סערת אומן לא נגמרת: שר הפנים האוקראיני ארסן ארקוב הודיע היום (שני) כי כ-3,000 חסידים בלבד יוכלו להגיע לחגיגות ראש השנה באומן. 

"על פי הערכות שונות, מדי שנה באו 30-40 אלף איש לאומן כדי לחגוג את השנה היהודית החדשה, אך השנה, בשל המגיפה העולמית, רק כ-3,000 איש יבקרו בעיר", אמר ארקוב והוסיף: "כל המתפללים שייכנסו למדינה תחת ההגבלות שהטילה הממשלה יעברו בדיקות גילוי קורונה". 

לדבריו, בזמן החג עצמו יאכפו הגבלות שונות ברחבי אומן. "אנו מבינים את הסיכון שבחגיגות, יחידות משרד הפנים יוודאו שהחוק, הסדר והביטחון ייאכפו ברחובות אומן. נעשה כמיטב יכולתנו להבטיח שהאירועים יעברו ברוגע ובביטחה". 

ישראלי תקוע בנמל תעופה באוקראינה. צילום: אלי דובדבני

כזכור, בשבוע שעבר הוקם צוות שרים בראשות השר זאב אלקין שיבחן את האפשרות למתווה נסיעה לאומן, תחת הגבלות מחמירות של הרשויות באוקראינה. זאת, אחרי שעשרות ישראלים עוכבו במשך שעות בשדות התעופה במדינה ושוחררו רק בהתערבות גורמים מדיניים.

הצוות, שהוקם בתיאום עם שר הבריאות אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' גמזו, כולל את שר החוץ גבי אשכנזי, שר הפנים אריה דרעי ושר המדע יזהר שי.

בשבועות האחרונים נרשמה עלייה במקרי האנטישמיות באומן. כך סיפר יהודי תושב המקום ל"מעריב": "אני באומן כבר כמה שנים טובות ולא פגשתי הרבה מקרים של גילויי שנאה למעט מקרים בודדים, אבל כבר פעמיים בימים האחרונים צעקו לי ולעוד יהודי ברוסית 'תלך מכאן, אתה וכל היהודים מפיצי מחלות. למה הגעתם לפה', וזה לא אדם בודד, אלה קבוצות של אנשים".

לדבריו, "הרשע הזה גמזו וחבר מרעיו, כולל העומד בראשו, לא מבינים לרגע מה הם עושים ליחס בין הגויים ליהודים באוקראינה שגם ככה עמד על כרעי התרנגולת, והם יותר ויותר מתחילים להראות את השנאה שלהם".