הרמזור הפך אדום: ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל אישרה היום (שלישי) את המלצת משרד הבריאות ומנהל "מגן ישראל", פרופ' רוני גמזו, להטיל סגר לילי על אזורים בעלי תחלואה גבוהה וסגירת מוסדות החינוך בהם, למעט החינוך המיוחד, החל מהערב (8.9.20) בשעה 19:00 למשך שבוע. הסגר הלילי יסתיים כל בוקר בשעה 5:00. 

ממשרדי ראש הממשלה והבריאות נמסר כי "ההחלטה התקבלה לאחר סיום הליך התייעצויות סדור עם כלל הרשויות בהן קיימת תחלואה גבוהה, על ידי בכירי משרד הבריאות ומנהל "מגן ישראל" הפרופ׳ גמזו. ההליך התקיים ביסודיות החל מיום חמישי לאחר החלטת הקבינט ועד אתמול בערב".

הרשימה שאושרה כוללת את היישובים הבאים:

(1) אבו סנאן
(2) אום אל-פחם
(3) שכונת שחמון באילת
(4) אלעד
(5) שכונות ג', ז' ו-ח' באשדוד
(6) שכונות מצפה ברנע, גני ברנע, נאות ברנע, גבעת ציון וכרמי ציון שבאשקלון
(7) בוקעאתא
(8) שכונות רמת בית שמש א', רמת בית שמש ג' ומנוחה ונחלה  בבית שמש
(9) בני ברק
(10) ביתר עילית
(11) הישוב נג'ידאת שבשטח המוניציפאלי של בעיינה נג'ידאת
(12) בקעה אל גרביה
(13) ג'וליס
(14) ג'לג'וליה
(15) ג'ת
(16) דאלית אל-כרמל
(17) הישוב אבתאן במועצה המקומית זמר
(18) טייבה
(19) טירה
(20) יפיע
(21) השכונות כפר עקב, בית חנינא, רמת שלמה, רמות, א-טור, עיסאוויה, ענתא, מחנה פליטים שועאפט וסנהדריה רבתי שבירושלים 
(22) הישוב כסרא שבמועצת כסרא-סמיע
(23) כפר ברא
(24) כפר מנדא
(25) השטח המוניציפאלי של כפר קאסם, למעט אזורי התעשייה "לב הארץ" ו"נוף הארץ"
(26) כפר קרע
(27) לקיה
(28) הישובים מושירפה וסאלם שבמועצת מעלה עירון
(29) נצרת
(30) נתיבות
(31) עין מאהל
(32) עמנואל
(33) עספיא
(34) ערערה
(35) פוריידיס
(36) קלנסווה
(37) ריינה
(38) רכסים
(39) שכונות נאות יצחק רבין ונאות הנביאים בשדרות
(40) שפרעם

פירוט ההגבלות לפי תוכנית הרמזור. צילום: באדיבות פיקוד העורף

סגן השר אורי מקלב ערך הבוקר ביקור עם עם שר החוץ גבי אשכנזי ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס בקריית יערים, שהוסרה מהרשימה, וטען כי "מי שרוצה ללמוד את הבעיות והפתרונות זה המקום, פה ראש המועצה מצא פתרונות  מיוחדים להתגבר על הקורונה, יש בעיות ייחודיות לציבור החרדי, אנחנו תלויים אחד בשני, אם לוקחים את זה להאשים אחד את השני אז לא נועיל שום דבר, אך עם נעזור אחד לשני נוכל להגיע לפתרונות, הציבור החרדי הוא נפגע הכי הרבה, תדמיתית ומעשית זה פגע בכלכלה והעסקת עובדים גם בגלל הסגרים וגם בגלל הדימוי, אורח החיים החרדי אחר, אך לצד זה הציבור החרדי מקפיד על כל הכללים". 

מלון קלאב הוטל - אילת (צילום: קלאב הוטל)
מלון קלאב הוטל - אילת (צילום: קלאב הוטל)

אחת הערים שהייתה בעין המחלוקת היא העיר אילת, בה בסופו של דבר הוטל סגר על שכונה אחת בלבד, ובה נרשמה בימים האחרונים עלייה משמעותית בתחלואה. ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, העריך כי בסופו של דבר עירו לא תיכלל ברשימה. כמו כן, הלוי שלח מכתב בנושא זה לשר הפנים דרעי, ובו בקשה להיות שותפים בצוות החשיבה האמור לדון בנושא סוגיית המעבר לסיני. במכתב ביקש הלוי להבהיר כי קיים פוטנציאל של הדבקת תושבי העיר ואורחיה על ידי האנשים ששהו בסיני, ולכן דרש לתכנן ״שרוול סטרילי״ מהכניסה במעבר טאבה ועד ההגעה של הנכנסים לביתם.

