כל התשובות: מהו אופן הטיפול האידיאלי בדלקות אוזניים מעיקות, חוזרות ונשנות, הכוללות הפרשות? הילד צריך ליטול ריטלין - אך מסרב בשל הטעם. כיצד ניתן להתמודד? וגם - האם זה בטוח לבצע פעילות גופנית מתונה עם כאבים חזקים בגב התחתון, והאם אלוורה רפואית מחזקת את דפנות הנימים? פרופ' רפי קרסו עונה לשאלות המאזינים בתכניתו ב-103FM

אני בת 43, ובתקופה האחרונה סובלת מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות. לאחרונה היו לי גם הפרשות מהאוזן. רופא אף־אוזן־גרון אמר שיש לי חור די גדול בעור התוף, ואף ירידה משמעותית בשמיעה. אני חושדת שיש קשר לעובדה שאני שוחה לעתים קרובות. נטלתי כדורים וטיפות אנטיביוטיות שעצרו את ההפרשות, אבל כשסיימתי עם התרופה - ההפרשות חזרו. האם עליי להמשיך ולקחת אנטיביוטיקה?
"דלקות באוזניים אופייניות בעיקר לילדים קטנים. האוורור של האוזן התיכונה הוא דרך האף, ולאנשים אלרגיים, מצוננים ומנוזלים יש פחות אוורור לאוזן התיכונה. יש לך דלקת באוזן התיכונה שכנראה פרצה לאוזן החיצונית - זהו בעצם החור בעור התוף. עלייך לקחת אנטיביוטיקה כמה זמן שהרופא יגיד, אבל בו בזמן כדאי שתבקשי מהרופא שישלח תרבית מהאוזן למעבדה - וכך יראה איזה חיידק מייצר את הדלקת, ויתאים לך אנטיביוטיקה בצורה מדויקת יותר. לפחות לתקופה הקרובה ההמלצה היא להפסיק עם השחייה. אם את לא יכולה, כדאי שתשתמשי באטמי אוזניים, אבל חשוב שתדעי שמים יכולים להיכנס לאוזן גם אם את משתמשת באטמים, ולכן כדאי לשחות עם הראש מחוץ למים. ברגע שהאוזן תחלים, החור ייסתם. רק במקרים מאוד נדירים, ואם החור גדול, עושים ניתוח, אבל בדרך כלל כשיש דלקת באוזן, החור נסתם מעצמו. את אישה צעירה, וכל עוד תשמרי שלא ייכנסו לך מים לאוזן ותיקחי אנטיביוטיקה, הדלקת תחלוף".

נכדי בן ה־6 החל השנה את לימודיו בכיתה א'. הוא אמור להתחיל ליטול ריטלין, אבל לצערי הרב הוא מסרב כי זה לא טעים לו. מעבר לזה, הוא בעל תיאבון מפותח מאוד, אוכל כל הזמן, גם בשעות הלילה. אין לו בעיית משקל, אבל אנחנו חוששים שמדובר בהרגל לא בריא עבורו. מה דעתך?
"ריטלין ידוע כמדכא תיאבון, ולכן אנחנו ממליצים לילדים שנוטלים ריטלין לאכול ארוחת בוקר טובה בבית, ורק אחר כך להשתמש בכדור. כדי להבין את מצבו של הנכד לעומק הייתי ממליץ שתפנו לרופא המשפחה ותבקשו הפניה לבדיקת תפקוד בלוטת המגן, האחראית על חילוף החומרים. ייתכן שהוא סובל מפעילות יתר של הבלוטה, ובעזרת בדיקת דם פשוטה תוכלו לגלות את זה. בנוסף, יכול מאוד להיות שיש לו הפרעות ספיגה, וגם את זה אפשר לבדוק בקלות. אם הילד לא מוכן ליטול ריטלין, תוכלו להציע לו להכניס את הכדור ליוגורט שהוא אוהב או לאכול אותו עם קצת שוקולד. בו זמנית, תסבירו לו על חשיבות הכדור, וכיצד הוא יכול לעזור לו במהלך היום ובזמן הלימודים". 

לאחרונה אני שומעת רבות על אלוורה רפואית. האם זה נכון שהיא מחזקת את דפנות הנימים?
"אין דבר כזה אלוורה רפואית. אלוורה זהו צמח מרפא. המילה רפואי זה מה שהיצרן או הסוחר הדביק לה. בנוסף, על פי חוקי משרד הבריאות אסור לתת לצמחי מרפא תכונות רפואיות. אני מציע שבפעם הבאה שאת רואה מוצר כזה, תשאלי אם זה הוכח מחקרית, ואיפה הנתונים התפרסמו. אני באופן אישי מכיר היטב תוספי תזונה וצמחי מרפא, ולא נתקלתי במחקר שנעשה סביב העניין"

 אני בן 69 ומתמודד בכל יום עם כאבים עזים באזור הגב התחתון ועצם הזנב. העניין מפריע לי מאוד להליכה. מה עליי לעשות כדי לשוב ולהרגיש טוב, והאם זה בסדר לבצע פעילות גופנית מתונה?
"אם אתה מרגיש שהכאב מגיע מעצם הזנב ומקרין לרגליים, יכול להיות שכדאי לך להיבדק על ידי אורתופד ולבקש לבצע בדיקת C.T. לתפיסתי, זה יכול להיות משמעותי לקידום האבחנה. גם אם ימצאו בבדיקות בלט דיסק, תצטרך לבחון אפשרות לבצע ניתוח באזור עם כל המשתמע מכך. אני ממליץ שתמשיך לבצע פעילות גופנית מתונה עד לגבול הכאב, ואם אתה רואה לאחר תקופה שפעילות גופנית עוזרת לך, תמשיך להתמיד ולבצע אותה".