החשש מהיום שאחרי: בשעה שחברות התרופות בכל רחבי העולם מתחרות ביניהן מי תשלים ראשונה את הניסויים למציאת החיסון לנגיף הקורונה, חברת התעופה הבין לאומית קוראת לייחס חשיבות בהקדם גם להיבט הלוגיסטי, שלדבריה: "צפוי להוליד משימה מורכבת שאין כמותה". על פי כתבה שפרסמה היום (חמישי) רשת CNN, מזהיר ארגון התעופה הבינלאומי (IATA) מפני מצוקה לוגיסטית חמורה בדבר הפצת הנגיף לכלל מדינות העולם.

יו"ר ארגון הבריאות העולמי מעריך: הקורונה תימשך כשנתיים

לדבריהם, מתן מנה אחת של החיסון לקורונה עבור 7.8 מיליארד בני האדם החיים ברחבי העולם, תדרוש שימוש בכ-8,000 מטוסי מטען מסוג בואינג 747, ועל כן דורשים כן ההערכות תתחיל בהקדם. ב-IATA הודו כי גם התחבורה היבשתית תהיה שחקן מרכזי בהפצת חיסונים, במיוחד בכלכלות מפותחות עם יכולת ייצור מקומית, אך הדגישו: "לא ניתן להעביר חיסונים ברחבי העולם ללא שימוש משמעותי במטענים אוויריים".

"צפויות בעיות רבות", הזהירו בכירים בארגון התעופה, והסבירו: "ישנה את סוגיית הגבולות, כמו גם הצורך במעקב אחר האישורים למפעילים הנושאים את החיסון". עוד הוסיפו לפרט: "דרושים גם אנשי צוות טיסה הפטורים מדרישות סגר, על מנת להבטיח שמירה על שרשראות אספקה אפקטיביות".

מטוס נוסעים (צילום: שאטרסטוק)
מטוס נוסעים (צילום: שאטרסטוק)

כמו כן, מציף ארגון התעופה הבינלאומי חשש נוסף העולה מתוך הקושי בזמינות המתקנים החיוניים להובלת החיסון, ביצירת הציוד הנדרש לבקרת הטמפרטורה וכמו כן, בגיבוש צוות מיומן שיפקח על תהליך ההובלה בכל אחד מהמטוסים. 

"אספקת משלוחי החיסון לקורונה סביב העולם תהיה משימת המאה בהטחה", אומר מנכ"ל IATA, אלכסנדר דה ג'וניאק, ויצא בקריאה לכל מדינות העולם: "אנחנו קוראים לכלל הממשלות לקחת הובלה על מנת להקל על השרשרת הלוגיסטית - על המתקנים, על סידורי אבטחה ועל תהליכי הגבול שעלולים לעכב את המשימה המורכבת העומדת בפנינו".