קבינט הקורונה ידון היום (חמישי) באפשרות להטיל סגר כללי במהלך החגים, תוך שקילת האפשרות להכליל את בתי המלון בהגבלות המחמירות. נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק התייחס לנושא והביע את דאגתו מפני העומד לבוא בתוכנית הקבינט עם יואב לימור ורוני דניאל ב-103FM.

קיימת אופציה של סגר בחגים, כולל על המלונות. איך נערכים לכזה דבר?
"בוא נתחיל עם האורחים שלנו. רוב המלונות הבטיחו לאורחים שיוכלו לבטל ללא עלות עד 24 שעות לפני ההגעה שלהם. כך פותרים ומורידים את הלחץ מהעניין הזה".

בלי שום עלות ביטול?
"זה הרעיון, אני מציע לאורחים שרוצים לבטל שיחשבו פעמיים".

זה חשוב. בעולם התעופה אנשים שביטלו או התבטלה להם הטיסה לא קיבלו החזרים, מקסימום הבטחה למימוש עתידי.
"אני יודע מהרבה מאוד מלונות שזה הדיבור, שיקבלו את הכסף חזרה. אני מציע לכל אחד מהאורחים שלנו שחושש או לא יודע לדבר עם המקום אצלו הזמין ולקבל תשובות ברורות. כי אין הנחיה של הענף, יש פה אלמנט שקשור לעסקה בין אורח למלון. אני אומר שלפי הידיעה שיש לי, רובם נותנים לבטל עד 24 שעות לפני ללא חיוב בכלל, וכך הכסף חוזר והכל בסדר".

ייתכן שלא אתה האיש שהרי אתה נוגע בדבר, אבל יש לכם מושג עד כמה בתי המלון הם מדגרה של קורונה, או שאין חשש?
"אנחנו יודעים כמה חולים יש במלונות ואנחנו מדברים על 0.01 אחוז של חולים שרובם מגיעים חולים. זה לא שהם נדבקים במלון, איך זה עובד? יש תו סגול מאוד פשוט. אנשים שומרים מרחק, העובדים לא מתקרבים אל האורחים כמעט, ניקיון החדרים מתבצע כשהאורח לא בחדר. אנחנו שומרים על הכללים ואנחנו לא מוותרים על שום דבר. המלונות זה אחד המקומות הבטוחים ביותר גם לאורחים וגם לעובדים, זה נכון שאני בעל אינטרס לומר דבר כזה אבל תבדקו - אלה נתונים, אנחנו יודעים בדיוק מה אחוז ההדבקה במלונות, יודעים הכל. לכן זה מאוד מצער חוסר הוודאות".

לדבריו, "לפתוח ולסגור מלון זה לא כמו לקשור אופניים לעמוד, לסגור מלון זה שבועיים ולפתוח מלון זה שבועיים במקרה הטוב אם יש לך עובדים. לקראת החגים המלונאים קנו ציוד ומזון בסכומים אדירים כדי לקבל את האורחים שלהם, ואז אנחנו צריכים להזכיר שלא כל המלונות, 35 אחוזים לא נפתחו עדיין - זה מספר מטורף. זה כמעט 150 מלונות שפועלים במרכזים שהגיעו אליהם תיירים כל הזמן - ירושלים, תל אביב, טבריה ונצרת שחטפה שם בצורה מטורפת ונתניה וחיפה. אנחנו מדברים על ערים שיש בהם מלונות שעדיין לא נפתחו וזה כאב אדיר".

זה נכון שיש ביטולים בהיקף של 30 אחוז?
"בכל פעם שיש הדלפה מהקבינט אנחנו חוטפים בהזמנות שלנו, כל פעם. לכן אני חושב שיהיה יותר אחראי לקחת את הסיפור של המלונות הצידה מוועדת הקורונה ולתת לשר התיירות ושר הבריאות לסכם ביניהם איך מפעילים את המלונות. עשינו את זה בעבר בהצלחה מאוד גדולה, מלונות שיסגרו עכשיו, אם יסגרו חס וחלילה כי זה לא יכול לקרות, יפתחו מחדש אולי בפסח כי אין להם שום סיבה לפתוח קודם".

