ישיבת סיעת הליכוד התכנסה הערב (רביעי) בשעה 19:00 באולם ירושלים, ועסקה ב"התנהלות המשטרה והפרקליטות" לאחר לאור התחקיר שפרסם השבוע עמית סגל בחדשות 12 אודות חשד לטיוח בחקירת תיק 2000. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר הצהרה לתקשורת בפתח הישיבה.

ב"הארץ" דווח הערב כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מקיים דיונים פנימיים בנושא הנבצרות של רה"מ בעקבות האירועים האחרונים, זאת בניגוד לדברים שאמר בשבוע שעבר בוועידת המשפט, כי נתניהו לא יצטרך לצאת לנבצרות. עם זאת, מטעמו של מנדלבליט יצאה הודעת הכחשה: "במענה לפניות אנו מבהירים, כי עמדתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיית הנבצרות, כפי שנמסרה לבג"ץ וכפי שנמסרה רק לפני מספר ימים בנאום היועמ"ש בטקס פתיחת שנת המשפט - בעינה עומדת. מעבר לכך לא נתייחס לדיונים פנימיים וכל פרסום בעניין זה הוא באחריות המפרסם בלבד".

בהסכם הקואליציוני נכתב כי במקרה ו"חדל ראש הממשלה בממשלת חילופים לכהן בתפקידו בתקופה שעד מועד החילופים, יראו את הממשלה כאילו התפטרה, ויחולו לעניין כהונת הממשלה וראש הממשלה". כלומר, יציאת נתניהו לנבצרות תגרור בהכרח הליכה לבחירות. בני גנץ יישא הערב הצהרה לתקשורת בפתח ישיבה של שרי כחול לבן.

נתניהו על הסגר בערים האדומות (לשכת רה"מ)

"אני מגיע לכאן מהתייעצויות בנוגע למלחמה שלנו בקורונה. יש לנו שתי משימות על - הכלכלה והבריאות. אתמול פעלנו בעניין הערים האדומות - המטרה שלנו להפוך אותן לירוקות. מכאן אני בדרך לאשר עוד תוכנית סיוע ותשמעו על כך בקרוב. ביום ראשון אצא לוושינגטון לחתום על הסכם שלום היסטורי עם האמירויות - שלום תמורת שלום. עבדתי עליו במשך שנים, והרגע הזה מגיע. אני מעריך שמדינות נוספות יתווספו לשלום", פתח נתניהו את דבריו, בטרם התייחס לענייניו המשפטיים.

"רבים דיברו איתי על מה שנחשף השבוע, כולנו ראינו את הגילויים המטלטלים על טיוח חקירות שיבוש חקירות. אתמול גילינו איך כיבו חקירה שמטרתה לבדוק את האמצעים הפסולים להגיע לניר חפץ כעד מדינה. מח"ש רצו לבדוק, והפרקליטות סגרה את התיק. חוקר שעבד נגדי היה בניגוד עניינים קשים כי היה בזוגיות עם ג'ודי והיא יריבה שלי ושל אשתי. גם כאן מח"ש רצו לחקור ובפרקליטות רצו לסגור את התיק. אזרח נהרג באום אל חיראן והוגדר כמחבל. הפרקליטות סגרה את החקירה. זה לא בגלל שיקולי אכיפת החוק. יש דברים לא ראויים, לא בסדר, שנעשים בתוך החקירות הללו. משום כך לא רצו לחקור את הטענות. למברגר כתב במייל אני לא רואה מצב שמח"ש נכנס לתיק 2000 מסיבות ברורות", המשיך.

"שי ניצן כתב על אום אל חיראן, המפכ"ל פעל באופן שערורייתי אבל יש אינטרסים של המדינה שצריך לשמור. ברור שיש כאן החלטות פוליטיות שהתקבלו המשטרה והפרקליטות והכל כדי להפיל את עבדכם, ראש ממשלה מהימין. אי אפשר שלא להזדעזע. את ההתנהלות הזו חייבים לחקור. אבל מי יחקור? המפכ"ל ששומר על החוקר? הפרקליט ששומר על המפכ"ל היועמ"ש? האם ייתכן שהיועמ"ש לא הכיר את ההתנהלות הזו ולא אישר אותה? אתן לכם הערכה זהירה - הוא לא יחקור. אין מנוס מחקירה אמיתית, אזרחי ישראל רוצים חקירה אמיתית. אין דרך לטייח את זה יותר", סיים נתניהו.

