בתקופה שבה המוני ישראלים נעולים בגבולות המדינה, והמשבר הכלכלי נותן את אותותיו כמעט בכל משק בית, הפכו החלפות הבתים לטרנד החדש. לרוב, מי שלוקחות בו חלק הן משפחות המבקשות לנפוש באזור אחר בארץ ולהכיר צורת חיים שונה. אל המשפחות שנופשות כך שנים הצטרפו לאחרונה לא מעט משפחות חדשות, כאמור בחסות הקורונה.

המשפחות בלייכר ותורג’מן, למשל, האחת מתל אביב והשנייה מהמושב כנף ברמת הגולן, חזרו מהחלפת בתים הדדית ממש לאחרונה. “הרעיון תמיד עבר לי בראש, אבל לא הייתי בטוחה שנמצא מקום שיקבל אותנו עם ארבעה ילדים, ואז ראיתי את משפחת תורג’מן מרמת הגולן, וזה התאים בול”, מספרת מיכל בלייכר, שהחליפה בתים לראשונה בתקופת הקורונה.

“היה מוצלח מאוד. בית מרווח, גינה, והקטנה בת החמש חשבה שהיא בחו”ל. ריגש אותה לישון במיטה אחרת ושיש ילדה שישנה במיטתה. כאדריכלית, הייתה לי חוויה של להכיר דברים קטנים כמו עומק השיש, איך השירותים בנויים, הארונות ועוד. חשוב לבצע תדריך מראש לבית: הסברתי שאין חניה, איך נועלים את הבית, את האופניים והקורקינט בעיר. ההסברים שקיבלתי היו איך להאכיל תרנגולים, איך לטפל בכלב ובחתולים. זה היה מרענן. הילדים התעלפו על הצב בחצר, היו עצי מנגו ועגבניות שקטפנו על הבוקר, הכרתי תבלינים חדשים, והכל היה כל כך מסודר ויפה. החוויה הייתה לא להיות תייר, אלא להרגיש מושב על אמת”.

בלי מגלשות מים
לעומת משפחת בלייכר, משפחת תורג’מן מחליפה בתים כבר 12 שנה. לרוב פעם או יותר בכל שנה. “כשאנחנו נוסעים, אנחנו מחפשים מיקום אחר, לרוב בתוך עיר, כדי ליהנות מחוויה של עיר או ממשלוחים של אוכל שאין אצלנו”, מספרת מלי תורג’מן. “פחות חשוב לי שהבית יהיה גדול, אלא שיהיה מתוחזק בצורה סבירה, וחשוב לי שיהיה קליק בשיחה עם בעלי הבית. אנחנו מאוד אוהבים את ירושלים, והחלפנו הרבה בעיר. כשהמיקום מצוין, יוצאים מהבית, ויש דברים מעניינים במרחק הליכה או נסיעה קצרה. הילדים שלי גדלו לתוך זה. הם מאוד אוהבים את הפורמט. לפני החלפה, אנחנו מנקים את הבית שלנו כמו לפני פסח. מתקנים, מחליפים, ואז נהנים גם מבית משודרג”.

מאז פרוץ הקורונה, ובמהלך חופשת הקיץ, עלתה הפעילות בקבוצות החלפת הבתים בפייסבוק במאות אחוזים. כך צפוי לקרות גם בחגים הקרובים. בשלל קבוצות החלפת הבתים הקיימות כיום, התמורה הכספית אסורה; ואולי זה חלק מהקסם שמשך אליו אלפי ישראלים שהצטרפו לאחרונה לחוויה.

קרן גולדנר הקימה את הקבוצה “החלפת בתים למטרות נופש”, המאפשרת החלפות בתים בארץ ובחו”ל, לפני תשע שנים. כיום חברים בה למעלה מ־40 אלף איש. 1,500 מהם הצטרפו רק בימים האחרונים. “הקבוצה הולכת וגדלה בדגש על התקופה האחרונה של הקורונה והקיץ”, מספרת גולדנר. 

קרן גולדנר  (צילום: צילום פרטי)
קרן גולדנר (צילום: צילום פרטי)



“אנשים נפתחים לרעיון ושואלים ומתעניינים. גם כאלה שלפני כן התנגדו לרעיון. בקיץ תמיד יש עלייה במספר ההחלפות, אבל השנה היו 60־70 פוסטים ביום לעומת 10־20 ביום רגיל. הסיבה נובעת מזה שלהבדיל מצימר ומלון, שאין לך מושג כמה אנשים ישנו שם, בהחלפת בית התחושה נוחה יותר כשאתה מכיר את מי שמחליף איתך, וגם משוחח איתו בטלפון. יש כמובן גם את אלמנט החיסכון, אבל מעל לכל זה להחליף צורת חיים, לגלות מקומות וטיפים של מקומיים, ללמד את הילדים לחלוק, וזה לא מובן מאליו בימינו”.

“יצא לנו חסכוני בהרבה”, טוענת בלייכר. “בשנה שעברה חופשה ביוון עם הילדים עלתה לנו עשרת אלפים שקלים. חוץ ממגלשות מים, הכל היה אותו דבר והפעם שילמנו רק על אוכל ועל אטרקציות בסביבה. אז נכון שאין מנוחה כמו בבית מלון כי חוזרים לעשות כלים ולבשל לפעמים, אבל זה לגמרי שווה את זה”.

