יום שלישי, שש בערב. בעוד שעה בדיוק ייכנס סגר לילי לרשימה ארוכה של יישובים ושכונות בישראל. מאות אלפי אזרחים הולכים לשהות בבתיהם תחת סגר חלקי, עם מערכת חינוך מושבתת ובעיקר - תוך תסכול וחוסר ודאות. בעיר בית שמש חיכו לבואו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש העיר עליזה בלוך הייתה טעונה עוד קודם לכן, אחרי שבוטל הביקור המתוכנן של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. רבע שעה לפני שהיה אמור להגיע, הודיע לה גמזו כי הוא לא בא משום שראש הממשלה "זימן לדיון דחוף". הפעם ראש הממשלה בחר להופיע בעצמו.
הופעות הקורונה של נתניהו מהגל הראשון כמעט נשכחו בחודשי הקיץ. אבל הפעם הוא הגיע, עלה על הבמה המקושטת בדגלי ישראל ונשא נאום ששודר בלייב.

נתניהו תוקף את המשטרה והפרקליטות. צילום: ערוץ כנסת

הקורונה הייתה שם ("נהפוך את בית שמש האדומה לעיר ירוקה"), גם הכלכלה הוזכרה איכשהו בקצרה ועל הדרך ("ישראל במצב כלכלי סביר"), אך מהר מאוד גלש הנאום למחוזות אחרים לחלוטין, צפויים הרבה פחות במצב של טרום סגר. להפתעת הנוכחים, התחיל נתניהו לדבר ארוכות על תחקירו "המטלטל" של עמית סגל: "התגלה שיש כאן חקירות פוליטיות, מזוהות מהרגע הראשון. תופרים כאן תיקים במטרה אחת - להפיל את ראש הממשלה, כי לא מצליחים להפיל אותו בדרכים אחרות", הכריז נתניהו, והנוכחים הרגישו פחות בערב סגר ויותר בערב בחירות. ואז זה בא. נתניהו יישר את מבטו אל המצלמה ופתח בהתנצלות מפורטת בפני משפחתו של יעקוב אבו אל־קיעאן, שנורה למוות על ידי שוטרים ביישוב הבדואי אום אל־חיראן לפני כשלוש שנים.

את הבעת הפנים המופתעת של ראש העיר אפשר היה לזהות גם מאחורי המסיכה הכירורגית שעטתה. "כולנו תפאורה כאן. הוא לא בא לדבר על הסגר, הוא בא לנצל את הפלטפורמה כדי לקדם את העניין הפוליטי שלו", סימס לי בכעס אחד הנוכחים ששמע את נאום ההתנצלות במקום ולא בשידור בפייסבוק. הסגר הלילי נכנס לתוקף בדיוק בזמן ששיירת ראש הממשלה עשתה את דרכה חזרה לבירה, והמתקפה על מערכת אכיפת החוק נמשכה. "הפוליטיקה מתנהלת כמו תורת לחימה", הסביר לי בשיחת טלפון מאוחרת אחד מוותיקי המערכת. "בשלב הראשון לפני פעולה צבאית הכוח עובר הכנה מנטלית. בשלב שני מכינים את השטח. אם צריך, מפציצים את האויב כדי לבלבל ולהחליש אותו. רק לאחר מכן חותרים למגע ודוהרים אל עבר שטח האויב".

נתניהו ואוחנה (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL)
נתניהו ואוחנה (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL)

שוחחנו בשעות הערב המאוחרות של יום רביעי, כאשר בכנסת נערך כינוס "דחוף" של סיעת הליכוד כדי לעבור לשלב הבא במשבר המשפטי של העומד בראשם: קריאה לחקירה עצמאית ובלתי תלויה של "מערכת עקיפת החוק", לפי משחק המילים של נתניהו מאותו הערב. "השבוע ראינו את כל השלבים של תורת הלחימה בביצועו המושלם של בנימין נתניהו", אמר בן שיחי. "תחילה - התחקיר שמשודר בפריים טיים; למחרת - נאום בבית שמש; ובסוף הם קוראים להקים ועדת חקירה עצמאית כדי לחקור את 'פשעי המלחמה של מערכת המשפט'. בינגו".

