איראן החלה לבנות אתר ב"לב ההרים" ליד אתר הגרעין בנתנז, לייצור צנטריפוגות מתקדמות, כך אמר היום (שלישי) בכיר בפרויקט הגרעין האיראני. עוד אמר כי על פי התכנון, צפויות הצנטריפוגות החדשות להחליף את אלו שנפגעו בשריפה באתר הגרעין בחודש יולי.

לאחר אותה שריפה פורסמה בטהרן הודעה לפיה היא נגרמה כתוצאה מחבלה מכוונת והביאה לנזק משמעותי, אשר צפוי לעכב את פיתוח הצנטריפוגות להעשרת האורניום. "בשל החבלה, הוחלט על הקמת אתר בעל צנטריפוגות חדישות, גדולות ומקיפות הרבה יותר מכל הבחינות, בלב ההרים ליד נתנז. העבודה כמובן החלה", אמר עלי אכבר סאלחי, לפי הטלוויזיה המקומית.

הפיצוץ בכור בנתנז. צילום: רשתות ערביות

נתנז היא מרכז חשוב בפרויקט הגרעין האיראני, אשר על פי טהרן נועד למטרות שלום. מומחי מודיעין מערביים והסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית מאמינים כי איראן מפעילה גם פרויקט גרעין חשאי, המתואם עם זה האזרחי, הפועל ברצף מאז 2003. בטהרן דוחים את הטענות כי ניסו אי פעם להשיג נשק גרעיני. אתר העשרת האורניום בנתנז, אשר נמצא ברובו מתחת לאדמה, הוא אחד מכמה אתרי גרעין איראניים אשר מאפשרים גישה לפקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית ואנשי האו"ם.

כזכור, מצויות איראן וארה"ב במתיחות גדולה מאז נסוגה האחרונה מהסכם הגרעין עם איראן בשנת 2018. הנשיא טראמפ נסוג מהתכנית לאחר שקודמו, ברק אובמה, חתם עליה בשנת 2015 ונועדה לעכב את הרפובליקה האסלאמית בדרך להשגת נשק גרעיני. מאז הנסיגה מהסכם הגרעין מפעיל ממשל טראמפ שורת סנקציות חריפה נגד איראן, במסגרת התכנית "לחץ מרבי".