בין אם הפודקאסט עוסק במדע, אקטואליה או תרבות – סביר להניח שלא תישארו להאזין אפילו רגע, אם תרגישו שאינכם מתחברים למגיש שלו. זה טבעי, ממש כמו לשנוא קורס באוניברסיטה רק בגלל המרצה או לוותר על סרט שמככב בו שחקן שאתם פחות אוהבים.

בפודקאסטים, זה מעט שונה: ישנם כאלה שהמגיש הינו יחיד והוא מגיש את כל הפרקים, יש את אלה המורכבים מצוות וכל פרק מוגש ע"י אחד מהם, ויש את אלה שצמד דוברים מגיש אותם מיומם הראשון. 

אותו צמד יכול להיות אחים, חברות או קולגות – אבל כמעט ברוב המקרים הם יהיו רק שניהם שם. שני מיקרופונים בחדר. בלי אורחים וללא הסחות דעת. רק הם והשיח ביניהם, אשר יכול לגרום למאזין להתמכר ולהרגיש כאילו הוא יושב ממש איתם באולפן, או שמא לשעמם, לבאס וליצור ניכור. בתוך כך, בחרתי את שלושת הזוגות שהצליחו בעיניי לייצר דינמיקה זוגית מהנה, ממכרת וכזו שלא כדאי להחמיץ.

"בואי נדבר רצח" / שלי שמורק וקרן סיאורדיה

רצח, שוד, אונס, חטיפה – לא, אני לא מנסה להפחיד אתכם, אלה פשוט הנושאים בהן עוסק אחד הפודקאסטים המושמעים בארץ, ובאופן מפתיע – או שלא – מוגש על ידי שתי נשים.

הכירו את שלי שמורק וקרן סיאורדיה. מדי שבוע הן נפגשות בשביל לפרק (אולי זה לא המינוח המתאים בקונוטציה הזו) סיפור פשע אמיתי שהתרחש בארץ או בעולם ומגוללות אותו בפירוט וביסודיות. הפורמט פשוט: בכל פעם אחת מהן מביאה קייס מעניין, ומנתחת אותו לאוזני השנייה, שלא מכירה את הסיפור מראש, ומתוודעת לו יחד איתנו, המאזינים.

נכון, מאוד קשה לשבש נושא כה מעניין כמו פשע – שכן הוא לכשעצמו רווי בכל המסתורין והמתח הדרושים בשביל להשאיר אותנו דרוכים, אך זו לא הסיבה לבדה שכבר ארבע שנים "בואי נדבר רצח" מצליח כל כך. השתיים מצליחות לקפץ בין רצינות להומור באופן אלגנטי למדי, הן אותנטיות ולא מתביישות גם למתוח ביקורת או להעביר מסר כשצריך, ויחד מייצרות תמהיל שלא מותיר ברירה אלה להתמכר אליו. אגב, שילוב של קטעי סאונד במהלך הפרק (מחקירות לדוגמה) עשוי לשפר את המקצועיות של הפודקאסט אף יותר. טיפ קטן – אל תשמעו אותו לפני השינה...

בואי נדבר רצח (צילום: בועז שבו ברגר)
בואי נדבר רצח (צילום: בועז שבו ברגר)

"מה יש בזה" / קובי מלמד ואלעד יצחקיאן

הפודקאסט של קובי מלמד ואלעד יצחקיאן הוא ההוכחה המוחלטת לכך שפודקאסט טוב לא חייב להחזיק בנושא יוצא דופן, אג'נדה מעוררת השראה או אורחים מדופלמים. המתכון להצלחה נשען ברובו על כישרונו וכושר ביטויו של המגיש. ובמקרה של "מה יש בזה" – הכפילו את הכישרון פי שניים.

כבר שנתיים וחצי שמלמד ויצחקיאן מספרים אחד לשני סיפורים מופרכים, אך אמיתיים, שקרו בעולם וחולשים כמעט על כל תחום אפשרי בגלקסיה. בדומה ל"בואי נדבר רצח", גם כאן – האחד מספר לשני תקרית כלשהי מבלי שהשני יודע עליה מראש, מה שמבעיר את השיח וגורם להזדהות בקרב המאזינים, כאשר כל השאלות המעניינות נשאלות.

סוד הקסם של "מה יש בזה", שכבר הוכתר כפודקאסט השנה בתחום הקומדיה לשנת 2019, הוא שהוא מצחיק. בשונה מסרט, תכנית טלוויזיה או מופע – בפודקאסט קשה מאוד לעשות זאת, שכן בסופו של דבר מדובר בתוכן אודיו, נטול כל ויזואליה, הבעות פנים או תנועות ידיים – לכן, אתגר ההומור הופך כמעט בלתי אפשרי. כאן, נכנסים לתמונה מלמד ויצחקיאן: השיח ביניהם קופצני, תזזיתי, מהיר וחד – הם וורבלים להפליא ומדברים יחד בהרמוניה נהדרת. וכשכך, סביר להניח שגם אם היו מדברים על היסטוריית העם היבוסי – היו מצליחים לשעשע ולבדר את המאזינים. שריינו לעצמכם חצי שעה פנויה ונסיעה משעממת בפקקים, ההנאה מובטחת.

מה יש בזה (צילום: ליאו קאט)
מה יש בזה (צילום: ליאו קאט)

"טוקי סטייל" / קארין ארד ושחר כהן ("וואלה!")

כשתאזינו לפרק אחד של "טוקי סטייל" קיים סיכוי שתצחקו, תתחברו ותגבירו את הווליום - אך ייתכן מאוד שתשנאו אותי על ההמלצה ותנטשו את עולם הפודקאסטים. אגב, מבלי להכיר את קארין ארד ושחר כהן, מגישיו, אני בטוחה שהם לגמרי יחיו עם זה בשלום. 

למעשה, מספיקה האזנה לפרק או שניים כדי להבין את הטיפוסים: קארין ארד, עיתונאית ב"וואלה!" ושחר כהן, מדברים אחת לשבוע על סקס ויחסים. אם אי פעם חיפשתם פודקאסט כזה בעברית, ודאי גיליתם שההיצע מצומצם עד לא קיים – ובתוך כך, הופכים ארד וכהן את "טוקי סטייל" לפנינה נחוצה, אך כזו שלא נבלעת בגרון בקלות, מכורח הנסיבות, וכזו שלא תרצו להאזין לה ליד ההורים או הילד. 

הם מצחיקים, הם בוטים והם מדגם די מייצג לקשר הדוק בין אישה סטרייטית לבחור גיי – שאוהבים זו את זה מספיק כדי לצחוק, לחקור ולעתים גם להביך את השני, תוך שהם חולשים על שלל נושאים: החל מחיי המין שלהם, דרך פרשיות בידור הזויות בביצה הישראלית ועד מתיחת ביקורת רצינית ונוקבת על הלכי רוח במדינה. תנו להם צ'אנס, אם תאהבו – תהפכו להיות גרופים מושבעים ואם לא, יש עוד הרבה הסכתים בספוטיפיי. מה שבטוח – לא תוכלו להישאר אדישים אליהם, ובימינו – זה חתיכת הישג.

Listen to "קנייה ווסט, בני ברוכים ואסיף אלקיים - כך תתמודדו עם בן זוג מביך" on Spreaker.