משפט חוזר לרומן זדורוב? סגן ראש השב"כ לשעבר, יצחק אילן, מתח היום (שישי) ביקורת חריפה על התנהלות החקירה הרשלנית, לדבריו, בתיק הרצח של תאיר ראדה. בדבריו בתוכנית הרדיו של ניסים משעל ב-103FM, תקף אילן גם את החוקרים: "זדורוב הודה הודאת שווא. הוא נפל קורבן בידי שוטרים מושחתים שתפרו לו את התיק, הם יודעים שהוא לא אשם". 

מה הולך להיות ביום ראשון בבית המשפט העליון?
"אני חייב לומר לך שלי אין מושג למה קרא השופט מלצר לצדדים. מה שכתוב בהזמנה שהוא רוצה לשאול כמה שאלות, לעלות כמה סוגיות ולקבל תשובה מהצדדים. אני יודע רק דבר אחד, שמדובר בצעד חריג, וכצעד חריג, מי שטוען שזדורוב חף מפשע זה בהחלט נותן לנו תקווה להבא שאכן יוכח שזדורוב חף מפשע וישוחרר מהכלא".

תלמידת ביה"ס של תאיר ראדה: "אם רומן זדורוב היה רוצח - זה אותי"

אתה מהתחלה אומר שזדורוב הוא לא הרוצח, תנסה לשכנע אותי.
"זדורוב הודה הודאת שווא. ההודאה שלו מלאה בפרטים מוכמנים שליליים, חד משמעית. זדורוב נפל קורבן בידי שוטרים מושחתים שתפרו לו את התיק שיודעים שהוא לא אשם, והכניסו לו לפה פרטים מוכמנים. אני מוכיח את זה בחוות הדעת שלי שהגיש ירום הלוי במסגרת בקשה למשפט חוזר. חד משמעית שוטרים מושחתים תפרו לו תיק. ולאחר מכן הם שיקרו לפרקליטות, היא האמינה להם, הלכו לבית המשפט, שיקרו, פשוט שיקרו בבית המשפט".

כלומר, אתה אומר לי שבמדינת ישראל יושב אדם חף מפשע בגלל שוטרים מושחתים שהלבישו לו תיק.
"לא רק זה, אלא אף זה שהם חקרו את א.ק. וא.ח. ברשלנות מכוונת, כדי שקלונם בחקירה של זדורוב לא יתגלה. וכל זה בהנחיה ובפיקוח של הפרקליטות. אוי למדינה שיש לה משטרה כזאת ופרקליטות כזאת. אני מקווה מאוד שבתיקים אחרים אין התנהלות כזאת".

עד כאן אני מבין אותך, אבל מה תענה לי על זה שחמישה שופטים מתוך שישה, כולל שופטי בית המשפט העליון חשבו אחרת והרשיעו אותו. אז מה? אתה הרי לא תגיד לי שהם מושחתים?
"לא, אני לא אמרתי על השופטים מושחתים. אני אסביר לך, פשוט השופטים האמינו לשוטרים המושחתים האלה. הם, עם כל הכבוד להם, לא ראו את החומר בשפה המקורית ברוסית. הם האמינו שהתרגומים לעברית הם נכונים".

כלומר, השופטים הם פתי, השופטים הם כאלה לא רציניים שאפשר להפיל אותם בפח?
"במקרה הזה, אני לא רוצה עכשיו להגיד פתי חלילה..."

אני שואל, אתה משכנע אותי ואומר שזדורוב נפל קורבן לשוטרים מושחתים שתפרו לו תיק. אז אני שואל איפה השופטים שלנו בשתי הערכאות?
"אני אסביר לך איפה, השופטים הם בני אדם, הם יכולים לפסוק רק לפי מה שהם רואים ולפי מה שהם שומעים, רק לפי מה שמובא בפניהם, ומה שהובא בפניהם זה שקר וכזב. התרגומים לא נכונים, בתרגומים נגיד כתוב 'לא נשמע', ב'לא נשמע' הזה אני שמעתי אותו ברוסית. יש דברים לטובתו של זדורוב, איפה התרגומים הנכונים האלה? אפילו כמו שהפרקליטות טענה, ההודאה או שהראייה הפנומנלית של זדורוב בפני המדובב, יש שם פרטים מוכמנים שליליים שאין לזדורוב מושג".

