הצהרות לחוד ומציאות לחוד. למרות האלימות מרקיעת השחקים במגזר הערבי, הממשלה, כך נדמה, גוררת את רגליה בכל הנוגע לטיפול אמיתי בבעיה ולניסיון לעקור אותה מהשורש.

כמעט שנתיים עברו מאז ששלוש הצעות חוק הנוגעות להטמעת תוכניות נגד אלימות עברו בממשלה, ולמרות זאת בפועל רק ארבעה סעיפים מתוך ה־15 שמופיעים בתוכניות שאושרו יושמו במלואם. עשרה סעיפים זכו עד כה להתעלמות מוחלטת מהגורמים האחראים. סעיף אחד יושם רק בחלקו. 

הצעות החוק שעברו בממשלה בדצמבר 2018 כוללות בין היתר תוכנית טיפול ומניעה של אלימות ושימוש בסמים ובאלכוהול ברשויות המקומיות. על פי ההחלטה שאושרה, נקבע כי התוכנית אמורה הייתה להחליף כבר בתחילת השנה שעברה את התוכנית "עיר ללא אלימות" ותוכניות נוספות ברשויות המקומיות.

אמבולנס, ארכיון (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
אמבולנס, ארכיון (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

במרכז להעצמת האזרח גילו לאחרונה כי למרות אישור התוכניות בממשלה, בפועל כאמור אף גורם לא מיישם בין היתר את הסעיפים הבאים: מימון כוח שיטור ייעודי והאמצעים הנדרשים להפעלתו על ידי המשרד לביטחון הפנים, הקמת המערכים הטכנולוגיים והמוקדים האזוריים ברשויות רלוונטיות כמו צפת, אור עקיבא ועכו וחיבור של הרשויות הערביות הסובבות אותן, וכן הקמת תשתית תקשורת בין המערכים הטכנולוגיים לבין המוקדים האזוריים.

עוד גילו במרכז להעצמת האזרח כי הרשויות המקומיות אינן ממלאות את תפקידן ביישום ההחלטות, כאשר בין היתר נאלצים אותם גורמים להתמודד עם "כוחות עליונים" כמו קיצוץ בתקציב, פיזור הכנסת לטובת בחירות חוזרות, והפסקת עבודת ועדות הכנסת לכל אורך השנה שעברה.

אי־יישום סעיפים אלה פוגע בעיקר ברשויות הערביות. ב־2018 פורסם דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהציג נתונים על הפשיעה האלימה המדווחת באוכלוסייה היהודית והלא־יהודית בישראל. 

מנתוני הדוח עלה כי שיעור קורבנות הרצח ל־100 אלף איש במגזר הלא־יהודי גבוה פי חמישה ויותר לעומת השיעור בקרב המגזר היהודי, וכ־57% מהנאשמים ברצח אינם יהודים.

ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)

באפריל 2020 פורסם דוח נוסף העוסק בנתוני הפשיעה בחברה הערבית. אחד הנתונים הקשים בו הוא כי בשנת 2018 נפתחו באוכלוסייה היהודית 23.4 תיקים במשטרה לכל אלף איש, לעומת 43.5 תיקים לאלף איש שנפתחו באוכלוסייה הערבית. בין השנים 2015־2019 80% (9,219 מקרים) מתיקי עבירות הנשק בארץ נפתחו נגד אזרחים מהחברה הלא־יהודית.

מיכל ש. צדוק, מ"מ מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, הדגישה בשיחה עם "מעריב" כי "הנתונים המזעזעים על רמת האלימות בחברה הלא־יהודית ממחישים באופן הכי מובהק את הקריטיות ביישום החלטות ממשלה בנושא מניעת אלימות ובמאבק בסמים ובאלכוהול ברשויות המקומיות, בדגש על הרשויות הערביות. אנו קוראים לממשלה לטפל בהקדם האפשרי בנושא ולוודא כי ההחלטות מיושמות באופן מלא".