"בקבוק תירוש כרמל הינו מוצר ישראלי המהווה חלק בלתי נפרד משולחן החג של כל בית כבר כמה דורות. אני בעצמי זוכר ערבי חג ושישי שהתחילו בקידוש עם תירוש ולכן טעמו  מעלה בי רגשות נהדרים – טעם של חג, של בית ומשפחה. החיבור בין תירוש כרמל לקינוחי החג נוצר מתוך רצון להעניק את אותן סוכריות זיכרון מתוקות בסדרת קינוחים מרגשת שכל אחד יוכל להתחבר אליה; קינוחים ביתיים לשולחן החג, קלים להכנה והכי חשוב – טעימים!" זה מה שהיה לשף אבי ביטון, אחד השפים המוערכים בישראל לומר על פרויקט הקינוחים מבוססי התירוש שהשיק ביוזמת יקבי כרמל. את הקינוחים אפשר להשיג בשלושת הסניפים של מעדניית "סוליקה", אבל למה שלא תעשו אותם בעצמכם. 
 
עוגת תירוש 
קינוח מושלם לארוחת החג. חמש דקות עבודה והיא מוכנה. בלי  להפריד ביצים ובלי ללכלך המון כלים. גרסה מפתיעה לקינוח הנוסטלגי של עוגת התפוזים הבחושה, המככבת עד היום בבתים רבים. אל תוותרו לא לוותר על האייסינג.

מה צריכים:
 
4 ביצים L
1 וחצי כוסות או 300 גרם סוכר לבן
1 כוס או 240 מ"ל שמן קנולה
1 כף גרידת תפוז
1 כוס או 240 מ"ל תירוש
2 וחצי כוסות או 350 גרם קמח לבן
1 שקית אבקת אפייה
להרטבה אחרי האפייה (רק אם רוצים)  ½ כוס תירוש כרמל

אייסינג תירוש :
3 כפות אבקת סוכר
שלוש כפות תירוש כרמל

מה עושים:
מחממים תנור ל-160 מעלות. בקערה טורפים ביצים, סוכר, שמן, קליפה מגוררת ותירוש כרמל לתערובת אחידה. מוסיפים קמח ואבקת אפייה וטורפים לאיחוד. משמנים את התבנית ומפזרים מעט סוכר, למניעת הידבקות. משטחים את התערובת בתבנית ואופים כ-40 דקות, עד שהעוגה זהובה וקיסם הננעץ במרכז יוצא כמעט יבש.  אם רוצים שהעוגה תהיה קצת רטובה: מוזגים על העוגה החמה 1/2 כוס תירוש כרמל בעזרת כף, באופן אחיד. מערבבים את חומרי האייסינג, משהים ל-20 דקות ומוזגים על העוגה

עוגת תירוש של שף אבי ביטון  (צילום: אפיק גבאי)
עוגת תירוש של שף אבי ביטון (צילום: אפיק גבאי)

כדורי שוקולד תירוש בציפוי קוקוס
קינוח מרשים במינימום עבודה, שכדאי להגיש לשולחן החג ובכל הזדמנויות האירוח. נראה כאילו הגיע ממאפיית בוטיק ולא מהמטבח הביתי. השף ממליץ להכין כמות כפולה כי הוא ייגמר מאוד מהר.
 
מה צריך:
200 גר שוקולד לבן
100 מ"ל תירוש כרמל
150 גר קוקוס
אגוזי לוז קלופים למילוי
מעט קוקוס לציפוי 

מה עושים:
מחממים את התירוש, יוצקים על קוביות השוקולד ומערבבים היטב עד שהכל נמס מוסיפים את הקוקוס מערבבים ומקררים לשעתיים במקרר. בעזרת ידיים רטובות לוקחים מעט מהתערובת שמים אגוז לוז ומגלגלים מעט מצפים בקוקוס ושומרים בקירור.

רפאלו תירוש של שף אבי ביטון  (צילום: אפיק גבאי)
רפאלו תירוש של שף אבי ביטון (צילום: אפיק גבאי)

חלבס תירוש
קינוח עדתי ששורשיו ביוון (Halvas) המבוסס במקור על סולת וקינמון. המתכון החדש של ביטון מורכב מסולת ותירוש כרמל ומוגש בצורת קוביות טעימות בגוון תירוש כרמל המרעננות את הפה ומתאימות לטעם הישראלי.
 
מה צריך:
350 גר' סולת
200 מ"ל שמן
1 ליטר תירוש כרמל
200 גר' דבש
200 גר' סוכר
3 מקלות קינמון
50 גר' אגוזי לוז קלופים
50 גר' חמוציות

מה עושים:
מטגנים את הסולת בשמן, מביאים לרתיחה את שאר המרכיבים בכלי נפרד, שופכים על הסולת ומבשלים בחום נמוך 10 דקות עד להסמכה. מוציאים את מקלות הקינמון, שמים בתבנית, מקריים 5 שעות וחותכים לקוביות.

חלבס תירוש של שף אבי ביטון  (צילום: אפיק גבאי)
חלבס תירוש של שף אבי ביטון (צילום: אפיק גבאי)