בשיחה שערך הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, סיפר חבר מועצת העיר ביתר עילית, עו"ד מנחם זיידה על תחושות הציבור החרדי בעקבות ההחלטה להטיל סגר לילי על הערים האדומות ולסגור את מוסדות החינוך ותקף בדבריו את השוטרים המתשאלים במחסומים. "אם הילד שלי ידע פחות תורה דורות העתיד ייפגעו - אם הילד שלי יאכל וופלה פחות לא קרה שום דבר", אמר והוסיף: "אני חושב שזאת התעללות אם אדם חופשי מסתובב ושואלים אותו למה אתה מסתובב".

איך זה נראה בשטח? יש כבר מחסומים, שוטרים שעומדים בכניסה לעיר?
"אחד הדברים שמאוד מפריעים לי, ורציתי לעלות לשידור כדי לומר את זה לעם ישראל: החרדים, החילונים האלו והאלו - אנחנו עם אחד. אנחנו אמורים להסתכל על כל הסיפור הזה בראייה אחת וזה לא קורה. זה לא קורה כיון שלצערי ישנם דברים שאצל הציבור החרדי הם מספר אחד, ואצל ציבורים אחרים הם אפס. הנושא של לימוד התורה - הציבור החרדי רואה את זה כהמשכיות ולצערי יש אנשים שמסוגלים להחליט ברגע אחד לסגור מוסדות לימוד, אחרי זה נראה מה יקרה עם המסעדות והבילויים".

הכותרות הראשיות בעיתונים מדברות על זה שבתי הספר ייסגרו במהלך כל חגי תשרי. לא עושים כאן אבחנה בין ישיבות לבתי ספר של חילונים.
"לצערי זאת ההחלטה. בגלל שבעיניי בילויים ומסעדות זה פחות חשוב מלימוד תורה. אני רואה את לימוד התורה כדבר יסודי. אני חושב שאם הילד שלי ידע פחות תורה דורות העתיד ייפגעו - אם הילד שלי יאכל וופלה פחות לא קרה שום דבר. ההסתכלות שלנו על העולם וההסתכלות של אנשים אחרים על העולם היא בפער של תהום".

כל הישובים בישראל אמורים לשלם מחיר מאוד גבוה כנראה בראש השנה וכיפור בגלל הסירוב שלכם להיצבע בצבע פוליטי או לקבל את הכתם הזה של סגר. אין ברירה.
"מה שאתה עשית עכשיו, למעשה עשו גם במקומות אחרים, יש את הנגיף, אז אני אגיד שהראשון שהביא את זה מהפיראט האדום. ההתנהגות הזאת להכות בכל הציבור, אז אתה אומר שהחרדים אשמים, ואני אגיד אתם".

אני שואל האם בגלל הסירוב שלכם והפעלת הלחץ הפוליטי - כל עם ישראל יצטרך לשלם מחיר בחגים?
"הסירוב הוא מראייה שונה. אתמול מישהו שלח לי סרטון שהיה איזה רופא בלניאדו, ד"ר שחר ועוד כמות גדולה של רופאים שאומרים שהסגר הזה הוא לא אפקטיבי. בשוודיה אין גל שני בגלל שלא עשו את הסגרים.  אני לא מומחה ברפואה אני מתחום המשפטים, אני רק אומר שיש רופאים שחושבים אחרת. הממשלה נמצאת בסיטואציה שהיא צריכה לבחור בין הרע יותר לרע פחות. אנחנו בסיטואציה מורכבת, אני מסכים. הסיבה שמעדיפים לסגור מוסדות חינוך זה בגלל שאין ערך לתורה. היה צדיק בנתיבות שבאו לשאול אותו לגבי פעולה, אמרו לו שזה יהיה בשעה 14, הוא ביקש שזה לא יהיה ב־14 כי זה יפגע בישיבות".

קורונה - פעילות המשטרה בערים חרדיות במהלך ימי הסגר. צילום: דוברות המשטרה

אתה חושב שראש הממשלה, הפרופ' רוני גמזו, שר הביטחון וכל מי שמנהל את האירוע, יש להם משהו אישי נגד תלמידי ישיבה ובגלל זה רוצים לסגור אותן?
"לא אמרתי משהו אישי. דיברתי על כך שמסעדות ובילויים לא סוגרים, וסוגרים בתי חינוך שמלמדים תורה זאת הסתכלות שונה - אנחנו רואים את התורה לפני הוופלים. אנחנו מעדיפים שייסגרו מסעדות ולא את התורה. אנחנו רואים את העולם שונה".

אין לך מושג כמה בתי ספר חילוניים ממלכתיים נסגרו. לאף אחד אין שום דבר נגד תלמידי ישיבה.
"אמרתי שלא מבינים את החשיבות".

מבינים את החשיבות, וגם את החשיבות של בריאות הציבור. מי לא מבין את החשיבות? ראש הממשלה שמחובר אליכם כבר הרבה מאוד זמן?
"אתה מנסה למקד אותי לדבר על אנשים ספציפית, אישית".

הוא זה שקיבל את ההחלטה.
"כשאתה מדבר בתקשורת אתה מדבר לציבור. אני מדבר לציבור. הציבור הוא זה שמשפיע על המנהיגים". 

אתה מפנה אצבע מאשימה מאוד קשה ואתה לא אומר מי אשם. מי קיבל את ההחלטה שבעיניך לא מבינה את חשיבות לימוד התורה?
"כשאני מצביע אני לא מצביע לאיש ספציפי. לדעתי יש ציבור גדול שמבין את החשיבות וצריך לתת לזה ביטוי גדול יותר בתקשורת. יש פה שרשרת שגורמת לכך, לדעתי שורש הבעיה זה לא מי היה הראשון להדביק אלא מה חשוב יותר - בילויים או לימוד תורה".

תאר לנו מה קורה בעיר שלכם עכשיו? יש שינוי או היערכות לקראת 7 בערב?
"ראשי המועצות הכריזו שהם לא ישתפו פעולה עם הסגר. אנחנו נראה איך זה יתבצע באמת. זה כבר עניינים טכניים זה כבר פחות חשוב".

לא תשתפו פעולה גם עם הסגר הלילי?
"אני לא ראש המועצה. אני אישית לא אשתף פעולה".

מה זה אומר?
"בסופו של יום המשטרה עושה מה שהיא מבינה, היא מביאה שוטר, מעמידה אותו בכניסה לעיר ומתחילה להתעלל באזרח אזרח ולחקור אותו".

להתעלל?
"אני חושב שזאת התעללות כן, אני רואה את זה כך".

כששוטר מתשאל אזרח זה נקרא להתעלל?
"כן. אם אדם חופשי מסתובב ושואלים אותו למה אתה מסתובב".

כשהמדינה החליטה על סגר זאת התעללות?
"לא נקרא לזה התעללות. זה לא נעים".

איך אתה מתכוון לא להתייחס להחלטות הממשלה? לשוטרים?
"אני אזרח שומר חוק, אבל אני גר במדינה שעדיין מותר לי להתלונן על מעשה מסוים".

אמרת שלא תקיים את ההחלטות.
"לא אמרתי שלא אקיים אלא שלא אשתף פעולה עם המשטרה".

אתה אומר לבני המשפחה שלך לא לשתף פעולה?
"אני אומר להם לא לעבור על החוק, אבל מצד שני אני אומר להם שזכותם לומר את דעתם ולהתרעם".