נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (שבת) בהצהרה בטלוויזיה האיראנית הרשמית כי "חברותיה של איראן צריכות להתנגד לסנקציות האמריקאיות בתקופת מגפת הקורונה ולהפר אותן. אם לארה"ב הייתה טיפה של אנושיות, היא הייתה מסירה את הסנקציות בזמן המשבר הבריאותי, אבל היא מרושעת וחסרת לב".

איראן, עם יותר מ-380 אלף מקרי קורונה מאומתים ויותר מ-22 אלף מתים, היא אחת המדינות המזרח-תיכוניות שספגו את המכה הקשה ביותר במשבר הקורונה. רוחאני התייחס לכך והתלונן: "בחודשים האחרונים בזמן שהנגיף הכה במדינתנו אף אחד לא נחלץ לעזרתנו, אף אחד לא עמד מול ארה"ב ואמר 'עד כאן', אף אחד לא הפר את הסנקציות וסחר עם מדינתנו". 

קורונה באיראן  (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Ali Khara via REUTERS)
קורונה באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Ali Khara via REUTERS)

בתוך כך, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דיווחה כי איראן ביצעה הפרה נוספת של הסכם הגרעין וכעת היא מחזיקה בכמות אורניום מועשר שגדולה יותר מפי עשרה מהכמות שנקבעה בהסכם. 

לפי הדו"ח, מלאי האורניום של איראן גדל בחודשים האחרונים ב-534 ק"ג ועומד כעת על 2,105.4 ק"ג. 

הכור הגרעיני בפורדו, איראן (צילום: מסך)
הכור הגרעיני בפורדו, איראן (צילום: מסך)

איראן עשויה להפוך למוקד סחר בנשק ויצוא עם סיום האמברגו

לפי דיווח בטלוויזיה האיראנית הרשמית, איראן מייצרת 90% מאמצעי הלחימה בהם היא משתמשת באופן מקומי והיא אחת מעשר המדינות המובילות בעולם בתחום זה. 

הדיווח אף התרברב כי המדינה תהפוך בקרוב ליצואנית נשק עם סיום אמברגו הנשק על המדינה, שעתיד להסתיים בסוף השנה. כזכור, בחודש שעבר נפלה במועצת הביטחון של האו"ם ההצעה האמריקאית להאריך את האמברגו, כאשר רוסיה וסין התנגדו למהלך, בעוד בריטניה, גרמניה, צרפת ושמונה מדינות נוספות נמנעו.  
 
לפי הדיווח, איראן מייצרת מגוון רחב של כלי נשק כולל טנקים משלה, ננגמ"שים, טילים, מכ"מים, סירות, צוללות, מל"טים ומטוסי קרב, ואף מתגאה בטילי שיוט שלדבריה יכולים להגיע לטווח של יותר מ -1,000 ק"מ. 

"לסנקציות היו עד כה השפעות שליליות מינימליות על בעלות בריתה של איראן", נטען בדיווח.