ובכן, ועדת חקירה - זה צמד המילים שנשמע שוב ושוב בדברי אנשי סיעת הליכוד באותו הערב. על פי גורמים במפלגה, ההתלבטות של ראש הממשלה ואנשיו היא בין שתי אפשרויות: הראשונה היא לקדם פלטפורמה קיימת, כלומר את הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקתם של ניגודי עניינים של בכירי מערכת המשפט. האופציה השנייה היא לא לתת קרדיט לאף אחד, במיוחד לא למתחרה ימינה, שרק עולה ומתחזקת בסקרים האחרונים, ולקדם המצאה מקורית בשם הליכוד. כך או אחרת, ההחלטה העקרונית נפלה. זה קרה לא רק בישיבת הסיעה בכנסת, אלא גם - ובעיקר - במעון ראש הממשלה שברחוב בלפור: עוברים מדיבורים למעשים, יוצאים לפעולה וחותרים למגע עם האויב המשפטי הגדול.

נתניהו בשוק בירושלים (צילום: gettyimages)
נתניהו בשוק בירושלים (צילום: gettyimages)

למחרת "נאום בית שמש" דיבר בפני התקשורת אחיו של יעקוב אבו אל־קיעאן המנוח. הוא נשמע חצי מרוצה, חצי מופתע. "חיכינו להתנצלות הזאת של ראשי המדינה שלוש שנים, מהרגע שהאסון הזה פקד אותנו", אמר. "רק לא ממש ברור לנו למה ראש הממשלה פתאום נזכר להתנצל דווקא עכשיו". למשפחת אבו אל־קיעאן מותר לא להבין את הדקויות שבתורת הלחימה הפוליטית. הם לא מבקשים להיות פרשנים פוליטיים, הם מבקשים רק את האמת, וזכותם המלאה לייחל שאותה האמת תצא לאור. במערכת הפוליטית מבינים למה ההתנצלות הנרגשת של נתניהו הגיעה דווקא השבוע, לא מוקדם ולא מאוחר יותר. גורמים ברשימה המשותפת בטוחים שראש הממשלה מעוניין בשיתוף פעולה איתם ובעיקר בקולות של חברי סיעתם על מנת לקדם את ועדת החקירה של בכירי מערכת אכיפת החוק, של ימינה או של הליכוד.

"כאשר נוח לו, אנחנו נוהרים לקלפיות, וכשמתאים לו להפוך לחבר שלנו - הוא פתאום נזכר במקרה אבו אל־קיעאן וגם מתנצל", אמר אחד הגורמים ברשימה המשותפת בעקבות אירועי השבוע. עם זאת, בסביבת איימן עודה ממהרים להנמיך את רמת ההתלהבות של אנשי הליכוד: "לא נשתף פעולה בהצבעה על ועדת חקירה ביוזמת הליכוד. זה לא יקרה. נציע אחת משלנו, ואם הם כל כך מחפשים את חקירת האמת - שיתמכו", הם אומרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: Alex Kolomoisky/Pool via REUTERS)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: Alex Kolomoisky/Pool via REUTERS)

במערכת הפוליטית סבורים כי הצעדים האחרונים נגד בכירי אכיפת החוק שננקטו השבוע על ידי נתניהו ומקורביו מצביעים על שתי כוונות של ראש הממשלה: לנסות לדחות את משפטו, ששלב העדויות בו אמור להתחיל בחודש ינואר, ובמקביל ליצור משבר חוקתי גדול מול מערכת המשפט, להגדיל אותו עד המקסימום האפשרי, להפוך מעימות אישי לעימות של טובים מול רעים ולצאת לבחירות תחת דגל זה. להערכת גורמים שונים, הליכוד תנסה לקדם בכנסת את הקמתה של ועדת החקירה עוד לפני ראש השנה ובצל החגיגה המדינית הגדולה בוושינגטון. באמצע השבוע יככב נתניהו בתמונות המשותפות עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועם בכירי איחוד האמירויות - החסות הטובה ביותר לפעולות פוליטיות פנים־ארציות, כמו הקמת ועדת חקירה שתיכנס חזק בכל מי שבעיני הליכוד נתפס כמבקש נפשו של נתניהו.