משרד הבריאות עדכן אתמול כי הוא "מקיים החל מאמש התייעצות עם ראשי הערים בהן תוכנן לחול סגר לילי על פי החלטת ועדת השרים להגבלות מאתמול. בד בבד לאורך כל היום גורמי המקצוע במשרד בודקים את נתוני הערים. נוכח התמשכות הליכי ההתייעצות הסגר ייכנס לתוקף החל ממחר בשעה 19:00 במקום מהערב. רשימת הערים הסופית תפורסם לאחר אישור צוות השרים לאזורים מוגבלים הלילה".

מוקדם יותר אתמול, קבינט הקורונה אישר את הצעתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין לאפשר קיום בחינות בגרות בערים אדומות, החל מהבוקר. על פי החלטת קבינט הקורונה מהשבוע שעבר, מוסדות החינוך בערים האדומות לא ייפתחו, למעט מוסדות חינוך מיוחד. זאת, לאחר שבמהלך הלילה החליטה ועדת השרים לאזורים מוגבלים על הטלת סגר לילי, שיוטל היום על 40 ערים אדומות, על אף הבטחת ראש הממשלה לנסות ולמצוא חלופות.

יולי אדלשטיין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

על מנת לרכך את נוקשות המתנגדים, פרסם אתמול ראש הממשלה סרטון בו הוא קורא: "אל תקשיבו לפופוליסטים, אל תקשיבו למתסיסים, נעשה מה שצריך להגן עליכם ועל כלל אזרחי ישראל".

על פי דיווחים שונים, היישובים בהם יחול הסגר הם בוקעאתא, מעלה עירון, פוריידיס, כפר קאסם, אלעד, בית שמש, כסרא-סמיע, רכסים, ערערה, עין מאהל, בני ברק, אבו סנאן, טירה, ג'לג'וליה, לקיה, ג'ולס, ריינה, ג'ת, ביתר עילית, יפיע, באקה אל-גרביה, נתיבות, אום אל-פאחם, מודיעין עילית, כפר מנדא, אשקלון, קלנסווה, זמר, דלית אל-כרמל, כפר ברא, נצרת, בועיינה-נוג'ידאת, נצרת, כפר קרע, אשדוד, עספיא, אילת, טייבה, שדרות, עמנואל, כוכב יאיר, שפרעם וקרית יערים.

קורונה בישראל - אנשים הולכים ברחוב עם מסכה (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל - אנשים הולכים ברחוב עם מסכה (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: מרק ישראל סלם)

נתניהו התייחס להחלטה זמן קצר לאחר שהתקבלה, ואמר כי היא התקבלה לאור הצעת הגורמים המקצועיים. "ההגבלות האלה לא קלות, אבל במצב הקיים אין מהן מנוס. אמנם התמותה בישראל עדיין מהנמוכות בעולם, עם כל הצער על כל אובדן חיים, ומספר החולים הקשים עדיין יציב - אך לא לעולם חוסן". 

עוד הזהיר ואמר כי "גורמי המקצוע מזהירים שבמצב התחלואה הגבוה בישראל, המגמה עלולה להתהפך בכל רגע עם תוספת מסוכנת של חולים קשים ונפטרים וסכנת קריסה של הצוותים הרפואיים המטפלים בקורונה בבתי החולים". 

נתניהו על הסגר בערים האדומות (לשכת רה"מ)

גם ראשי הרשויות מתקוממים

ראש עיריית בית שמש (המסווגת כעיר אדומה), ד"ר עליזה בלוך, תקפה את החלטת הממשלה ומדגישה כי היא "מסרבת לקבל תכתיבים באופן חד צדדי. כך לא בונים אמון מחודש עם הציבור". עוד הוסיפה ד"ר בלוך: "שמעתי מהתקשורת על הכוונה להטיל סגר על שתי שכונות, להשבית את מערכת החינוך כולה ולהטיל סגר לילי על כלל העיר. עיריית בית שמש עמלה לסייע לעסקים הקטנים שטרם השתקמו מהסגרים הקודמים. מישהו מבין את ההשלכות של סגירה חוזרת של כלל העסקים הקטנים בעיר? של סגירת 45 אלף תלמידים בשליפה וללא חשיבת עומק?".

