מאז ומתמיד חיפשו אנשים את הדרך להחזיר את הזמן לאחור, לשמר את הנעורים, לנצח את פגעי השנים או לכל הפחות לעכב את תהליכי ההזדקנות. המשאלה הזו, שמשותפת לרבים מאיתנו, זכתה למענה. ראשונים שזכו ליהנות מההתגשמות החלום היו ספורטאי ליגת ה־NBA, אחריהם הגיעו הסלבריטאים שכולם מכירים, ולאט־לאט הבשורה הגיעה גם אל פתחנו. עכשיו כולם יכולים לשנן את השם: קריותרפיה (Cryotherapy) לכל הגוף, או במילים אחרות: טיפול בקור.

יעילות הקריותרפיה לעיכוב תהליכי ההזדקנות, כמו גם המצאות רבות לפניה ששינו את העולם, התגלתה במקרה. כמו הוויאגרה, שהחלה את דרכה כתרופה לטיפול בלחץ דם אך מרגע שהתגלתה השפעתה על הזקפה הגברית השתנו לנצח חיי המין של גברים בגיל העמידה - כך גם הקריותרפיה. השיטה פותחה בסוף שנות ה־70 ביפן למטרה נטולת זוהר - טיפול בדלקות וכאבים במפרקים ובמערכת השרירים והשלד. תפקיד שאותו מילאה בהצלחה יתרה עד לפני עשור רק בארצות סקנדינביה, יפן ומזרח אירופה. בשנים האחרונות התפשטו יתרונות הטיפול בעולם כולו.

טיפולי קריותרפיה (צילום: יח''צ)
טיפולי קריותרפיה (צילום: יח''צ)

הקריותרפיה מתבצעת באמצעות מכשיר שנקרא קריוסאונה (סאונת קור), והשפעתה המיטבית על בריאות המטופלים חורגת מעבר להקלה על בעיות של כאבים במפרקים. למעשה היא גורמת להתחדשות הגוף ומשפרת את הבריאות הכללית, עד כדי כך שהמטופלים חשים שאף שהגיל הכרונולוגי לא השתנה, מבחינת התחושה הם מרגישים צעירים יותר. אבל זה לא הכל: הטיפול מסייע גם לחידוש העור. הוא גורם לגוף לשרוף מאות קלוריות ועוזר להוריד את הקילוגרמים העודפים האחרונים שמסרבים בעקשנות לרדת. מטופלים מדווחים גם כי הטיפול מסייע להם להעלמת הצלוליט.

בהתאם למטרה הראשונית של הטיפול, הוא גם מעלים דלקות ומפחית כאבים ועוזר להקלה בפציעות ספורט ואפילו לשפר את הביצועים הספורטיביים. כמו כן, הוא מחזק את מערכת החיסון ויעיל גם לטיפול במחלות אוטואימוניות, מיגרנות, אסתמה ובעיות הורמונלית. לא רק בהיבט הגופני הטיפול יעיל, גם בתחומי הרגש. מטופלים מדווחים שהוא הופך אותם למלאי אנרגיה, שמצב הרוח משתפר וכך גם המיקוד המנטלי, שהם מצליחים לישון טוב יותר בלילה, ויש אפילו דיווחים על שיפור באיכות חיי המין.

טיפולי קריותרפיה (צילום: יח''צ)
טיפולי קריותרפיה (צילום: יח''צ)

3 דקות ונצח

אז אחרי ההקדמה, הגיע הזמן להסביר מה מסתתר מאחורי הטיפול בעל השם המפוצץ ומה היא בעצם סאונת קור. יכול להיות שהדבר הראשון שקופץ לכם לראש הוא ששהייה בסאונת קור דומה לטבילה באגם קפוא או לטבילה באמבטיית קרח, כמו בסדנאות של הפעלולן ו"איש הקרח" ההולנדי וים הוף. אלא שמנגנוני הפעולה וההשפעות על הגוף שונים לחלוטין. הקריותרפיה בסאונת קור היא הליך קצר מאוד בעל אפקטיביות גבוהה ויעילות מוכחת, שאינו דורש הכנות מיוחדות, ובסיומו החזרה לשגרה מיידית.

השהייה בסאונת הקור מוגבלת לשלוש דקות בלבד, ונעשית בבגדים תחתונים, כפפות ונעליים מיוחדות, כאשר הצוואר והראש נמצאים מחוץ לתא. בזמן ההליך מוזרם לסאונת הקור אוויר קר ויבש, והטמפרטורה בתא יורדת במהירות. וכשאנחנו אומרים יורדת אנחנו מתכוונים יורדת, והרבה. תחזיקו חזק, כי הטמפרטורה בתא הקור בזמן ההליך היא מינוס 120 עד מינוס 190 מעלות (קראתם נכון, 120 עד 190 מעלות מתחת לאפס). לשם המחשה, הטמפרטורה הנמוכה ביותר שנמדדה אי־פעם בכדור הארץ הייתה 89.2 מעלות מתחת לאפס, וזה היה באנטרקטיקה, שם לא מתקיימים חיים.

אם כך, איך מתמודדים עם הקור? מתברר שבקלות. מאחר שהשהייה בסאונת הקור נמשכת רק 3 דקות, הקור היבש חודר לעומק של חצי מילימטר בלבד בשכבת העור החיצונית ואינו משפיע על הטמפרטורה הפנימית של הגוף. זאת גם הסיבה לכך שחרף הטמפרטורה הקיצונית, בסאונת הקור תחושת הקור אינה מאיימת ונוחה יחסית. בתום הטיפול ולאחר היציאה מהסאונה תחושת הקור נעלמת תוך דקות ספורות, והמטופלים חווים פרץ אנרגיה ותחושת אופוריה המלווה אותם שעות ארוכות אחר כך.