תאיר ראדה, רומן זדורוב (צילום: צילום באדיבות המשפחה, פלאש 90)
תאיר ראדה, רומן זדורוב (צילום: צילום באדיבות המשפחה, פלאש 90)

כלומר פרטים שרק המשטרה יודעת?
"כן, פרט מוכמן זה פרט שרק גוף חקירה והמבצע של העבירה אמורים לדעת. למשל שם בתרגום בעברית כתוב 'לא נשמע', 'קשה לשמוע', 'לא נשמע', וכששומעים את זה מצוין, רואים שם שזדורוב לא יודע איפה בוצע הרצח. הוא מדבר, מתאר שם מקום אחר, חד משמעית מקום אחר. אז איך יכול להיות שזו ראייה פנומנלית כשהוא מדבר על פרטים מוכמנים שליליים?".

כלומר לא היה שם אף צדיק אחד, לא בקרב החוקרים, לא בקרב הפרקליטות שאמר, 'אנחנו מכניסים לבית סוהר למאסר עולם אדם חף מפשע', עד כדי כך האטימות הייתה?
"כן, אטימות, יוהרה, ערלות לב, גאוותנות וחוסר בושה לחלוטין. אני אומר לך שאני ממש עכשיו לקראת הריאיון איתך עברתי על התשובה של הפרקליטות לחוות דעת שלי, תשובה עלובה לחלוטין. בכוונת מכוון הם לא מתייחסים לדברים הכי קשים שאני מעלה לשם".

אני רק רוצה להגיד למאזינים שאתה היית ראש אגף חקירות בשב"כ, כלומר, אתה בא עם ניסיון גדול.
"ודאי, אני אומר לך, כל מי שכתב את זה בחיים שלו לא היה בחדר חקירה ולא ראה מה זו הודאת שווא. עבדך הנאמן היה בחדרי חקירה ועוד איך היה. שמע אלפי הודאות בחקירה ושמע מאות, אולי אלפי הודאות שווא, וגילה שהן הודאות שווא. בשב"כ, להודאת שווא יש משמעות רבה מאוד. אוי ואבוי לנו אם אנחנו לא נזהה הודאת שווא, כי אנחנו נושיב אדם חף מפשע, ואצלנו זה משהו אחר, והמחבל האמיתי ימשיך לעשות פיגועים. לכן, אנחנו הקפדנו הקפדה יתרה, יתרה מאוד, שלא יהיו לנו הודאות שווא שהולכים לבית משפט. יש הודאות שווא בחקירה אבל אנחנו מזהים אותן".

בדיקת DNA שנערכה מתחת לציפורניה של תאיר ראדה ז''ל (צילום: ללא)
בדיקת DNA שנערכה מתחת לציפורניה של תאיר ראדה ז''ל (צילום: ללא)

היו מקרים שבהם ישבת מול מחבל והוא הודה ואתה אמרת, 'אני לא מקבל את ההודאה שלו'?
"ועוד איך, ולא פעם ופעמיים, מאות מקרים כאלה, על מה אתה מדבר? לכן אני אומר, 'חבר'ה אפשר ללמד אותי הכול, אבל חקירות לא ילמדו אותי'. 20 שנה עסקתי בחקירות. לכן אני אומר לך ניסים, אני שם את כל הקריירה שלי בעניין הזה. הודאת שווא כל כך ברורה כמו של זדורוב לא ראיתי מימיי, פשוט מאוד".

