אירוע חסר תקדים: במהלך פגישה שאירעה היום (חמישי) סירבו שרי החוץ הערבים להצעה הפלסטינית לדחות את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. הפלסטינים מצידם הגיבו באכזבה ובזעם לסירובה של הליגה הערבית וראו זאת בחומרה רבה. גורמים פלסטינים הזהירו כי "סירובם של שרי החוץ של הליגה הערבית לאשר את ההצעה הפלסטינית לגנות את הסכם ישראל-איחוד האמירויות, עלול לסלול את דרכן של מדינות ערביות אחרות ליצור קשרים עם ישראל".

שיחת וידאו בעברית בין נתניהו למלווה מהאמירויות של המשלחת הישראלית. צילום: דוברות רה"מ

"תחילה חשבנו כי איחוד האמירויות הייתה המדינה היחידה שזנחה אותנו מאחור", אומר גורם פלסטיני בכיר ברמאללה למערכת ג'רוזלם פוסט. "ביום רביעי ראינו כי כמו מדינת ערביות נוספות, גם הליגות הערביות נכונות לבגוד בעם הפלסטיני ובנושאיו הבוערים. זה יום שחור בהיסטוריה של העם הפלסטיני והערבי".

במהלך פגישת ועידת וידיאו ביום רביעי, אישרו שרי החוץ הערביים את דבקותם בשלום כאופציה אסטרטגית לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי על בסיס החוק הבינלאומי, יישום החלטות הלגיטימציה הבינלאומית ומימוש יוזמת השלום הערבית משנת 2002. "לכל מדינה ריבונית יש את הזכות הבלתי מעורערת לערוך את מדיניות החוץ שלה באופן שהיא רוצה, וזה משהו שהמועצה הזו [הליגה הערבית] מכבדת ומאפשרת", אמר מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד עבול גית, במהלך הפגישה. 

מזכ''ל הליגה הערבית נביל אל ערבי (צילום: רויטרס)
מזכ''ל הליגה הערבית נביל אל ערבי (צילום: רויטרס)

דבריו הופנו כלפי הפלסטינים, ששר החוץ שלהם, ריאד מלכי, קרא למדינות ערב במהלך הפגישה לדחות את הסכם ישראל-איחוד האמירויות בטענה שהוא מפר את יוזמת השלום הערבית. עוד הוסיף המזכ"ל: "עם כל הכבוד, פלסטין רצתה להעביר החלטה בה ​​שרי החוץ הערבים ייגנו את הנורמליזציה האמירית עם ישראל", חתם את דבריו כשהצהיר: "פלסטין לא הצליחה לכפות זאת, ולכן הצעת ההחלטה קרסה. יש לנו כבוד ומחנות לתפארת, וזה מספיק לנו".

עבדאללכ עבדולה, פרוס' אמירתי למדעי המדינה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו על כישלון הפלסטינים לשכנע בדעתם את אחיהם בליגה הערבית: "המשלחת הפלסטינית מוצאת עצמה נדחת על ידי הליגה הערבית בפגישתם, בפעם הראשונה בהיסטוריה, בגלל טפשות ההנהגה הפלסטינית והשחיתות המכרסמת בתוכה".