התפרצות הקורונה בבה"ד 1: לפי תחקיר צבאי שעיקריו פורסמו היום (חמישי), הגורם להתפרצות בבית הספר לקצינים של צה"ל, במהלכה נדבקו עשרות חיילים בנגיף קורונה, נגרמה מאי עמידה בכללים וחוסר משמעת של הצוערים. "לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי את מוקד ההתפרצות והאם מדובר במוקד יחיד", נכתב בתחקיר, "אך לפי ההערכה, תלויה ההתפרצות בחזרת הצוערים מסוף שבוע בביתם".

הגורמים הישירים להתפשטות, כך לפי המסקנות, הם אי דיווח של מספר צוערות על פיתוח תסמינים בזמן וחוסר משמעת בקרב חלק מהצוערים. "אחריות אי דיווח", כותב מפקד בה"ד 1, "מקורה במוטיבציית הצוערים להישאר בהכשרה, ונדרש לטפל בכך בצורה חדה וברורה".

מהחקירה עולה בין השאר כי מספר צוערים וצוערות לא עמדו בכללי המשמעת הבסיסיים, שברו קפסולות פלוגתיות ונפגשו עם צוערי גדודים אחרים. לצד זאת, מציין התחקיר לחיוב את מהירות התגובה של סגל מפקדי "ארז", אשר ביצעו פעולות מהירות להפרדה ולהשתלטות על המצב.

ממצא חמור נוסף שעלה בתחקיר הוא העובדה שההחלטה הפיקודית על בידודה הזמני של הצוערת, שלאחר מכן התגלתה כחולה, יחד עם שתי צוערות נוספות, הובילה להרחבת מעגל ההדבקה, על אף שהדבר עומד בנהלים.

קורס קצינים (צילום: דובר צה''ל)
קורס קצינים (צילום: דובר צה''ל)

"יש להבהיר לכל משרתי הבה"ד, צוערים ומפקדים כאחד, כי הציפייה מהם היא דיווח בכל שינוי קטן במצבם הרפואי גם במידה ואינם מייחסים לכך חשיבות", נאמר בתחקיר. 

"כדי להתמודד עם איום שהוא 'בלתי נראה' ננקטה גישה של 'שיטת המעגלים', שמשמעותה היא שגם כאשר אין שליטה הרמטית בנגיף, נדרש לייצר מספר מעגלי מניעת הידבקות, החל מאחריות אישית של החיילים ושל המפקדים דרך קפסולות, תהליכי היציאה והחזרה לחופשה ועוד. במבחן התוצאה באירוע זה – כלל המעגלים נפרצו".

בבה"ד 1 מחדדים כי על אף שרשרת הנסיבות שהובילו להדבקה, חרט על דגלו בית הספר לקצינים את האחריות הפיקודית, וכי גם באירוע זה מקבלים המפקדים אחריות מלאה על המתרחש.

בנוסף לתחקיר הפיקודי אותו ערך בית הספר לקצינים, התקיים גם תחקיר רפואי מעמיק של חיל הרפואה. בצה"ל פועלים על פי פרוטוקולים מסודרים ובהלימה להנחיות משרד הבריאות. האירוע נמצא בשליטה.

המכתב שנשלח בעקבות ההתפרצות בבה''ד 1 (צילום: דובר צה''ל)
המכתב שנשלח בעקבות ההתפרצות בבה''ד 1 (צילום: דובר צה''ל)