לאחר ששמו של פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, עלה בימים האחרונים בפרשת הדריסה באום אל־חיראן וגם בפרשיות מח”ש וזכה לביקורות ולהתקפות מצד ראש הממשלה וסביבתו, הוא התייצב אתמול מול ערוצי הטלוויזיה והשיב אש ישירה.

“אני מעולם לא קבעתי שיעקוב אבו אל־קיעאן מחבל, בניגוד לראש הממשלה שדווקא כן קבע”. הבהיר ניצן. “כמה שקרים אפשר וכמה ציניות? היעלה על הדעת שנהפוך אזרח חף מפשע למחבל? טענות נתניהו רצופות שקרים", אמר והוסיף: "כששמעתי שראש הממשלה אומר שכל המערכת רוצה להפיל אותו מטעמים פוליטיים, זה נראה לי מופרך”.

ניצן אף דוחה מכל וכל קשר בין הפרשה הזאת לענייניו ולתיקיו של נתניהו: "מה קשור ראש הממשלה בכלל? לצאת פומבית ולהגיד משפט כזה, כאשר אני בכלל לא קבעתי שאבו אל־קיעאן מחבל, זהו שקר. ולהגיד שעשיתי את זה כדי לפגוע בראש הממשלה? היעלה על הדעת דבר כזה? זה מופרך, ואין שום קשר לראש הממשלה”.

יעקוב אבו אל-קיעאן (צילום: באדיבות המשפחה)
יעקוב אבו אל-קיעאן (צילום: באדיבות המשפחה)

במקביל, מקורבים לניצן התייחסו לפרסום המייל שממנו השתמע לכאורה כי הוא מנע צעדים של מח”ש נגד המפכ”ל לשעבר רוני אלשיך, ואמרו: "המייל התייחס רק לשאלת ההתנהלות התקשורתית ולא לחקירות נתניהו”. לדבריהם, ראש מח"ש דאז, אורי כרמל, ביקש מניצן שיתקוף חזיתית את המפכ”ל. לכך השיב פרקליט המדינה במייל שפורסם, כי אף שהתנהגות המפכ”ל הינה שערורייתית בעיניו, שכן לא ראוי היה לדעתו שהמפכ”ל יתקוף בפומבי את מח”ש, הוא אינו מתכוון לנהוג באותה דרך, שכן זו אינה דרכו: “ריב פומבי בין המפכ”ל לפרקליט המדינה רק יסייע לכל מי שרוצים ברעת מערכת אכיפת החוק”, הבהיר אז ניצן.

המהומות בשנת 2017 ביישוב הבדואי אום אל־חיראן שבנגב, שבו נדרס למוות השוטר ארז עמדי־לוי ונורה למוות יעקוב אבו אל־קיעאן, חזרו השבוע לסדר היום בעקבות תכתובת מיילים שחשף העיתונאי עמית סגל בחדשות 12. מהתכתובת עלה חשש לטיוח תחקיר מח”ש בפרשה ממניעים זרים שאותם ייחסו ראש הממשלה נתניהו וסביבתו כניסיון שלא לפגוע בתמיכה הציבורית במשטרה בעקבות חקירותיו.

בתוך כך יובילו היום אחר הצהריים תא”ל (במיל’) אמיר השכל, תא”ל (במיל’) אסף אגמון, המשפטנית רונית ארנפרויד ופעילי מחאה נוספים את צעדת “מגש הכסף” מבית פרומין בירושלים, מקום משכנה של הכנסת הראשונה, לעבר כיכר פריז, סמוך למעון ראש הממשלה. המארגנים הודיעו כי בצעדה אמורים להשתתף, בין היתר, הרמטכ”ל לשעבר דני חלוץ, ראש השב”כ לשעבר כרמי גילון, המשנה לראש המוסד לשעבר עמירם לוין, חתן פרס ישראל פרופ' דוד הראל, טייס חיל האוויר לשעבר זאב רז, שפיקד על המבצע להפצצת הכור בעיראק, פרופ' עוזי בלר והזמרות אחינועם ניני, אסתר שמיר וקורין אלאל. בסיום הצעדה יתכנסו כולם במתחם “אין מצב” מול מעון ראש הממשלה בבלפור.