“כשחוסכים את הכסף של בית המלון יכולים להוציא כסף על שופינג ואטרקציות, שהיו מצטמצמים משמעותית אם היינו משלמים על לינה”, מוסיפה תורג’מן. “אנחנו אוהבים לטייל ולבלות בחוץ. במקום לשלם על לינה, אנחנו מחליפים בתים, מבלים ומוציאים את הכסף על מסעדות טובות ואטרקציות”.

מחליפי הבתים החדשים, כמו בלייכר, מצטרפים למי שכבר שנים נהנים מהטרנד וכעת צופים מהצד ביתר העולם מגלה אותו. “לפני כחמש שנים התאהבנו ברעיון, ומאז אנו מחליפים בתים כמה פעמים בשנה”, מספר רביב מידן מקיבוץ מעגן מיכאל. “היינו כבר בבתים בכל הארץ כמעט: תל אביב, שדה בוקר, רמת הגולן, בית זית. הבית שלנו בקיבוץ הוא לא הכי מפואר, אבל אנשים אוהבים להגיע אלינו כי זה קרוב לים ורוצים להתנסות בחוויית הקיבוץ. החלפת בתים היא חוויה שקשה להפסיק אותה; לחיות לרגע את החיים של אחרים, את המקום שלהם. גם נושא החיסכון חשוב. העיר מאוד קוסמת למי שחי בקיבוץ, ואתה יכול לחסוך על לינה, וכך להגדיל את מספר הנופשים שלך בשנה”.

אז כן, לא הכל פסטורלי, ולפעמים עלולות להיות גם תקלות. אחת הסוגיות שעולות הרבה, כצפוי, היא סוגיית הניקיון, ופה תיאום הציפיות המוקדם מקבל משנה חשיבות. “כשנופלים, זה קשה”, אומרת מיכל אור מכפר הס שמחליפה בתים זה שנים. “הייתה החלפה שלאחריה בעלי הטיל וטו במשך שנתיים על החלפות. אני מאוד אוהבת ניקיון, והבית שאליו הגענו היה מאוד לא נקי, ולא הצלחנו לישון. הכל היה דביק; השירותים, המיטות. החלטנו לחזור הביתה על הבוקר. בצד השני קיבלו את זה בכעס רב ולא הבינו מה אני רוצה מהם. אני עובדת קשה כדי להביא את הבית שלי לרמה גבוהה של ניקיון, מצחצחת בפינות הכי קטנות, מנקה את הגינה".

"המסקנה האישית שלנו הייתה להציף את זה בשיחת התיאום עד לרמה הכי מופרכת. למדנו לחדד את הבקשה ולבקש תמונות נוספות בוואטסאפ, ומאז אין נפילות. אני מעדיפה את זה על בית מלון. שם החדרים קטנים, ואתה מוגבל. כאן מקבלים דירה גדולה, צעצועים לילדים, אמבטיה, מרפסת, סלון, חצר, וזה הרבה יותר טוב בתנאים מבית מלון. השנה החלפנו בתים כבר פעמיים בקיץ, והפעם השלישית תהיה בחגים”.

סוגיה טעונה נוספת היא ביטולים, שעלולים להוות קושי של ממש עבור משפחות. “באוגוסט היה לנו ביטול ברגע האחרון של משפחה, שיומיים קודם לכן החליטה שלא מתאים לה”, מוסיפה אור. “זה היה בעייתי. כבר הזמנו אטרקציות, שילמנו כסף, בנינו מסלול. למזלנו, מצאנו החלפה אחרת. מדובר בהתחייבות לכל דבר”.

חבר הביא חבר
ליאור סטודנט מנהלת כתחביב שש קבוצות של החלפת בתים: אחת בארץ, והיתר ייעודיות לאירופה וארצות הברית – מה שכמובן פחות רלוונטי לימים אלה - לסאבלטים ואפילו לשומרי כשרות. “הקבוצה להחלפות בארץ לא קמה ראשונה, כי חשבתי שישראלים לא אוהבים להחליף”, מספרת סטודנט, בת 46 מתל אביב, שעוסקת בתחום ההייטק.

ליאור (צילום: צילום פרטי)
ליאור (צילום: צילום פרטי)

“אני מחליפה הרבה בתים בעולם ורציתי לייצר עוד הזדמנויות. חשבתי שזה מיזם ציוני להביא אנשים לארץ כך שיראו את הזווית של המקומיים. אני מאמינה מאוד בגישה של להחליף ולחוות את הדברים כמו מקומי. במלונות הכל נורא סטרילי, וזה מתחבר לי לעבודה. בהחלפות בתים, אני מגיעה למקומות שלא הייתי מגיעה אליהם אחרת - לכפר נידח על הר בספרד, או כפר מרוחק בתאילנד. הקבוצה הישראלית ‘החלפת בתים ישראל’ נתנה בקורונה קפיצה גדולה של מאות מצטרפים חדשים, וחבר הביא חבר. אנשים הבינו שצריך לחפש אפשרויות בארץ. היעדים הנפוצים הם אזור הצפון ואילת”.

“בהחלפות הבתים גילינו שיש אנשים נחמדים מאוד, כולם מסבירי פנים, ואפשר לשתף פעולה עם כל אחד, וזה הדבר הכי כיפי”, מסכם מידן. “אנשים משאירים דפים עם מסלולים, המלצות, מסעדות, הופעות ואירועים, מה מתאים לילדים וכו’. אנשים יוצאים מעורם כדי לעזור זה לזה, וזו ממש קהילה תומכת ועוזרת, שזה מקסים לכל הדעות”.