מה הביא אותו לעשות את זה? למה הוא הלך והודה על דבר שהוא לא עשה?
"זה עניין של הרצאה שלמה, אבל הוא פשוט נכנס למציאות לא נכונה. כלומר מציאות מדומה שהשוטרים יעצרו באמצעות חקירה ובאמצעות המדובב, שאין לו ברירה אלא להודות הודאת שווא, מכיוון שהם השתמשו בתחבולה בלתי חוקית כשאמרו לו שמצאו דם של תאיר ראדה על החפצים שלו, ואז המדובב מצד שני אמר לו, 'תקשיב, אם מצאו דם, זה לא ק.ג.ב, זה ישראל, אתה תלך למאסר עולם, אבל אם תודה, אולי תקבל 10 שנים, 2 שליש, 7 שנים תשב בכלא, ואז תצא הביתה'".

אם היית פוגש היום את ראש צוות החקירה שלו, מה היית אומר לו?
"הייתי אומר לו שהם הכניסו אדם חף מפשע לכלא והם תפרו תיק. אגב, דבר עוד יותר חמור, החמור הוא שבחקירה של א.ח. וא.ק. הם עשו חקירה רשלנית מכוונת..."

היא עשתה את זה?
"היא הרוצחת. חד משמעית היא הרוצחת".

א.ק.?
"כן, היא הרוצחת, והם עשו חקירה רשלנית כדי שקלונם לא יתגלה. תקשיב, דוגמה אחת קטנה - א.ח. מתחנן לבדיקת פוליגרף שיבדקו אותו על הגרסה שלו במשטרה, אני ראיתי את זה במו עיניי. השוטרים אמרו לו, 'אתה תגיד לנו מה לעשות? אנחנו קובעים מה לעשות, לא אתה'".

תאיר ראדה (צילום: פרטי)
תאיר ראדה (צילום: פרטי)

עורכי הדין דניאל חקלאי ותומר שוורץ, פרקליטיה של א"ק, מסרו בתגובה: 
"ביקורת על רשויות השלטון היא דבר חיוני במשטר דמוקרטי. גם ביקורת על משטרת ישראל ופרקליטות המדינה היא דבר הכרחי. ראוי להעלות סימני שאלה בפרשת זדורוב. וראוי שבית המשפט העליון יתייחס ברצינות לבקשתו של רומן זדורוב למשפט חוזר. אך טענתו של יצחק אילן שלפיה הוא משוכנע בוודאות שא"ק היא הרוצחת של תאיר ראדה, היא טענה מקוממת ומטרידה מאד". 

"למעשה, הרעיון שטמון בדבריו של אילן, הוא בדיוק הרעיון שאותו הוא מבקר: כשם שהוא טוען שנתפר תיק לאזרח מוחלש וחף מפשע חרף העדרן של ראיות מובהקות (טענה בעייתית אך לגיטימית שיש לבחון ברצינות), כך הוא ממהר להחליט שמתמודדת נפש מוחלשת רצחה את תאיר ז"ל וזאת בפסקנות מדהימה ומבלי שהוא מכיר את מכלול הראיות בעניינה, מבלי שהוא יודע שמדובר בעלילת שווא מפי בן זוג לשעבר שהודה שהתעלל בה מינית ופיסית במהלך הקשר ביניהם, ותוך שהוא מתעלם מכך שהמשטרה מצאה שאותו בן זוג (א"ח) ניסח במחשבו מספר טיוטות של עלילת השווא שרקם נגד א"ק בניסיון להתאים עלילה זו לראיות שפורסמו במסגרת הכרעת דינו של זדורוב". 

"נדגיש שלדברי א"ק, היא הייתה קרבן התעללות מינית, פיזית ונפשית לאורך עשור של קשר עם א"ח וברגע שבו החליטה לסיים את הקשר, איים עליה א"ח שיפנה למשטרה ויעליל עליה את עלילת השווא. אנו דוחים אפוא בתוקף את דברי יצחק אילן ומביעים דאגה מכך שאדם שכיהן כסגן ראש שב"כ והיה מופקד על החקירות בשב"כ, מרשה לעצמו לטעון בפסקנות שמתמודדת נפש שנפלה קורבן לעלילת שווא - היא הרוצחת של תאיר ראדה".