צחוק הגורל הוא שהאפשרות להכריז על נבצרותו של בנימין נתניהו להמשיך למלא את תפקיד ראש הממשלה באה לעולם בזכות החקירות נגד אהוד אולמרט. בזמנו, כשהחלו החקירות ההן, הוגשה לבג"ץ עתירה נגד היועמ"ש דאז, מני מזוז, בדרישה שיכריז על נבצרותו של אולמרט למלא את תפקידו. העתירה נדחתה, אבל בג"ץ הניח את היסודות הפסיקתיים לאפשרות להכריז על נבצרות של ראש ממשלה מסיבות שאינן בריאותיות. נבצרות, כך נקבע, יכולה להיות גם נבצרות מהותית, ולא רק פיזית. אם למשל ראש הממשלה מנצל את עוצמתו כדי לחבל בחקירות או בהליך פלילי המתנהל נגדו. אצל אולמרט לא הגענו לשלב הזה. הוא התפטר עוד קודם. אצל נתניהו? הגענו מזמן, ולא רק לשלב הזה אלא לשלבים שאליהם אף אחד לא חלם שנגיע אי־פעם.

נתניהו בבית המשפט. צילום: רויטרס (ארכיון)

בעולם מושלם צריך היה כבר מזמן להכריז על נבצרותו של נתניהו. את העובדה שהאיש מנצל את מעמדו ואת עוצמותיו השלטוניות לצרכים אישיים, תוך פגיעה קשה במדינה עצמה, רואים ממאדים. החוצפה וההעזה גוברות מיום ליום, משעה לשעה. זה החל במסדר המטורלל בבית המשפט המחוזי בירושלים, עם פודיום של "מדינת ישראל" תחת סמל המנורה. השיא הזמני (שבוודאי יישבר מחר־מחרתיים) הגיע ביום רביעי, כשהנאשם נשא נאום לאומה על המאבק בקורונה ועל הכלכלה וקינח בדרישה להקים מיד ועדת חקירה לבדיקת הפרקליטות (שהגישה נגדו כתב אישום) שאותה קינח, כמובן, בצרור אינסופי של שקרים.

אין לקנא ביועמ"ש אביחי מנדלבליט אם אכן יגיע למסקנה שהגיעו מי הביוב עד נפש ויש צורך להכריז על נתניהו כנבצר. השבוע הצליח נתניהו לחפור אותנו לתחתית שבה טרם היינו כשגייס גם את הפרשה הכאובה של אום אל־חיראן כדי "להוכיח" שתופרים לו תיקים. המשימה שנראתה פעם בלתי אפשרית בעליל, הוכחה כבת קיימא לגמרי.

לא מעט אנשים מאמינים שאביחי מנדלבליט, מזכיר הממשלה של נתניהו, איש הימין החוזר בתשובה הזהיר והסנגוריאלי, יתפור תיקים לבוס שלו לשעבר. לא מעט אנשים מאמינים שרוני אלשיך, מתנחל ימני מוצהר, ציונות דתית הארד־קור, חבר לאותו מנדלבליט במזימה האפלה "להפיל ראש ממשלה מהימין". שלא לדבר על שי ניצן. תזכורת: הנה מה שנתניהו אמר לפני ישיבת הממשלה שבה מונה שי ניצן לפרקליט המדינה: "שי ניצן הוא המועמד הראוי ביותר לתפקיד. הוא חכם, ישר, משכיל בתחומו ומשכיל בכלל, והוא גם מאוזן. אני משוכנע שהוא יעשה את תפקידו על הצד הטוב ביותר ולכן אצביע בעדו". לאחר שהמינוי אושר, היה נתניהו הראשון שהתקשר לברך את ניצן. אז גם ניצן בקושרים.

במערכות שלטון החוק מסתובבים בשבועות האחרונים אנשים המומים. הם לא האמינו שנגיע עד הלום. למרות האזהרות. למרות נבואתו ההיא של נשיא המדינה מלפני כמה שנים, שלפיה נתניהו לא יהסס לשרוף את המועדון על יושביו. אז עכשיו הלהבות מיתמרות מכל עבר. השריפה בעיצומה. לא לוקחים שבויים, לא עוצרים באדום, לא רואים בעיניים. ח"כ שלמה קרעי כבר איים שלשום על היועמ"ש במילים בוטות, גלויות, בלי למצמץ. בשלב הבא תעלה הדרישה לעצור אותו. אנחנו לא רחוקים משם.