השר יעקב ליצמן (יהדות התורה) הודיע הבוקר (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו, על התפטרותו, זאת בעקבות ההחלטה על סגר כולל במהלך תקופת החגים. ביהדות בתורה אמרו כי הוא פועל על דעת עצמו. ליצמן אמר למקורביו: "מדובר בצעד ערכי כאקט מחאתי על זלזול פרויקטור הקורונה בחגי ומועדי ישראל".

במכתב ההתפטרות נכתב: "מזה כחודש ימים אני שב ומתריע נוכח הכוונה שסומנה מראש בידי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, להטיל סגר מלא בחגי ראש השנה ויום הכיפורים הקרובים, מה שימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת".

מכתב ההתפטרות של השר יעקב ליצמן (צילום: צילום מסך)
מכתב ההתפטרות של השר יעקב ליצמן (צילום: צילום מסך)

"מדובר בהחלטה קשה שתדלל ותקטין משמעותית את כמות הבאים לבתי הכנסת בראש השנה וביום כיפור, בייחוד רבבות אלפי יהודים ממגוון אוכלוסיות שונות, חלקם כאלה שזו בשבילם פעם יחידה בשנה שהם נוגעים להגיע לתפילה בבית הכנסת", הוסיף, "התברר כי הסיכום שהיה על בתי הכנסת הופר וכי ההחלטה להטלת סגר מלא לא תאפשר הפעלת בתי הכנסת בחגים לפי מתווה נומה, זאת בניגוד למסוכן בפירוש בינינו. לפיכך, לא אוכל להמשיך בתפקידי בשר, וכי החלטתי להתפטר מהממשלה ואחזור לכהן כחבר כנסת לפי החוק הנורבגי".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיב להתפטרות ליצמן: "צר לי על התפטרותו של ידידי שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן. על כולנו לזכור שאין כאן איש נגד היהדות. כולנו בעד מאבק בנגיף. כל פעולות משרד הבריאות וממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו נועדו לתכלית הזאת בלבד".

יו״ר ש"ס, השר אריה דרעי אמר: "צר לי מאד על התפטרות חברי הרב יעקב ליצמן מהממשלה. נמשיך ביחד בממשלה ומחוצה לה להאבק בנגיף הקורונה למען בריאות תושבי המדינה. אני מקווה ומייחל שהרב ליצמן עוד יחזור לממשלה כדי שנמשיך לעבוד ביחד בעז״ה למען העם והמדינה".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין הוסיף: "אני מצטער על פרישתו של השר יעקב ליצמן מהממשלה. יש לי הערכה עצומה למנהיגותו ולעשייתו לאורך שנים בממשלה ובכנסת. אני מאוד מקווה שתימצא הדרך שתאפשר את המשך כהונתו בממשלה. השותפות הזו חשובה בימים רגילים ועל אחת כמה וכמה בימים מורכבים אלה".

נתניהו על החלטות הממשלה לחגים

במקביל, נתניהו אישר את הצעת השר יואב גלנט, לפיה הלימודים ייפסקו רק ביום שישי, ולא ברביעי. כאמור, ההצעה שמובאת לאישור הממשלה מציעה להטיל סגר מלא למשך שבועיים. היא צפויה לעבור, וזאת בשל העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ תומכים בה וינסו לשכנע את שרי הליכוד וכחול לבן לתמוך אף הם בהצעה. אולם, ייתכן כי בסופו של דבר יוחלט על מספר הקלות, וזאת בשל התנגדות של מספר שרים המתכוונים בשלב זה להצביע נגד.

המתווה המלא כפי שיובא לאישור הממשלה

רשימת השרים המתגדים השתנתה לאורך השעות האחרונות, וכוללת בין היתר את ישראל כ"ץ, עמיר פרץ, אסף זמיר ויזהר שי. אליהם הצטרפו שני שרים נוספים. שר המודיעין אלי כהן הצהיר: "אצביע בממשלה נגד סגר מלא. אני תומך בסגר לילי, שבו כ־80% מהמשק נשאר פתוח. מאות אלפי שכירים ועצמאיים נמצאים בחרדה קיומית. מגיפת הקורונה הכלכלית קשה לא פחות מהמגיפה הבריאותית". 

שר הרווחה איציק שמולי מתנגד אף הוא לסגר המלא, וציין: "אין שום סיבה להעניש את ההורים הצעירים ולסגור את הגיל הרך. תחת סגר, הותרת המעונות פתוחים תאפשר את המשך ההתפתחות התקינה לילדים ועבודה מהבית לכרבע מיליון הורים".

כאמור, מהמסמך שהובא לידי השרים עולה כי המקום הסוגר היחיד בו ניתן יהיה למעשה להתקהל במהלך ימי הסגר הוא בית הכנסת.

בתוך כך, מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם מוקדם יותר היום דוח עדכני, ממנו עולה כי המגיפה מתפשטת במהירות ברחבי המדינה. מהנתונים עולה כי "קצב ההתפשטות של הנגיף הינו המהיר ביותר שנראה בחודשיים האחרונים, ואף נרשמה מגמת האצה בשבוע האחרון".

במסמך הודגש כי "אחוז הבדיקות החיוביות כיום הוא מהגבוהים בעולם, מעיד על תחלואה גוברת בקרב האוכלוסייה הכללית". עוד ציינו המומחים הצבאיים כי מספר החולים במצב קשה נמצא בעליה. טווח הביטחון מגבול הקיבולת של בתי החולים הצטמצם משמעותית ויוצר סכנה ליציבותה של מערכת הבריאות.