אז איך חשיפה לקור של 120־190 מעלות מתחת לאפס עוזרת לנו לעכב את תהליכי ההזדקנות והופכת אותנו לבריאים יותר? ההסבר המדעי פשוט ומסתכם במילה אחת: הומאוסטזיס. הומאוסטזיס הוא מצב שבו התנאים הפיזיקליים והכימיים השוררים בגוף נשמרים ברמה יציבה, שמתאימה לפעילותו המיטבית, למרות שינויים שחלים בסביבתו החיצונית.

כאשר אנחנו חולים או מתבגרים, הגוף מתקשה לשמור על הומאוסטזיס. תפקוד מערכות הגוף אינו אופטימלי, וישנה התפתחות מוגברת של תהליכים דלקתיים והצטברות רעלנים. החשיפה לקור הקיצוני מפעילה בעוצמה את תהליכי הוויסות, השיקום וההתחדשות של הגוף, מפחיתה תהליכים דלקתיים, מסלקת רעלנים ממחזור הדם, מגבירה את קצב ייצור הקולגן ומעודדת את קצב התחדשות התאים. והכל כדי להחזיר את הגוף להומאוסטזיס.

המכל של רונאלדו

נקודת המפנה שבה הפכה הקריותרפיה מטיפול נישתי לדלקות וכאבים במפרקים ובמערכת השרירים והשלד - לטיפול המועדף על ידוענים, ספורטאי־על ושוחרי הבריאות והנעורים בכל העולם, וככזה שנמצא בחוד החנית של המאבק בתהליכי ההזדקנות ושמירת הבריאות - הייתה בשנת 2009. בשנה זו הגיעו סאונות הקור הראשונות לארצות הברית ואומצו על ידי קבוצות ה־NBA, בין היתר על ידי לברון ג'יימס וקובי בראיינט. מדווחים שקבוצת הניו יורק ניקס מחזיקה בכמה מכלי סאונת קור כדי שישמשו את הספורטאים שלה.

לברון ג'יימס (צילום: AFP)
לברון ג'יימס (צילום: AFP)

גם שחקני הכדורגל גילו את נפלאות הקריותרפיה. כריסטיאנו רונאלדו, מטובי הכדורגלנים בכל הזמנים, ידוע כמי שמתחזק את גופו באדיקות. גם כיום, אחרי שחצה מזמן את גיל 30, הוא שומר על כושר שיא לא מעט בזכות סאונת הקור שאותה רכש והציב בביתו. לדברי המומחים שבדקו אותו, גילו הגופני הוא כשל צעיר בן 23.

שגרירים נלהבים נוספים של השיטה הם הנסיך הארי, שלפי הדיווחים עבר טיפול בקור לפני החתונה שלו. גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקפיד להגיע לטיפולים. השחקן דניאל קרייג, השחיין מייקל פלפס והאצן יוסיין בולט גילו את נפלאות סאונת הקור, וגם קים קרדשיאן, הדוגמנית ג'יג'י חדיד, השחקנית ג'ניפר אניסטון והזמרת והשחקנית ג'ניפר לופז הן מחובבות השיטה. בתוכנית טלוויזיה ששודרה לאחרונה חשפה לופז כי לטיפולי הקריותרפיה בסאונת קור שאותם היא עוברת בקביעות, יש תפקיד מרכזי ביכולתה לפקח על המשקל, לשמור על עור רענן ולשמור על הבריאות והאנרגיה.

טוני רובינס, המנטור של שועי עולם, ידוע כמי שנמצא בחיפוש מתמיד אחר הטכנולוגיה שתעזור לו לשמור על הבריאות ותאפשר לו להמשיך לנהל אורח חיים תובעני. רובינס הפך בשנים האחרונות לחסיד נלהב של הקריותרפיה, ומספר כי הטיפולים שינו את חייו: "בעקבות טיפולי הקריותרפיה הגוף שלי עבר תהליך של התחדשות מוחלטת, הן ברמה הפיזית והן ברמה המנטלית", סיפר. "הכאבים והעייפות שליוו אותי נעלמו כלא היו, רמת האנרגיה שלי עלתה פלאים, והמיקוד המנטלי נמצא בשיא".

טיפול משלים לקריותרפיה בסאונת הקור הוא הקריופסיאל, טיפול מקומי בקור, שהפך ללהיט בעולם בזכות יעילותו בהעלמת קמטוטים, טיפול בעור הצוואר המידלדל ובפצעי אקנה. בדומה לקריותרפיה לכל הגוף, גם בקריותרפיה המקומית נעשה שימוש באוויר קר, בטמפרטורה סבירה של מינוס 130 מעלות פחות או יותר. הטיפול בעור הצוואר והפנים נמשך כ־10 דקות, והתוצאות מיידיות.

לאחרונה הגיעה סאונת הקור גם לישראל וקיבלה את אישור משרד הבריאות. בין המטופלים שקפאו ונהנו אפשר למצוא את המתעמלת האומנותית נטע ריבקין.

טיפולי קריותרפיה בסאונת קור אפשר לעשות ב־TimeFreeze, מרכז לטיפולי קריותרפיה, שנפתח ברחוב הברזל, ברמת החייל בתל אביב. 
לפרטים נוספים: 073-3850755, www.timefreeze.co.il