כיצד ניתן לטפל בהתעלפויות תכופות של ילדה כבת 7, בעקבות נפילות או חבלות? כיצד ניתן לסייע למי שעבר אירוע מוחי וסובל ממגבלות תנועה בגפיים בעקבות כך, ומה יכולה להיות הסיבה לבעיות זיכרון ושגיאות כתיב בקרב אדם בן 73, שביקר אצל הנוירולוג, אך לא נמצאה לו שום בעיה? פרופ' רפי קרסו עונה למאזינים בתכניתו ב-103FM.

אני סבתא לנכדה מקסימה בת 7, ולתדהמתי בכל פעם שהיא נופלת או נחבלת, היא מתעלפת ומיד מתעוררת. האם יש סיבה לדאגה?
"לפעמים, מתוך כאב פתאומי או בהלה ממש גדולה, יש תגובה של מערכת העצבים שגורמת למצב שבו האדם מתעלף ומיד מתעורר. תופעה זו נקראת 'ואגאל סינקופה', ולא מדובר במצב מסוכן. אין סיבה לדאוג, תרימו לה את הרגליים למעלה, ובתוך כמה שניות היא תשוב לעצמה".

אני בת 67 ובשבועות האחרונים התברר שלחץ הדם שלי נחשב יחסית גבוה ועומד על 160/90. כיצד אוכל לטפל במצב?
"אנחנו בשאיפה שלחץ הדם יעמוד על 140/90, אבל אם לאחרונה בדקת את לחץ הדם שלך וראית שהוא יותר גבוה מזה, ייתכן שזהו ביטוי של לחץ נפשי מאוד גבוה. מעבר לזה, יכול להיות שמדדת את לחץ הדם מיד אחרי פעילות גופנית, ולכן הדבר משפיע על המספרים. אנחנו תמיד ממליצים למדוד את לחץ הדם בסביבה רגועה ושקטה, להיות רגועים כמה דקות, לשים את המכשיר על היד ולא להסתכל על המספרים הקופצים. מעבר לזה, כדאי לבדוק את לחץ הדם לפחות שלוש פעמים כי לפעמים בפעם הראשונה זה יותר גבוה, ואז זה קצת יורד. אני מציע שתעשי מעקב אחר הנתונים, ואם הם יישארו ככה תפני לרופאת המשפחה ובקשי לקבל כדור להורדת לחץ דם. יכול מאוד להיות שיבקשו ממך להתחיל בחצי כדור, ובהתאם למצב להגדיל את המינון לכדור שלם".

לפני כשמונה חודשים עבר אחי הגדול בן ה־74 אירוע מוחי, ומאז הוא לא מצליח להזיז כמו שצריך את יד ורגל ימין. איך אפשר לסייע לו לחזור לתפקד כרגיל?
"בתור התחלה, אני ממליץ לו לעשות פיזיותרפיה גם בבית, ולא רק פעם בשבוע בקופת החולים. עליו להתמיד בביצוע התרגילים והמשימות שנותנים לו בבית, ולזכור שכל שיפור בתנועה שהוא יצליח להשיג בארבעת החודשים הקרובים – זה כנראה עיקר מה שהוא יצליח להשיג. עם זאת, אף שאומרים ששיפור בתנועה אפשר לראות בתוך שנה מאז האירוע, לעתים גם אם עברה שנה מאז האירוע המוחי אפשר לראות עוד שיפור בתנועה, כמובן אם ממשיכים להתאמן".

האם אנשים בעלי סוג דם O חסינים יותר לנגיף קורונה?
"נתונים ראשוניים ממחקר שבוצע בסין מגלים כי אנשים בעלי סוג דם o נדבקים פחות בנגיף, ואלו שחלו בו התמודדו עם התופעות בצורה יותר קלה ופשוטה ביחס לאחרים. בו זמנית חשוב לזכור שיש גם יוצאים מהכלל, ולכן חשוב מאוד להמשיך לשמור על ההנחיות ולהישמר מהנגיף".

אני בן 73 ובחודשים האחרונים מרגיש שהזיכרון שלי נפגע. אני שוכח את השמות של הנכדים, מלאכת הכתיבה הופכת קשה יותר, ויש לי שגיאות כתיב. מעבר לזה, אני שוכח שמות גם של פוליטיקאים ואנשי תקשורת. הייתי אצל נוירולוג, אבל הוא טען שאין כלום והכל בסדר. מה דעתך?
"בגיל 70 יש תמיד ירידה בתפקודי המוח הגבוהים. צריך לדעת ולאבחן אם מדובר במה שאנחנו קוראים לו הפרעת זיכרון תלויית גיל, או שמדובר בדמנציה או בירידה שהיא מעבר לזה. מה שצריך לעשות זה לבדוק ברזל ואת תפקוד בלוטת המגן, וללכת לנוירולוג שיעשה לך בדיקה קוגניטיבית ויבדוק אם יש או אין פגיעה. חלק מהתהליך הוא לדוגמה לשאול אדם כמה זה 100 פחות 7 ופחות 7 והלאה.

כך אני יכול לבדוק גם את הזיכרון וגם את הריכוז שלו. לפעמים יש בדיקה שהיא מובנית, שמראה על הפרעה יותר קשה ולא על הפרעות קלות. יש לי רושם שאתה יותר בחרדה מאשר עם הפרעת זיכרון, וזה כשלעצמו גורם להפרעות בריכוז. צריך להבדיל בין זה לבין הפרעות בזיכרון. הרבה פעמים בגיל 70 פלוס אנחנו רואים צל הרים כהרים כשמדובר בהפרעת זיכרון, ולכולם בגיל הזה יש את התחושות הללו. מגיעים אליי בממוצע שלושה אנשים בחודש שבטוחים שיש להם אלצהיימר כי הם לא זוכרים כל מיני דברים.

אולי לאחד מתוך 30־40 שהגיעו אליי במהלך השנה יש הפרעה יותר רצינית. יכול מאוד להיות שהחרדה מהפרעת הזיכרון אצלך מפריעה לך לזכור. בנוסף, אני ממליץ לך לעשות בדיקת C.T של המוח, לראות אם יש סימני ניוון של חלק מהמוח, ללכת לנוירולוג ולהתחיל בטיפול. בו זמנית, כדאי לבדוק שאתה לא נמצא חלילה בחרדה או בדיכאון".