חשיפת מעריב: בשקט ובערוצים חשאיים פועלים בישראל לחידוש התיאום הביטחוני עם הפלסטינים, שאותו הפסיקה הרשות הפלסטינית כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לקדם סיפוח של שטחים בגדה.

במסגרת מאמצים אלה נערכו בשבועיים האחרונים מפגשים רמי־דרג בין הצדדים. בראשון השתתף הרמטכ”ל רב־אלוף אביב כוכבי. בפגישה נוספת השתתפו קצינים בכירים בפיקוד המרכז, ובהם מפקד הפיקוד תמיר ידעי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים כאמיל אבו רוקון וקצינים נוספים, שנועדו עם בכירים פלסטינים המקורבים ליו”ר הרשות אבו מאזן.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בביקור בפיקוד צפון (ארכיון)

בישראל לא מפרטים באופן רשמי לגבי הפגישות הללו, אולם גורם ביטחוני מסר ל"מעריב" כי מדובר בפגישות שמטרתן לקדם את חידוש התיאום הביטחוני, וזאת באמצעות דמויות מוכרות ומרכזיות בחברה ובכלכלה הפלסטינית. חשוב להדגיש כי גם הגורם הפלסטיני שעמו נפגש הרמטכ”ל - אינו גורם ממשל ברשות, אולם מדובר בדמות בכירה ומוכרת המקורבת לגורמי שלטון.

בימי שגרה פגישות מהסוג הזה, שמאורגנות בדרך כלל על ידי מתאם הפעולות בשטחים, אינן נחשבות לחריגות. אולם בעקבות הפסקת התיאום הביטחוני, היחסים השתנו. לכן גם הוחלט לשמור על חשאיות בפגישות שנערכו בשבועיים האחרונים.

הניסיון של ישראל לחדש את התיאום הביטחוני החל לאחר ההכרזה על הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות. מכיוון שההסכם הוריד דה־פקטו את סוגיית הסיפוח מהשולחן, זיהו במערכת הביטחון הזדמנות לחידוש התיאום הביטחוני. אלא שעד כה אבו מאזן לא מראה סימנים שלפיהם הוא מתכוון לשנות את החלטתו. 

אבו מאזן (צילום: רויטרס)
אבו מאזן (צילום: רויטרס)

גורם מדיני אמר ל"מעריב" כי נראה שיו”ר הרשות מצפה להבטחה רשמית או להצהרה של נתניהו והאמריקאים כי הסיפוח בוטל, מה שלא צפוי לקרות. בינתיים, לפי הגורם, על אף שהסיפוח למעשה ירד מהפרק, אבו מאזן לא מתכוון "לרדת מהעץ" - ופוגע בכך בעיקר באינטרסים של בני עמו.

במערכת הביטחון מוטרדים מאוד מהמצב ברשות הפלסטינית ומההשלכות האפשריות על היציבות הביטחונית באזור בעקבות התעקשותו של אבו מאזן. לכך יש להוסיף את המצב הכלכלי הקשה בשטחים, את העלייה בהיקפי הפשיעה ואת הקורונה, שבגל השני מכה קשות ברשות. כל אלה מגבירים את הלחץ ופוגעים ביכולת המשילות של הרשות. ומכאן האינטרס הישראלי לחדש את התיאום הביטחוני, אשר הוביל לפגישות בין הצדדים באחרונה. 

בתוך כך, התקיפה המיוחסת לחיל האוויר שלשום בלילה בשדה התעופה 4־T, מזרחית לחומס, מצביעה לכאורה על כך שצה”ל ממשיך באותה מגמה בסוריה: למרות הכוננות והמתיחות הנמשכת בגבול לבנון, ישראל מגבירה את הלחץ, ועל פי דיווחים זרים - בפעם השנייה בתוך 48 שעות תקפה משלוחי נשק שהגיעו מאיראן.