישראלי תפקד טוב באופן יחסי במהלך המשבר, ואין ספק שירידה במחירים יכולה להיות מבורכת. לא מזמן פורסם בדוח של ה־OECD כי אחוז המיסוי על פחמן בישראל הוא הגבוה ביותר בעולם מבין מדינות ה־OECD. אם נביט קדימה, הצפי הוא ששמירת היציבות בתחום תסתמך על אבטחת אספקה והשקעה באנרגיות מתחדשות. לא רק ישראל, אלא העולם כולו, יצטרכו להבטיח בחודשים הקרובים, כשהמשבר עדיין איתנו, זמינות אספקת אנרגיה במחירים סבירים וכן התחשבות באילוץ ובתקן העולמי בעניין שינויי האקלים".

התחזיות בנוגע למשקי האנרגיה - מודלים של גז, נפט ודלק, שהיו למומחים בתחום בחמש השנים האחרונות - קרסו אחת אחרי השנייה כשהגיעה 2020 ועמה הקורונה, ואולי זאת הסיבה שקשה לאריה לחזות את העתיד, אבל לדבריו יש עדיין סיבה להיות אופטימיים: "הגדלת התחרותיות בתחום וגישה גלובלית למוצרי אנרגיה הם שני הדברים שישפיעו כיצד ייראה תחום האנרגיה והתשתיות בעתיד. בתחום החשמל אני לא רואה שצפוי שינוי רב בתקופה הקרובה. אין ספק שאנרגיות מתחדשות ימשיכו במגמת הכניסה לשוק ושלמדיניות הישראלית בנושא יש השפעה רבה. אולם בטווח הרחוק צריך להביא בחשבון את המחירים ואת הטכנולוגיות ופיתוחן כדי שמהפך כזה יקרה. אנרגיות מתחדשות זה טוב ויפה, אבל הן לא יוכלו להחליף את הקיים כל עוד לא יושקעו משאבים לפיתוח טכנולוגיות וכל עוד לא תהיה תחרותיות. אני מניח שיהיו היתרי כניסה לשוק האנרגיות המתחדשות, אבל בשנים הקרובות צפוי החשמל בישראל להתבסס על גז טבעי".

יוסי אריה (צילום: המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה)
יוסי אריה (צילום: המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה)

דבר נוסף שצריך להביא בחשבון בתחום האנרגיה והתשתיות הוא תמריצים והשקעה טכנולוגית שצריכה להיות חלק מהמדיניות הממשלתית. "לא צריך להיות תמריץ השקעה בחברות שמתקינות פאנלים סולאריים, למשל, או שעוסקות בטכנולוגיה די קונבנציונלית, אלא השקעה בסטארט־אפים ובטכנולוגיות מתקדמות".

תחום מעניין נוסף הוא תחום הדלקים. הדור הבא בעולם הדלקים הוא המימן, שכבר הפך לטרנד באירופה ונכנס בה לשימוש במדינות רבות. ולא רק שם. גם הסוכנות לאנרגיה עולמית כבר נדרשה לנושא. כרגע הוויכוח הגדול בגרמניה הוא אם להשתמש במימן כחול, המבוסס על גז טבעי, או במימן ירוק, המבוסס על אנרגיה מתחדשת. "בישראל אנחנו עוד רחוקים מדיון כזה", אומר אריה, "הטכנולוגיות המקומיות צריכות להיות מפותחות הרבה יותר כדי שיום אחד הן יחליפו את הדלקים ואת הסולר בתחבורה".

אסדת לוויתן צילום (צילום: מרק ישראל סלם)
אסדת לוויתן צילום (צילום: מרק ישראל סלם)

סונול

שרון סמרי לזרוביץ, מנהלת אגף השיווק בסונול מספרת:

חברת סונול השקיעה לאורך השנים באסטרטגיה היקפית של עולם הילד והמשפחה, ומציעה מגוון שירותים ומוצרים, החל במוצרי מזון בריא וכלה במשחקים ובמוצרי פנאי. החברה נמצאת בתהליך פיתוח והתרחבות מואץ, ורק בשנתיים האחרונות השיקה כעשרה מתחמים חדשים. כיום היא מונה כ־240 תחנות דלק וכ־200 חנויות נוחות.