בגלל החורף?
"בוודאי, הנזק לענף אם יהיה סגר בחגי תשרי יהיה נזק של כ-800 מיליון שקלים. אלה סכומים מטורפים, זה ענף שלאט לאט עומד על הרגליים. ראינו מה קרה באילת, העיר שהייתה עם 80 אחוז מובטלים וקיבלה 'בוסט' של חמצן לריאות כשהמלונות התחילו לפעול. כי כשהמלונות פעלו הגיעו אורחים, וכשהם הגיעו נהגי המלונות התחילו לעבוד והחנויות התחילו לעבוד".

ראינו את קצב ההתאוששות של אילת שהיה מאוד מהיר, אולי אפשר למשוך עוד במצב הזה?
"אני בהחלט מסכים שקצב ההתאוששות של אילת היה מהיר בזכות המלונות וזה קורה בעוד מקומות. זה ענף כלכלי וצריך להתייחס אליו כענף  שמעסיק 41 אלף עובדים ישירים, העסיק לפחות, ומעסיק עוד כ-120,000 עובדים עקיפים. המטרה של כל אחד ואחת מאיתנו היא להחזיר כמה שיותר עובדים לעבודה. אנחנו משק אחד וחברה אחת".

מובן לגמרי. אחד הדברים שאני מודה שטיפה צורמים לי, הוא שאני מאוד בעד שהענף יחזור במאה אחוז, זה ענף כלכלי ועסקי חשוב וגם לנפש, אבל המחירים. אני רואה מחירים מאילת, זה כאילו מנסים לסגור את נזקי הסגר, לא סביר.
"אני רוצה להסביר שהמחירים שלנו נגזרים מהעלויות ואני אומר שככל שאנשים יקדימו להזמין המחירים יהיו יותר זולים. אם מלונות באילת יקרים, תיסעו לירושלים או לתל אביב או לחיפה ולנצרת. יש היום מלונות שנותנים חדרים ב-99 שקלים ללילה, יש את כל מגוון המחירים".

איזה מלונות? משפחת חייק לא מארחת אנשים ב-99.
"אותך אני מארח בחינם".

לא יודע אם זה איום או הבטחה.
"איום. אני רק אומר דבר פשוט. בסופו של דבר אני לא מכיר אף מלון או מנהל מלון שרוצה לראות חדרים ריקים. אנחנו רוצים למלא את החדרים שלנו, וודאי בתקופת החגים, ואחרי מה שחטפנו כל השנה הזאת, השנה הנוראית הזאת. אנחנו עושים ככל שאפשר כדי לשמור על מחירים סבירים. העלויות מטורפות, כמו שיש יוקר מחיה לאזרחים יש יוקר מחיה לעסקים ולמלונות, אנחנו משלמים ארנונה מטורפת וחשמל ומים בצורה מטורפת. אנחנו משווים מחירים למדינות אחרות, הארנונה פה פי חמש מגרמניה, המים והחשמל ב-90 אחוז יותר יקרים ועלות העבודה יותר יקרה. שאלתם על הקורונה? אנחנו מוציאים המון כסף כדי להבטיח שהאורחים שלנו יישארו בריאים, שהחדרים יהיו נקיים והעובדים שלנו יהיה בריאים. אז כשמדברים על מחירים זה כואב אבל זה המצב. יש מקומות זולים יותר גם בענף המלונות בכל הארץ, תיסעו למקומות עם פחות לחץ, זה בסדר".

הבעיה היא לא כשיש אלטרנטיבות.
"אלטרנטיבות הן בתוך המלונות, אני לא קורא לנסוע למקומות אחרים. סעו למלונות, יש מלונות זולים יותר, חדר למשפחה עם שני ילדים עולה כך וכך? השאלה איזה חדר? אם זה עם ארוחת בוקר? יש המון שאלות. בסוף יתברר שזו הסוויטה המלכותית במלון. בזמן האירוויזיון ספגנו את אותם סיפורים. לוקחים מקרה קיצון והופכים אותו לתדמית של כל הענף. זה ענף הגון שרוצה לארח את האורחים שלו, רוצה לבנות מערכת יחסים נכונה עם האורחים הישראליים שלו".

ניצחון של הפועל בדרבי או פתיחת כל המלונות.
"תסגור את כל המדינה, תן את הדרבי. מכיוון שזה לא יקרה ומכיוון שאנחנו מדשדשים, הפועל מנוהלת כמו שמנוהלת היום המדינה וצריכים לראות אם אולי אפשר להביא בלם למדינה ואז יהיה בסדר".