בית המשפט העליון יקיים היום דיון בעתירתה של תנועת המחאה "קריים מיניסטר" להוצאת צו על תנאי נגד השימוש המשטרתי במכת"זיות כלפי המפגינים מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים.

באמצעות עו"ד גונן בן יצחק, העותרים דורשים מהמשטרה לחשוף לציבור מהו נוהל השימוש במכת"זית ומהם הקריטריונים המתירים שימוש במכת"זית כלפי מפגינים. 

לדברי העותרים, הפעלת מכת"זיות עד כה בהפגנות בבלפור נעשתה בניגוד חמור לנוהל הפנימי הקיים במשטרה. עם הדוגמאות המובאות בעתירה נמנות ירי מטווח קצר, ירי לכיוון אנשים שישבו סמוך לחומות אבן ושורה של מקרים מסוכנים נוספים שתועדו.

אלפים בהפגנה בבלפור (צילום: הדגלים השחורים)

"בית המשפט מתבקש להורות כי עד קבלת החלטה בעתירה תימנע משטרת ישראל משימוש בתותח מים לצורך פיזור הפגנות", נכתב בעתירה, "השימוש הוא בלתי־מידתי ובלתי־חוקתי של כלי מסוכן ביותר. על אף העובדה שמשטרת ישראל יודעת כי השימוש בתותח המים, בייחוד מטווח קרוב, יכול להביא לפגיעות בנפש ואף למוות, היא מפעילה את התותח נגד המפגינים".

עו"ד בן יצחק מסר לקראת הדיון: "מעל השימוש במכת"זית נגד מפגינות ומפגינים בבלפור מתנוסס דגל שחור כהה. זה הזמן לדרוש מהמשטרה קריטריונים ברורים בנוגע להיתר לשימוש בכלי המסוכן הזה, לוודא שזה המוצא האחרון בהחלט ולהפקיע את שיקול הדעת ממפקדים שעסוקים באודישן לתפקיד הבא שלהם אצל השר לביטחון בלפור".