יו"ר המרכז הרפואי אסותא, פרופ' שוקי שמר, שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן ב-103FM, והתייחס למצב התחלואה בקורונה בישראל ולסוגיית הסגר בחגים.

הסגר הלילי נכנס לתוקף בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

אתה מעורה במה שקורה מאחורי הקלעים, להבנתך - האם אנחנו הולכים לסגר מלא בחגים?
"ממש, ממש, ממש, אני באמת לא יודע. יש מתאר כזה והשאלה מה זה חגים? החגים עצמם? ערבי החג והחג עצמו? או מה שבין לבין כל חגי תשרי? כלומר ערב חג והיום שאחריו שהוא יום שבתון".

אתה היית מהמתנגדים הגדולים לסגר, מה אתה חושב היום? לא נוכל להימנע מסגר?
"אני חושב שלהכריז היום על סגר שהמשמעות שלו הוא לפחות שלושה שבועות, שאנחנו יודעים שאחרי הסגר נחזור לרמת הדבקה די דומה, זה דבר שהוא לא קרה בעולם המערבי והוא גם לא נכון. אני חושב שבהחלט צריך הגבלות מאוד הדוקות כבר היום, באותם מקומות שיש בהם התפרצויות, בערים אדומות, וחבל שפרויקט הרמזור של רוני, שהציג לפני כשלושה שבועות, לא פועל".

אתה מקורב מאוד לפרופ' גמזו, אתה חושב שהוא עשה טעות כשהוא לקח את זה על עצמו?
"ממש לא, אנחנו כולנו אנשי ציבור, קיבלנו תפקידים ומי שלוקח תפקיד צריך לדעת שהתפקיד קשה. הוא הופך להיות שליח ציבור ויכול להיתקל בהתנגדויות כאלו ואחרות, וזה בסדר מותר שיהיו חילוקי דעות ואתה צריך להמשיך בדרך ובמטרה ולתקן אם אתה עושה טעויות. בכל אחד מהתפקידים שלנו אין לנו דרך צרופה חלקה ללא מהמורות וללא בעיות".

החיקוי בארץ נהדרת היה מדויק להפליא אני חייבת לומר, לא נותנים לו לעבוד. נכון בהתחלה קנייבסקי קרא לא להיבדק וכן הלאה. אבל הגענו למצב שגמזו מנשק לו את היד, הפוליטיקאים מתנגחים בו, סימנו אותו כשעיר לעזאזל. רק אזכיר שהתחלנו עם כמה מאות נדבקים עם כניסתו לתפקיד, לאחר סירובו של ברבש והיום אנחנו באלפים.
"צריך לזכור שמספר הבדיקות עלה פי 2 או 4 מאז שהיינו בתקופה של עשרת אלפים. כשעושים 40,000 בדיקות יש 4,000 נדבקים. תעשי 10,000 בדיקות תקבלי 1,000. מול הנדבקים יש פי חמש או עשר בחוץ שאנחנו לא מכירים אותם, כך שהמספר הזה הוא פונקציה של מספר הבדיקות. אבל כן צריך להיות בפנינו אור אדום מספר החולים הקשים בבתי החולים, שזה מספר עולה, עדיין לא בצורה דרמטית אלא בצורה ליניארית מתונה אבל אסור לנו להגיע למצב 'בום טראח' נאבד את היכולת של הטיפול המלא בחולים במדינת ישראל".

מנהלי בתי החולים מתריעים על כך כבר עכשיו.
"יש מנכ"ל משרד הבריאות והוא צריך לעשות את הערכת המצב, יש עומס בצפון ויש דבר שנקרא ויסות שניוני וצריך לראות איך מאשפזים חלק מהחולים גם בבתי החולים במרכז, ואיך מתפקדים בתי החולים בתקופת חירום. אנחנו בתקופת חירום כמו במלחמה, אז מפנים מחלקות מסוימות כדי לטפל בחולים. הדבר הכי קל לעשות זה סגר, סגר עכשיו זה שלושה שבועות או חודש ויש לזה משמעויות של בריאות, כלכלה, חברה, ומשמעויות נפשיות קשות. צריך לעשות הגבלות, צריך לעשות אותן חכם, לטפל במקומות בהם יש התפרצויות מה שקרוי ערים אדומות. לא בצורה של סגר לילי, שאני חושב שאין לו משמעות כי את החתונה במקום לעשות בלילה עושים בצהריים. צריך להיכנס לערים, להשתמש בפיקוד העורף והצבא, צריך להגיע אל הערים האלה".

בנט אמר שאנחנו במלחמה לכל דבר, אתה מסכים?
"אני מסכים איתו לגמרי. אנחנו מדברים מדי פעם, דיברנו לפני שלושה חודשים. אנחנו במלחמה בהחלט. אני חושב שהיה צריך היום להכניס יותר ויותר את כוחות פיקוד העורף, לסייע לאותן ערים שנמצאות בבעיה, לדבר עם ראשי ערים בעיר אדומה, לשים איש צבא בכיר שיעזור לראש העיר לטפל בחלק מהבעיות הקיימות בעיר. כדי להקטין את התחלואה צריך לטפל במקומות בהם יש התפרצויות אבל לעשות סגר כללי על כל המדינה ולסגור אותה לחודש? יש לזה הרבה מאוד משמעויות".

מה מפספסים, למה נלחמים ללכת לסגר מלא כולל לכל תקופת החגים עד סוכות.
"אני לא חושב שהם מפספסים, זה תפיסת עולם מסוימת, שיש בה היגיון. אי אפשר לבטל את ההיגיון של זה, אבל אני חושב שיש מחיר לא פשוט לסגר בכל תקופת החגים. אם יגיעו לסגר למרות שנני נגד סגר - שילכו על סגר רציני של שלושה שבועות-חודש ולא לעשרה ימים".

מה יקרה אחרי השבועות האלה? היינו בסגר ותראה לאן הגענו, למצב גרוע יותר.
"לכן זה בדיוק מה שאני אומר וטוען, אם אנחנו לא נשנה משהו בתרבות של ההתנהגות שלנו, בהכחשה של חלק מהציבור ששום דבר לא קרה, ויש מכחישי קורונה לצערי גם בקרב הרופאים; ואם לא נדע שאנחנו צריכים לשמור ולמנוע התקהלויות ולא תהיה אכיפה למניעת התקהלויות וקנס כמו בבריטניה של 50,000 שקלים למי שיפר, את יכולה להמשיך לשאול את השאלות ונדבר פעם בשבוע. נכנס לחורף, לזמן השפעת, במצב מאוד רע. אנחנו נמצאים במצב חירום, אנחנו נמצאים במצב שיש לנו נגיף עקשני ואם לא נצליח ואיבדנו את אמון הציבור לצערי, אם לא נצליח לחזק את אמון הציבור ושתהיה משמעת ונמנע התקהלויות ותהיה אכיפה, לא נצליח. אין לי מעבר לזה מה להגיד, אני לא חושב שצריך להיכנס להיסטריה וללחץ, צריך לעשות את הדברים בשכל ישר, לעשות דברים מדודים ושוקלים כדי לצאת מהמצב הזה".