קבוצה של 27 חברי כנסת מסיעות הרשימה המשותפת, הליכוד, כחול לבן, יש עתיד-תל"ם, יהדות התורה, מרצ והעבודה הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק חלוקת מסכות חד פעמיות חינם לכל אזרח. מטרת הצעת החוק היא לחסוך לציבור את הוצאות רכישת המסכות בתקופות בהן קיימת חובה חוקית לעטות מסכות כאמצעי התמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה ועל מנת לשמור על בריאות  הציבור.

בתקופת תוקפו של החוק תפעל הממשלה לחלוקת מסכות ללא עלות לציבור בנקודות חלוקה עבור כל מי שיבקש אותן בהתאם לתנאים שייקבעו בתקנות. שר הבריאות יהיה המונה על ביצוע חוק זה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "משבר מגפת הקורונה, שנמשך כבר חודשים רבים, מחייב את הציבור בשורה של הגבלות, להן יש השלכות חברתיות וכלכליות משמעותיות. מרבית הפגיעה הכלכלית נגרמת עקב ירידה בשיעור הפעילות במשק המחויבת עקב הצורך בריחוק חברתי, אך לא מעט אנשים נאלצים גם להרחיב את הוצאותיהם כדי להגן על בריאתם ובריאות הקרובים אליהם".

עאידה תומא סלימאן. עומדת מאחורי היוזמה (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
עאידה תומא סלימאן. עומדת מאחורי היוזמה (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

עוד נכתב כי "ישנו קונצנזוס מדעי ברחבי העולם לפי עטיית מסכות, ובייחוד בחללים סגורים, היא אחד הצעדים המרכזיים בעזרתם הציבור יכול להתמודד עם התפשטות הנגיף. מדינת ישראל פועלת לפי היגיון זה ואף קובעה חובה לעטות מסיכות בציבור"?

מוצע על כן כי כל עוד תהיה חובה לעטות מסכה על פי דין מדינת ישראל תפעל לחלוקת מסכות חד פעמיות בחינם לכל מי שמבקש אותן בנקודות חלוקה, ששר הבריאות ייקבע בתקנות. "הצעת חוק זו תסייע לציבורים רבים עם ההוצאות הכרוכות ברכישת מסכות ותחסוך למשפחות רבות הוצאה של מאות שקלים בחודש", אומרים המציעים, "ולא פחות חשוב מכך, חלוקת המסכות על ידי המדינה תראה כי המדינה לו קחת אחריות ברורה על המגבלות שהיא מציבה על האזרחים ותסייע ביצירת סולדיריות חברתית במאבק בנגיף".

את הצעת החוק יזמה ח"כ אעידה תומא סלימאן וחברו אליה, מלבד ח"כים ברשימה המשותפת, גם ח"כ מיכל שיר (ליכוד), מיקי לוי, מאיר כהן ובועז טופורובסקי ואורלי פרומן  (יש עתיד–תל"ם), ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ויאיר גולן (מרצ), משה גפני, יעקב אשר וישראל אייכלר (יהדות התורה), מרב מיכאלי (עבודה) ואחרים.

בני גנץ ורוני גמזו בסיור במפקדת הקורונה (צילום: גרגורי באדו / לע"מ)