גנץ תוקף את נתניהו

בתגובה לדבריו, אמרר שר הביטחון, בני גנץ, בפתח ישיבת סיעת ״כחול לבן״: ״יש לנו מסר ברור וחד לכל מי שעוסק באכיפת החוק במדינת ישראל: זיקפו קומה, אל תיראו ואל תחששו", והוסיף: "מתקפות חריפות מצד השלטון נגד מערכת אכיפת החוק הן סכנה לדמוקרטיה הישראלית. זו לא ביקורת לגיטימית ואין בה אלא ניסיון לרסק ולפרק". עוד הדגיש שר הביטחון: "לא הכל פוליטי – לא הכל אישי", והצהיר: "נעמוד כולנו כחומה בצורה וניתן גב למערכת המשפט״.

גם ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, אמר בתגובה להצהרת ראש הממשלה בפתח ישיבת סיעת הליכוד: ״אחרי הצהרתו המטורפת של ראש הממשלה שקורא לחקירה עצמאית על הפרקליטות, כחול לבן לא יכולים להישאר בממשלה ההרסנית הזו. נתניהו דוהר לביטול הדמוקרטיה בישראל. הם לא יכולים להמשיך לתת לזה יד״.

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם התייחסות לטענותיו של נתניהו: "הטענה כאילו פרקליטות המדינה קבעה אי פעם כי מדובר ב"מחבל" היא אפוא טענת כזב. היועץ המשפטי לממשלה דוחה בתוקף טענה זו, ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה. לאירוע הטרגי באום אל חיראן ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה. טענות כאמור הן שקר וכזב, המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".

גם הפרקליטות פרסמה אמש תגובה מפורטת לטענותיו של נתניהו, אותן כינתה "לא נכונות". "דבר לא "נקבר". המייל שצוטט הוא חלק מהתכתבות בין פרקליט המדינה דאז לבין ראש מח"ש דאז בעניין ניסוח תגובה לפרסום תקשורתי. ההתייחסות לכך שהמפכ"ל "פעל באופן שערורייתי", נוגעת לכך שהמפכ"ל תקף בתקשורת את התנהלות מח"ש. היא חסרת כל קשר לשאלות המקצועיות בתיק, ובטח לא לשאלה האם מדובר בפיגוע או לא", נכתב.

כזכור, חשדות לטיוח מצד המשטרה והפרקליטות באשר לניגוד עניינים לכאורה מצד חוקר בכיר בתיקי נתניהו נחשפו שלשום בחדשות 12 על ידי העיתונאי עמית סגל. על פי הפרסום, בימים האחרונים גורמים במערכת החוק העבירו למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מעטפה "עבת כרס" ובה טענות על קשר אסור כביכול שהתרחש בין חוקר בכיר לשעבר במשטרה, רפ"ק אבי רוטנברג, וג'ודי שלום ניר מוזס. 

רוטנברג ניהל לפני מספר שנים את החקירה בנוגע לתיק המעונות נגד בני הזוג נתניהו ועל פי הנטען, הוא גם נחשף לחומר בתיק 2000, שעסק ביחסיו של ראש הממשלה עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, והסתיים כזכור בהגשת כתבי אישום. ג'ודי שלום ניר מוזס היא אחותו של מו"ל העיתון ואחת ממחזיקי המניות בעיתון. 

תיקי נתניהו (צילום: אבשלום ששוני,יונתן זינדל,רוני שוצר, פלאש 90)
תיקי נתניהו (צילום: אבשלום ששוני,יונתן זינדל,רוני שוצר, פלאש 90)

מהפרסום אמש עולה כי רוני ריטמן מפקד להב 433 באותו הזמן, מי שלימים יטען כי ראש הממשלה "תפר לו תיק" על הטרדות מיניות בגלל פרשת המעונות, ידע על הקשר בין החוקר הבכיר לאחותו של המו"ל אולם לא דיווח על כך למח"ש. בשלב מסוים במח"ש התוודעו לפרטי הפרשה וכאשר אורי כרמל ראש מח"ש דאז פנה לשי ניצן פרקליט המדינה בבקשה לקדם את הדברים "הוא נתקל בגרירת רגליים מצד בכירי הפרקליטות". על פי הנטען, הסיבה לסחבת הייתה חשש כי חקירה שכזו "תסייע לנתניהו במאבקו הציבורי".