מחקר חדש שנערך לאחרונה על ידי חוקרים אוסטרלים ושפורסם בכתב העת Nature Precision Oncology, מצא כי ארס מדבורי דבש יעיל בהשמדת תאי סרטן שד אגרסיביים, תוך פגיעה מינימלית בתאים האחרים.

החוקרים, ממכון המחקר הרפואי "האריס פרקינס" שבמערב אוסטרליה, אשר השתמשו בארס של יותר מ־300 דבורי דבש שהוזרק בעכברים עם גידולים סרטניים, מצאו כי הארס, המכיל תרכובת המכונה מליטין, הורג תוך שעה אחת בלבד אחוז גבוה מהתאים הסרטניים של שני סוגי הסרטן האגרסיביים ביותר והקשים לטיפול, אשר מכונים Triple Negative (השילוש השלילי), וסרטן שד HER2. 

דבורים, דבש (צילום: אינגאימג)
דבורים, דבש (צילום: אינגאימג)

זאת ועוד, החוקרים מצאו כי גם כאשר שילבו את הארס עם תרופות כימותרפיות קיימות, הוא היה יעיל בהפחתת הגידול בעכברים. "מה שמליטין עושה - הוא נכנס למעשה לפני השטח, או לקרום הפלזמה, ויוצר חורים או נקבוביות, וזה רק גורם למות התא", אמרה ד"ר סיארה דאפי, אחת החוקרות במחקר. בעוד שהתרכובת מופיעה באופן טבעי בארס דבורי הדבש, ניתן לייצר אותה גם באופן סינתטי.

בעבר נמצא כי ארס הדבורים הוא בעל תכונות אנטי־סרטניות לסוגים אחרים של סרטן, כגון מלנומה, סרטן ריאות, לוקמיה, צוואר הרחם וסרטן הלבלב, אך למרות עשרות שנות מחקר, הסגולות המלאות של ארס הדבורים נגד סרטן נותרו לא ידועות במידה רבה. החוקרים מקווים כי המחקר, שמוסיף הבנה לגבי הבסיס המולקולרי של ארס הדבורים נגד תאים סרטניים, יהווה אבן דרך לפיתוח וייעול טיפולים חדשניים, טבעיים וזמינים כמו, ארס הדבורים. הם גם מזהירים כי עדיין יש צורך במחקרים עתידיים כדי לקבוע כיצד יש לנהל את הטיפול הפוטנציאלי.