משבר הקורונה תפס חלק נרחב באוכלוסייה שהוא לא מוכן למה שיקרה לו. בפועל, מלבד ההנחיות הקפדניות בתחום שמירה על הבריאות ניחתה על משקי בית רבים גם מכת הפרנסה. שם, בלילה אחד איבדו אנשים רבים את מקום עבודתם. תוך ימים ספורים עבר המשק הישראלי ממצב של אבטלה אפסית וזניחה למצב של אבטלה של כמעט מיליון איש. 

מקומות עבודה רבים בחרו להשתמש בכלי החופשה ללא תשלום והוציאו את העובדים בצורה מסודרת לסידור זה, מתוך מטרה לשמור על זכויותיהם ולספק להם הגנה סוציאלית זמנית.

במקביל, התפתח ענף שלם של עבודות מהבית. העובדים החליפו את המשרדים בסלון הביתי ומעסיקים רבים גילו את היתרונות שבהעסקה מרחוק באמצעות טכנולוגיה. הדבר, הביא לשיבוש נוסף בשוק העבודה בישראל ולמעשה איפשר למנהלי ארגונים וחברות לבחון מחדש את מצבת העובדים שלהם, ואף לבצע רה ארגון טוטלי במערך התעסוקה ובעצם לבחור מחדש את מי יעסיקו ועל מי יוותרו.

שוק התעסוקה בישראל עבר מהפכה מבלי ששמנו לב. שוק העבודה החדש יאלץ אנשים לחפש עבודה בצורה יצירתית יותר ולהביא את עצמם לידי ביטוי באמצעות מלווים המומחים לתחום וחברות השמה שידעו להתאים במדויק את העובד למקום העבודה החדש. מעבר למומחיות הקשורה בתהליך האיבחון, יהיה צורך למצוא מיהו העובד שיוכל למלא את המשימות החדשות תוך ניצול מירב הידע המקצועי שקיים ברשותו. למעסיקים אין תמיד את הידע במיון, סיווג ואבחון אנשים והם זקוקים לאנשי מקצוע שילוו אותם בתהליך כולו.

למרות שהוכרז על חזרה לשגרה עדיין שוק העבודה נמצא ב-60% מנפח העבודה שבו כפי שהיה קודם לכן. וכן ישנם ענפים שלמים שלא חזרו לעבודה כגון בתחום האירועים והאולמות. שם הפגיעה היא משמעותית מאד ומדובר באנשי מקצוע לעיתים בתחומים ספציפיים שיתקשו למצוא עבודה אחרת. אנו רואים כי משרות רבות קוצצו, אך במקומן צצו משרות חלקיות או משרות שמאגמות בתוכן יותר ויותר ידע מקצועי ודורשות רב תחומיות, כדי להוות באמצעות משרה אחת תחליף לכמה. וזה האתגר המקצועי שלנו. לדעת לשלב וליצור את ההשמה המדויקת בין דורש העבודה למקום העבודה. אנו יודעים לאתר את היכולות המקצועיות של דורשי העבודה ולהתאים להם אתגרים מקצועיים חדשים שיוכלו להשתלב בהם בקלות, תוך תמיכה מקצועית ואף רגשית.

תחום נוסף שעבר שדרוג משמעותי בשנים האחרונות ועתה אפילו יותר הוא תחום תעסוקת החרדים. אנו רואים כי יותר ויותר חרדים וחרדיות משתלבים בשוק העבודה הכללי ואף נכונות של מקומות עבודה להכשיר איזורים שלמים שיספקו מענה לצרכים הייחודיים של המגזר. בין אם בשמירה על הפרדה מגדרית או התקנת חדרי תפילה, מחיצות ועוד. 

מקומות עבודה שקלטו עובדים חרדים מספרים כי מדובר בעובדים חרוצים מאד המבקשים לבצע את המשימות המוטלות עליהם בשקדנות ובמהירות האפשרית. נשים רבות הן בעלות מקצוע בתחומי הפיננסים והמחשבים והן נדרשות מאד. חברות רבות גם פותחות סניפים בישובים החרדיים כדי לסייע לאוכלוסיה זו להיקלט בעבודה בקלות. גברים רבים מקרב קבוצת אוכלוסיה זו עובדים במשרות חלקיות המשתלבות עם לימודי התורה או כתוספת הכנסה בשעות הערב. 

חברות השמה ייעודיות למגזר מתמחות בליווי תהליכים אלו ומאפשרים למאות מחפשי עבודה בכל חודש למצוא מקום המתאים להם ומאפשר להם להתקיים ולקיים את ביתם בכבוד. אנו מדלגים בין העולם החרדי לעולם הכללי ורואים את שוק העבודה כמכלול שלם בו אנו בחלקת האלוהים הקטנה שלנו עושים חסדים ומעשים טובים מדי יום.  

אני קורא לממשלה לעודד תעסוקה של מגזרים וכן לייצר משרות חלקיות בעבודה מרחוק. רק באחרונה הודיעו כי יאפשרו יום אחד של עבודה מהבית בשירות המדינה וזה מבורך, אבל המהפכה שחווינו מאפשרת לעשות זאת יותר. זה יאפשר ליותר אנשים לעבוד בשירות המדינה ולתרום לתוצר הלאומי ולעשות לביתם. 

הכותב הוא מנכ"ל "קריירה"