שר הביטחון בני גנץ הורה בתום הערכת מצב שנערכה היום (חמישי) לתגבר את המשטרה במאות חיילי צה"ל ב-30 הערים האדומות, החל מיום שני הקרוב, בו צפויות להיכנס ההנחיות על פי תוכנית הרמזור של פרופ' רוני גמזו. עוד הנחה גנץ את פיקוד העורף לחזק את הפעילות בערים אלו ובכלל זה למקד מאמץ של חקירות אפידמיולוגיות, בדיקות, סיוע בחבילות מזון ולהגביר את הפעילות בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות.

לצד זאת, אישר שר הביטחון את הארכתם של 7,000 תקני מילואים למאבק בקורונה למשך חודשיים נוספים: 3,000 צווים עבור פעילות בתוך הערים האדומות, 3,000 נוספים לפעילות במפקדת הקורונה ו-1,000 צווי מילואים לפעילות שוטפת של פיקוד העורף. מדובר על 7,000 תקני מילואים שניתן לאייש במשך החודשיים הקרובים ולא במספר אנשי המילואים הפועלים בו זמנית.

פירוט ההגבלות לפי תוכנית הרמזור. צילום: באדיבות פיקוד העורף

בתוך כך, גם המשטרה נערכת לפעילות מוגברת ברקע ההחלטות החדשות של הקבינט. מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, הנחה למקד את פעילות מתנדבי המשטרה בהסברה לאוכלוסייה, ואת כוחות השיטור להגביר את פעילות הפיקוח והאכיפה בנושא של מניעת התקהלויות אסורות במרחב הציבורי, ובפרט במקומות סגורים וצפופים שבהם סיכויי ההדבקה עולים. כמו כן, הורה ניצב כהן להגביר אכיפה בסוגיות של הפרות בידוד והקפדה על עטית מסכה במקומות סגורים והומי קהל.

״זוהי שעת מבחן עבורנו, שיתוף הפעולה הקיים עם ראשי הרשויות המקומיות והרשויות השונות הנוגעות בדבר,  הינו תנאי מחייב למענה השלם לבלימת התפשטות הנגיף", אמר היום ניצב מוטי כהן, "מזה כחצי שנה השוטרים נמצאים בחזית המאבק בנגיף הקורונה, זאת לצד יתר המשימות המוטלות לפתחנו כמשטרה לאומית".

"הנחתי את כלל הכוחות על מיקוד האכיפה בערים האדומות עפ"י תכנית הרמזור הלאומית המאפשרת התמודדות דיפרנציאלית עם התפשטות נגיף הקורונה בהתאם לנתוני תחלואה אזוריים. הפיקוח והאכיפה המשטרתית יתמקדו בעיקר במקומות צפופים והומי אדם, בדגש על מקומות סגורים. לא נהסס לסגור בתי עסק שיפרו את התקנות ולהמשיך ולהטיל קנסות נגד מפרי חוק שיסכנו את בריאות הציבור אני קורא מכאן לראשי הרשויות המקומיות ולרשויות השונות הנוגעות בדבר, זוהי שעת מבחן עבורנו, שיתוף הפעולה הקיים בין המשטרה לרשויות בהיבטי האכיפה הינו תנאי מחייב למענה השלם לבלימת התפשטות הנגיף", אמר ממלא מקום המפכ"ל.

ניצב מוטי כהן בסיור ברהט (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב מוטי כהן בסיור ברהט (צילום: דוברות המשטרה)


"הישמעות ציבורית להנחיות", אמר, "היא ערובה להצלחה של כולנו להתמודד עם הנגיף. ראינו כיצד הפעילות המשולבת של אכיפה והסברה בנושא אכיפת חובת עטית המסכות במרחב הציבורי, גרמה לשינוי תודעתי משמעותי בקרב מרבית הציבור בהקשר זה. לצד זאת, אכיפה והסברה משטרתית לבדה לא יספיקו. הציות לחוק תלוי רבות גם בהסברה עקבית וברורה לציבור, בהידברות עם קבוצות אוכלוסייה שונות, בהפנמה של נורמות נדרשות, ואת זה המשטרה עושה בנחישות, אך עם זאת כל העת ברגישות ובהבנה מלאה של המשבר הבריאותי, הכלכלי והחברתי".