לאחרונה נכנסה החברה למגוון תחומי פעילות חדשים, בהם חברת הגז סונול גז+, סונול EVI, המספקת פתרונות לרכב חשמלי, תת־רשת סופרמרקטים בחנויות הנוחות תחת המותג Sogood+ ופעילות אנרגיה סולארית.

בתקופת משבר הקורונה, החברה התאימה עצמה לצורכי הלקוחות והמשפחות ומציעה שירותי תדלוק, מצרכי מכולת ותרופות ללא מרשם במתחמי סונול 24/7, גם בתקופות של סגר לקהל הרחב, ללא צורך בעמידה בתור ובחיפושי חניה.

סונול הייתה הראשונה בענף להציג אפליקציית ארנק דיגיטלי, המאפשרת תשלום סלולרי מהיר ונוח בתחנות הדלק ובחנויות הנוחות. בימים אלו יתרונות התשלום באפליקציית סונול אף מתחדדות שכן מדובר בתשלום בטוח ללא מגע בכסף מזומן ובכרטיסי אשראי.

כיום סונול מציעה את התדלוק הכי מהיר בארץ, באמצעות דלקן וירטואלי באפליקציה, תוך שהיא מעניקה ללקוחותיה חוויית שימוש חדשנית המאפשרת להם לקצר את זמן השהות בתחנה למינימום.

מכולה של צים (צילום: רויטרס)
מכולה של צים (צילום: רויטרס)

צים

אין צורך להציג את חברת צים, חברת הספנות הישראלית שנמנית עם 20 החברות הגדולות בעולם בתחום ההובלה במכולות. על אף המשבר הגלובלי בחודשים האחרונים, שפגע בכל העולם, הצליחה צים להשיג תוצאות יוצאות דופן ולהניב רווחים כספיים לא מבוטלים, רווחים שהיו הטובים זה עשור. לפני מספר שבועות דיווחה החברה על רווח נקי של 25.3 מיליון דולר בעבור הרבעון השני של שנת 2020. הישג לא מבוטל. כמו כן, עלייה של כמעט 400% ברווחים מיוחסת בעיקר להרחבת מערך הקווים הגלובליים של החברה.
בנוסף מציינים בחברה את מערך הכלים הדיגיטליים המשופר ואת ההתנהלות מול הלקוחות, שעומדת בראש מעייניה כמרכיב הראשון במעלה של האסטרטגיה הניהולית שלה.

מנכ''ל צים אלי גליקמן (צילום: סיון פרג')
מנכ''ל צים אלי גליקמן (צילום: סיון פרג')

נובל אנרג'י

כמעט 90 שנה חברת נובל אנרג'י מקדמת את מהפכת האנרגיה בישראל ובעולם ומתנהלת באתיקה ובאחריות כלפי החברה שבה היא פועלת. היא נסחרת בבורסת ניו יורק ופועלת בארה"ב, בים התיכון ובמערב אפריקה. חברת נובל אנרג'י שמה לנגד עיניה את חזון הקמתה ופיתוחה של תעשיית הגז הטבעי בישראל. החברה היא השותפה המפעילה במספר רב של תגליות באזור מזרח הים התיכון, בין השאר בפרויקטים "תמר" ו"לווייתן", ומובילה בחיפוש, הפקה, פיתוח תשתיות ושינוע גז הטבעי. פרויקט "לווייתן" מהווה את העוגן האסטרטגי לאספקת גז למשק הישראלי בעשרות השנים הקרובות, ועשוי לסייע לחיזוק יחסינו עם מדינות שכנות שאליהן נייצא גז. "פרויקט לווייתן" משנה את פניו של משק האנרגיה המקומי והאזורי, וישמש מנוע צמיחה כלכלי למדינת ישראל ואזרחיה.