גם בבני ברק ובאום אל פאחם הביעו בכירים בעירייה את מורת רוחם. "הציבור מאוד זועם וכועס. רבים שואלים מדוע בבלפור מותר ובבני ברק אסור?" אומר ל"מעריב" מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק, עו"ד משה מורגנשטרן, על האפשרות להטלת סגר על העיר. 

אתמול במהלך היום תושבים שעמדו בתורים למרכולים ולחנויות ברחבי העיר, מחשש כי אכן יוטל סגר נוסף. ה"התחושה במהלך היום הייתה נוראית. שאחרי הכישלון של נתניהו להתמודד עם הקורונה, הפכו ציבורים מוחלשים, החרדים והערבים, לשק חבטות", אומר עוד מוגנשטרן, שטען בלהט: "ברור שסגר לא יעזור להפחתת התחלואה בקורונה. הנתונים שמציגים אינם משקפים את המציאות. תלמידי הישיבות לא נמצאים בעיר, אלא רק בתוך המתחמים של הישיבות, מתחילת שנת הלימודים עד למוצאי יום כיפור, כך שבני ברק לא צריכה להיות תחת ההגדרה של 'עיר אדומה'".

קורונה - פעילות המשטרה במהלך ימי הסגר על בני ברק. צילום: דוברות המשטרה

מוגנשטרן הוסיף וטען כי גם הטענה על שיעורים גבוהים של כ-15% של נשאים חיוביים מקרב תושבי העיר בבדיקות, אינה נכונה. "מי שהולכים להיבדק הם רק אלו שלא חשים בטוב ויש להם תסמינים. אנחנו דרשנו שיגדילו משמעותית את מספר הבדיקות ואז יראו ששיעור החיוביים נמוך משמעותית", הוא מסביר ומוסיף כי "עד סוף השבוע יבוצעו בבני ברק כ-10 אלפים בדיקות של כלל התושבים ואני מאמין ששיעור החיוביים יהיה נמוך יותר".

לדבריו, לקראת פתיחת שנת הלימודים נשלחו כ-700 מורים, אנשי צוות גננות לבדיקות קורונה, ורק נבדק אחד מכל אלו נמצא חיובי. כמו כן, הוא טוען כי אין להפריד בין בני ברק לערים שכנות שמוגדרות כצהובות. "אנחנו תאומים סיאמיים של רמת גן. ברחוב בן גוריון צד אחד הוא בבני ברק והצד השני ברמת גן וישנם רחובות נוספים שהם משותפים. אנחנו גם גובלים עם תל אביב ופתח תקווה. אי אפשר לעשות הפרדה מלאכותית".

מורגנשטרן הוסיף והזהיר מפני השלכות הכלכליות החמורות של סגר נוסף. "בני ברק מבוססת על כלכלת חגים. בפסח היה סגר ונגרמו לעיר נזקים כלכליים כבדים, עשרות עסקים נסגרו מאז. לקראת ראש השנה ופסח חנויות קונות סחורות שנמכרות לקראת החג. אי אפשר בתקופה הזו לסגור את העסקים שוב, זה עלול לגרום לחיסולם וזו תהיה מכה כלכלית קשה מאוד לעיר, שהדירוג הסוציו-אקונומי שלה נמוך כבר כיום".

גם ראש עיריית אום אל פאחם, סמיר מחאמיד, מתח ביקורת על התנהלות הממשלה. "ביום שישי הגיע פרופ' רוני גמזו והציג את הנתונים בעיר שהיו קשים והסביר שצריכים להטיל סגר. פתאום אנחנו שומעים, אחרי שכבר הייתה היערכות לסגר, שבגלל לחצים פוליטיים הסגר מבוטל. "הפוליטיקה חוזרת לחגוג. השיקולים חייבים להיות מקצועיים", מדגיש מחאמיד.

קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

לדבריו, נוכח המצב הכלכלי בעיר, בה כ-13% מהנבדקים נמצאו חיוביים, הוא היה מעדיף שיהיו הגבלות, אבל שגם תהיה מדיניות אחת ברורה ואחידה שלא תשתנה בכל פעם בגלל שיקולים פוליטיים.

"באום אל פאחם מתגוררים פועלים רבים היוצאים בכל בוקר לעבודה מחוץ לעיר. בעיר יש כיום כ-7,500 מובטלים וכ-3,000 עסקים קטנים, שספגו הפסדים בגלל משבר הקורונה. ברור שעדיף למנוע פגיעה כלכלית קשה עוד יותר, אבל צריכים מדיניות ברורה שתתמודד עם הקורונה", הוא מוסיף.

קורונה בישראל: בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)